Veelgestelde vragen
We blokkeren een pas als iemand drie keer de verkeerde pincode heeft ingetoetst. Je kunt dan niet meer pinnen of contant geld opnemen.
Je kunt de pas via onze mobiele app of telefonisch deblokkeren.
1. Via de app
Je ziet de blokkade de volgende werkdag na 11.30 uur in de app. Wacht totdat de blokkade zichtbaar is en volg dan deze stappen:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Tik op de betaalpas die je wilt deblokkeren
- Tik op Blokkeren/deblokkeren
- Zet het vinkje bij Blokkeren uit
- Klik op Bevestigen en doorloop de stappen
2. Telefonisch
Bel ons en houd de volgende gegevens bij de hand:
- je rekeningnummer
- je Identifiernummer
Vervolg
Je kunt de Wereldpas meteen weer gebruiken.
Is de Wereldpas geblokkeerd omdat je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingetoetst? Neem dan eerst een contant bedrag op bij een geldautomaat. Hierna kun je de Wereldpas overal weer gebruiken.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De situatie in Turkije gaat ons aan het hart. Om onze klanten te helpen om geld naar Turkije over te maken en/of lokale donaties te doen, betaal je per 6 februari geen kosten voor betalingen naar een rekening in Turkije. Dit geldt zowel voor onze particuliere als zakelijke klanten.
Helaas is het vanwege sancties niet mogelijk voor banken om hetzelfde te doen voor Syrië.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het bedrag dat je dagelijks maximaal over kunt maken hangt af van de rekeninglimiet en de gebruikerslimiet.
Rekeninglimiet
Dit is het bedrag dat dagelijks maximaal overgemaakt mag worden van de rekening. Je kunt de rekeninglimiet inzien in Internet Bankieren:
- Log in
- Klik op Gegevens Wijzigen
- Klik op Rekening gegevens
- Onder het kopje Limieten en autorisaties staan de limieten
Gebruikerslimiet
Gebruikers van de rekening hebben een limiet op het bedrag dat zij over kunnen maken. Bel ons als je wilt weten welke gebruikerslimieten er staan ingesteld.
Lees hoe je de rekeninglimiet of gebruikerslimiet wijzigt.
Wil je meer weten over je zakelijke limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De kosten voor een betaling naar het buitenland vind je hier.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Triodos Bank biedt zelf geen creditcard aan. Je kan een creditcard van een bestaande creditcardaanbieder wel koppelen aan je Triodosrekening:
- Vraag een creditcard aan bij de organisatie van je keuze
- Geef je Triodos Internet Betaalrekening op als tegenrekening
De creditcardorganisatie schrijft betalingen met je creditcard af van je Triodos rekening. Let op: creditcards van een andere bank kun je niet altijd koppelen.
Waarom heeft Triodos Bank geen creditcard?
Triodos Bank biedt geen creditcard aan omdat:
- de inrichting van een creditcardorganisatie kostbaar is
- er voldoende aanbieders van creditcards zijn
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bel ons om je pincode opnieuw op te vragen. Houd de volgende gegevens bij de hand:
- je rekeningnummer
- je Identifiernummer
Vervolg
Je ontvangt de pincode binnen 5 werkdagen per post. Het is niet mogelijk om een andere pincode aan te vragen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je betaalpas is standaard geactiveerd voor gebruik in de onderstaande landen. Je kunt je pas in deze landen gebruiken bij alle geld- en betaalautomaten met een Maestro-logo. Controleer voor je vertrekt of er een geldautomaat in de buurt van je bestemming is. Lees ook onze tips voor reizen naar het buitenland.
Ga je naar een land dat niet in onderstaande lijst staat? Activeer dan eerst je betaalpas voor gebruik in dit land.
Europese landen
- Albanië
- Andorra
- België
- Bosnië & Herzegovina
- Bulgarije
- Cyprus
- Denemarken
- Duitsland
- Estland
- Faeröer Eilanden
- Finland
- Frankrijk
- Gibraltar
- Griekenland
- Groenland
- Guernsey
- Hongarije
- Ierland
- IJsland
- Isle of Man
- Italië
- Jersey
- Kosovo
- Kroatië
- Letland
- Liechtenstein
- Litouwen
- Luxemburg
- Macedonië
- Malta
- Moldavië
- Monaco
- Montenegro
- Nederland
- Noorwegen
- Oekraïne
- Oostenrijk
- Polen
- Portugal
- Roemenië
- San Marino
- Servië
- Slovenië
- Slowakije
- Spanje (met uitzondering van de Canarische Eilanden)
- Spitsbergen en Jan Mayen
- Tsjechië
- Turkije
- Vaticaanstad
- Verenigd Koninkrijk
- Zweden
- Zwitserland
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt via iDEAL tot maximaal 5.000 euro per dag betalen.
Wil je een hoger bedrag betalen met bijvoorbeeld Internet Bankieren? Pas dan eerst je limiet aan in Internet Bankieren.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Neem contact op met de betreffende partij als je de toestemming voor inzage in je gegevens wilt intrekken. Gegevens die al gedeeld zijn, kunnen zichtbaar blijven voor de derde partij. Kom je er met de betreffende partij niet uit, trek je toestemming dan in via onze app.
Zo werkt het
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Voorkeuren en Privacy
- Tik op Toestemmingen PSD2
- Tik op de partij waarvoor je de toestemming wilt intrekken
- Tik op Toestemming intrekken en vervolgens op Intrekken
- De toestemming is per direct ingetrokken
Geen app?
Als je geen gebruik maakt van de app, trek je je toestemming in via Internet Bankieren. Log in en klik op Naar het oude Internet Bankieren. Klik daarna op Overzichten > Toestemmingen aan andere partijen en doorloop de stappen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Contant geld opnemen
In het buitenland neem je maximaal 5 keer per dag contant geld op bij geldautomaten met het Maestro-logo. De opnamelimiet is 500 euro per dag. Lokale geldautomaten kunnen eigen limieten hanteren.
- Voor een geldopname in vreemde valuta, betaal je in het buitenland altijd kosten
- Sommige buitenlandse banken rekenen ook kosten voor een geldopname in euro's. In dat geval worden de kosten vermeld op of bij de geldautomaat
Als je vreemde valuta opneemt in het buitenland geeft de automaat je de keuze With conversion of Without conversion. Kies voor Without conversion. De optie With conversion kan namelijk extra kosten met zich meebrengen.
Betalen in het buitenland
Je kunt bij elke betaalautomaat met het Maestro-logo tot maximaal 3000 euro per dag betalen.
Betalen bij tolwegen bij Maestro-betaalautomaat met 'dip & go' tot € 100 (zonder pincode).
Gebruik de rekenhulp als je de wisselkoers die Triodos Bank berekent wilt vergelijken met de wisselkoers van de Europese Centrale Bank (ECB).
Contactloos betalen
Als je contactloos betaalt, dan voer je geen pincode in bij betalingen tot 50 euro. Je betaalt contactloos tot een bedrag van 100 euro, of maximaal 24 keer achter elkaar.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt met je Wereldpas in Nederland maximaal 1500 euro per dag opnemen.
- Bij geldautomaten van de Rabobank kun je 5 keer per dag geld opnemen tot maximaal 1250 euro per dag.
- Bij automaten van Geldmaat kun je 5 keer per dag geld opnemen tot maximaal 1250 euro per dag.
- Bij andere banken kun je 5 keer per dag geld opnemen tot maximaal 250 euro per dag.
Het is niet mogelijk om het totaalbedrag dat je kunt opnemen te verhogen. Heb je de paslimiet verlaagd, dan kun je maximaal het bedrag van je paslimiet opnemen.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Limieten in het buitenland
Voor geld opnemen buiten Nederland gelden andere limieten.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Triodos Bank staat voor duurzaam en transparant bankieren. We financieren alleen organisaties die een positieve impact hebben op mens, samenleving en milieu.
We investeren uitsluitend in de reële economie en handelen niet in complexe financiële producten. Bovendien kennen we alle duurzame ondernemers die bij ons bankieren.
Vanuit onze missie staan we voor een uitstekende service. Je regelt je bankzaken op een duurzame manier bij Triodos Bank.
Je kunt bij ons terecht voor betalen, sparen, beleggen, hypotheken en zakelijke kredieten.
Heeft dit antwoord je geholpen?
BIC
BIC betekent Bank Identifier Code. Het is een code om banken te identificeren, zodat het geld bij de juiste bank terecht komt. Een BIC telt 8 tekens en wordt ook wel SWIFT-code genoemd. De BIC van Triodos Bank is TRIONL2U.
Voor een betaling buiten het SEPA-gebied of in een andere valuta dan de euro vul je altijd de BIC in. Deze vraag je op bij de begunstigde aan wie je de betaling doet en kun je controleren op de website van SWIFT.
Lees meer over het doen van buitenlandse betalingen.
IBAN
IBAN betekent International Bank Account Number. Dit internationale rekeningnummer heb je nodig voor al je betalingen. Je vindt je IBAN op de Wereldpas, rekeningafschriften of via Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als particuliere klant of eenmanszaak activeer je jouw Wereldpas voor gebruik buiten Europa via onze Mobiel Bankieren App.
Zo werkt het:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Tik op de betaalpas van de juiste rekening
- Tik op Pasgebruik Buitenland
- Kies voor Wereld
- Kies een einddatum
- De wijziging gaat per direct in
Geen app?
Maak je nog geen gebruik van onze app, download deze dan. Werkt de Mobiel Bankieren app niet op je apparaat en wil je toch je betaalpas op Wereld zetten, bel of mail ons dan.
Zakelijke klanten
Ben je een zakelijke klant met een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak? Bel ons om je betaalpas op Wereld te zetten.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt je Wereldpas meteen gebruiken in landen binnen Europa. Dit kan bij alle geld- en betaalautomaten met een Maestro-logo.
Controleer voor je vertrekt of er een geldautomaat in de buurt van je bestemming is. Lees ook onze tips voor reizen naar het buitenland.
Buiten Europa
Wil je je Wereldpas buiten Europa gebruiken, activeer de pas dan eerst voor gebruik buiten Europa.
Lees welke landen onder Europa vallen voor het gebruik van de Wereldpas.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je betaalt maximaal 3000 euro per dag met je Wereldpas. De limiet kun je zelf wijzigen tot maximaal 10.000 euro.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Lees meer over de Wereldpas van Triodos Bank.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Voordat je een betaling buiten Nederland doet, activeer je eerst buitenlandbetalingen.
Voor particulieren en eenmanszaken activeer je buitenlandbetalingen eenvoudig via onze Mobiel Bankieren app. Voor andere zakelijke rechtsvormen gebruik je Internet Bankieren.
Via de app:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Rekeninginstellingen
- Tik op de juiste rekening
- Tik op Buitenlandbetalingen om deze functie aan of uit te zetten
- Bevestig de wijziging met je Identifier of inlogcode
Via Internet Bankieren:
Je maakt alleen geld over naar het buitenland als je de bevoegdheid hebt om Wereldbetalingen te doen. Vervolgens activeer je buitenlandbetalingen via Internet Bankieren:
- Log in
- Klik op Gegevens wijzigen>Rekeninggegevens
- Klik op Buitenlandbetalingen en doorloop de stappen
Heb je als particulier of eenmanszaak geen beschikking over de app, dan activeer je buitenlandbetalingen ook via Internet Bankieren.
Vervolg
2 uur na de autorisatie kun je:
- Wereldbetalingen doen via Internet Bankieren
- Via de app activeer je Wereldbetalingen, maar kun je geen Wereldbetaling doen
- Let op: de autorisatie geldt per rekeninghouder of zakelijke gebruiker
Heeft dit antwoord je geholpen?
Nee, het is niet mogelijk om rood te staan op je Triodos Internet Zaken Rekening.
Ben je een duurzame ondernemer en zoek je financiering? Bekijk dan de mogelijkheden voor een zakelijk krediet.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Ben je ouder dan 18 jaar en geen zakelijke klant, dan kan je overstappen Mobiel Bevestigen. Met Mobiel Bevestigen verandert de manier waarop je inlogt en opdrachten bevestigt in Internet Bankieren en de Mobiel Bankieren app. Je gebruikt voortaan alleen een persoonlijke inlogcode.
Mobiel Bevestigen is de makkelijkste en veiligste manier om je bankzaken te regelen. Je kunt Mobiel Bevestigen zelf activeren. Recycle vervolgens je Identifier bij het klein elektronisch afval.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je verwijdert een periodieke overboeking via de app. Het is alleen mogelijk de hele reeks te verwijderen.
Zo werkt het:
- Log in op de Mobiel Bankieren app
- Selecteer de rekening waarvan je periodiek overboekt
- Klik op Gepland
- Selecteer de periodieke overboeking
- Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering met je 5-cijferige inlogcode
Geen app?
Heb je geen app en log je in met een Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord? Verwijder dan de periodieke overboeking via Internet Bankieren:
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op de rekening waarvan je periodiek overboekt
- Klik op Gepland
- Klik op de periodieke overboeking
- Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord
Let op: Als je gebruik maakt van Mobiel Bevestigen, verwijder je een periodieke overboeking altijd via de Mobiel Bankieren app.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bel ons direct om misbruik te voorkomen of beperken. Wij blokkeren de Wereldpas meteen.
Buiten kantooruren
- Je blokkeert je Wereldpas direct via de Bankpassen Meldcentrale op telefoonnummer 0800 0313. Vanuit het buitenland bel je +31 88 385 53 72
- Bel ons de volgende werkdag. Vertel dat je denkt dat je Wereldpas is geskimd
- We vragen meteen voor je aan. Houd daarvoor het volgende bij de hand:
- Je rekeningnummer
- Het nummer van je Identifier
Vervolg
- Wij onderzoeken of je Wereldpas is geskimd.
- Je krijgt binnen 5 werkdagen je geld terug als:
- wij skimming vaststellen
- je de uniforme veiligheidsregels hebt gevolgd
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt de Overstapservice aanvragen voor je Triodos Internet Zaken Rekening als:
- Je nieuwe rekening op dezelfde naam staat als de oude rekening
- De oude rekening een zakelijke betaalrekening is
Zo werkt het:
- Vul het Aanvraagformulier Overstapservice Zakelijk in en print het uit
- Kies een startdatum tussen 4 weken en 3 maanden na je aanvraag
- Onderteken het formulier rechtsgeldig
- Stuur ons het formulier per post
Vervolg
- Wij vragen de Overstapservice aan bij je oude bank
- Je ontvangt van ons een brief met de startdatum
- Het is niet mogelijk om een adresboek te importeren of te exporteren. Vergeet daarom niet om je adresboek handmatig over te nemen
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heb je de betaling zelf gedaan? Dan is het niet mogelijk de betaling terug te boeken. Benader zelf de persoon naar wie je het bedrag hebt overgemaakt.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel ons dan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Wij bieden de mogelijkheid voor spoedoverboekingen niet meer aan. Directe betalingen staan meteen op de rekening van de begunstige.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je stelt een periodieke overboeking eenvoudig in via onze mobiele app of via Internet Bankieren:
Via de app:
- Tik op Overschrijven en vul de betaalgegevens in
- Tik op Datum en selecteer de datum waarop de overboeking moet plaatsvinden
- Vul bij Frequentie in hoe vaak je de periodieke overboeking wilt uitvoeren
- Bij Einddatum kun je instellen wanneer je de periodieke overboeking voor het laatst wilt uitvoeren
- Bij Aantal kun je het aantal keer instellen dat je de periodieke overboeking wilt uitvoeren
- Klik op Opslaan
- Klik op Bevestigen en bevestig de periodieke overboeking met je 5-cijferige inlogcode
Via Internet Bankieren:
Je kunt alleen een periodieke overboeking instellen als je inlogt met de Identifier. Heb je geen Identifier? Stel dan je periodieke overboeking in via de app
- Klik op Opdrachten en vul de betaalgegevens in
- Klik bij Datum in het groene invulveld
- Kies bij Wanneer de datum waarop je de overboeking wilt uitvoeren
- Kies bij Hoe vaak de frequentie van de overboeking
- Klik op Opslaan
- Klik op Betalen en volg de stappen
Vervolg
De periodieke overboeking gaat van start op de opgegeven begindatum.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je betaalt voor een extra betaalrekening hetzelfde tarief als voor je eerste rekening.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je zet contactloos betalen zelf aan of uit via onze app:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Onder Contactloos betalen zet je deze mogelijkheid aan of uit
Vervolg
- De wijziging gaat binnen 1 werkdag in
- Contactloos betalen werkt nadat je de betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met pincode
Geen app?
Als je geen app hebt, wijzig je contactloos betalen via Internet Bankieren. Log in en klik op Naar het oude Internet Bankieren. Klik vervolgens op Gegevens wijzigen > Wereldpas. Klik aan de rechterkant op contactloos om de wijziging door te geven.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je bent je Wereldpas kwijt of deze is gestolen. Blokkeer de Wereldpas zo snel mogelijk om misbruik te voorkomen. Dit doe je via onze app of telefonisch. Je kunt via de app ook meteen een nieuwe Wereldpas aanvragen.
Let op: er zijn kosten verbonden aan een vervangende pas. De kosten zijn 6 euro per pas.
1. Via de app
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Tik op de pas die je wilt blokkeren
- Tik op Nieuwe pas aanvragen
- Tik op Mijn pas is gestolen of verloren en tik op Doorgaan
- Tik op Bevestigen
- Tik nogmaals op Bevestigen in de pop-up die verschijnt
- Vul je 5-cijferige pincode in
- Je oude Wereldpas wordt automatisch geblokkeerd
2. Telefonisch
- Bel de Bankpassen Meldcentrale op telefoonnummer 0800 0313. Vanuit het buitenland bel je +31 88 385 5372.
- Vraag daarna telefonisch een nieuwe Wereldpas bij ons aan. Houd daarvoor het volgende bij de hand:
- Je rekeningnummer
- Het nummer van je Identifier
Vervolg
- Je ontvangt binnen 5 werkdagen een nieuwe Wereldpas met nieuwe pincode.
- Contactloos betalen werkt nadat je de betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met pincode
Zakelijke Wereldpas
Ben je een zakelijke klant en heb je een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak? Lees dan hoe je een nieuwe Wereldpas aanvraagt
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt twee soorten bankverklaringen aanvragen:
- Referentieverklaring. Soms vraagt een zakelijke tegenpartij om een Referentieverklaring van de bank. Een Referentieverklaring wordt ook Solvabiliteitsverklaring genoemd. Hierin staat:
- het IBAN
- de naam en het adres van de rekeninghouder
- het saldo op de rekening op een specifieke datum
- Standaardbankverklaring. Voor de jaaropgave kan je accountant om een Standaardbankverklaring vragen. Hierin staan:
- alle rekeningen, producten of diensten die je bij ons afneemt
- de bevoegdheden van de gebruikers op de rekening(en)
Referentieverklaring aanvragen
Heb je een referentieverklaring nodig, dan vraag je deze kosteloos aan via Internet Bankieren:
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op Zelf regelen
- Klik op Downloads
- Klik op Bankverklaring
- Kies of je de verklaring in het Nederlands of Engels wilt downloaden
- Kies of je wel of niet je banksaldo op de verklaring wilt hebben
- Klik op Download
Standaardbankverklaring aanvragen
Is er een rekeningbeheerder of zelfstandig bevoegd bestuurder? Dan vraagt deze de Standaardbankverklaring telefonisch aan.
Als er sprake is van een gezamenlijke bevoegdheid, vraag je de Standaardbankverklaring aan via het Aanvraagformulier Bankverklaring.
Er zijn kosten verbonden aan een Standaardbankverklaring.
Vervolg aanvraag Standaardbankverklaring
- Na ontvangst sturen wij binnen 5 werkdagen de Bankverklaring op
- Je ontvangt een kopie
- De kosten schrijven we af van je rekening
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het is niet mogelijk om een bestaande periodieke overboeking te wijzigen. Wil je een periodieke overboeking wijzigen, verwijder hem dan en maak een nieuwe aan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bel ons als het geld is afgeschreven van je rekening. Wij onderzoeken dan de geldopname. Wanneer de geldopname langer dan 120 dagen geleden is, kan deze niet meer onderzocht worden.
Vervolg
Je krijgt het geld terug als de mislukte geldopname wordt bevestigd:
- binnen 4 weken bij een Nederlandse bank en 8 weken bij een Geldmaat
- binnen 8 weken bij een buitenlandse bank
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je het bedrag zelf hebt overgemaakt, kun je het bedrag niet terugboeken. Neem contact op met de persoon of organisatie naar wie je het bedrag hebt overgemaakt. Vraag om het bedrag terug te storten.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel ons dan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je handmatig een afschrift of overzicht van je bij- en afschrijvingen wil importeren in je boekhoudprogramma, dan volg je deze stappen:
- Log in op Internet Bankieren
- Klik links in het menu op Zelf regelen
- Klik rechts in het menu op Downloads en daarna op Transacties exporteren
- Selecteer de juiste rekening
- Vul de periode in waarvan je transacties wil downloaden
- Selecteer het juiste Export formaat
- Klik op Export aanvragen
- Je vindt de download onder Overzicht van aangevraagde downloads van de afgelopen 2 weken
- Klik op Download om de download te openen
Je kunt de download importeren in verschillende bestandstypen. Kijk in de handleiding van het boekhoudprogramma voor het juiste bestandstype.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Binnen Nederland via Directe Betalingen (Instant Payments)
Triodos Bank biedt Directe Betalingen aan voor zowel inkomende als uitgaande betalingen. Directe Betalingen noemen we ook wel Instant Payments. Deze betalingen worden dag en nacht binnen enkele seconden uitgevoerd. Dat is ieder moment van het jaar, dus ook in de weekenden.
Binnen Europa via Directe Betalingen (TIPS)
Steeds meer banken binnen Europa zijn aangesloten op dit betaalsysteem. Geld overmaken gaat super snel (binnen 10 seconden) en tot een maximum bedrag van 100.000 EUR tussen de deelnemende banken op TIPS. Triodos Bank biedt binnen Europa Directe Betalingen aan voor inkomende betalingen. Zie hier welke deelnemende banken Directe betalingen ondersteunen.
Betaling binnen Nederland of naar een SEPA-land zonder Directe betalingen
- Betalingen voor 15.30 uur verwerken wij dezelfde dag
- Betalingen na 15.30 uur of in het weekend verwerken wij de volgende werkdag
Betaling naar een land buiten SEPA
- Betalingen voor 13.30 uur verwerken wij dezelfde dag
- Betalingen na 13.30 uur of in het weekend verwerken wij de volgende werkdag
Het moment waarop het bedrag is bijgeschreven op de rekening van de ontvanger, hangt af van de verwerkingstijd van de buitenlandse bank.
Op feestdagen gelden anderen verwerkingstijden.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt bij ons geen contant geld bestellen. Je kunt hiervoor terecht bij kantoren van GWK-Travelex. Neem voor het bestellen van muntgeld vooraf contact op met de betreffende GWK-vestiging.
Ook is het bij sommige kantoren van Rabobank en ABN AMRO mogelijk om muntgeld te bestellen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Door een fout van een betaalautomaat kan het lijken alsof een betaling dubbel van je rekening is afgeschreven. Dit gebeurt voornamelijk bij onbemande tankstations in Frankrijk.
Wat kun je doen?
Binnen 7 dagen vervalt de reservering en beschik je weer over het bedrag. Is dit na 7 dagen nog niet gebeurd, bel ons dan en houd je rekeningnummer bij de hand.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt met de app geld overmaken in euro’s naar SEPA-landen. Activeer hiervoor eerst de mogelijkheid tot buitenlandbetalingen in de app.
Heb je een Identifier, dan kun je deze mogelijkheid ook activeren in Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt je klanten met iDEAL laten betalen als je een Triodos Internet Zaken Rekening hebt.
Zo werkt het:
- Je sluit een overeenkomst af met een aanbieder van iDEAL
- Je geeft je Triodos Internet Zaken Rekening op als tegenrekening
- iDEAL-betalingen van je klanten worden bijgeschreven op je rekening
Kosten
- De kosten voor de transacties betaal je aan Triodos Bank
- Informeer bij je aanbieder van iDEAL welke kosten zij rekenen
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt je transacties downloaden in verschillende bestandstypen die je eenvoudig inlaadt in je boekhoudprogramma. Je kunt kiezen uit de volgende bestandstypen:
- Excel
- CSV
- MT940 (structured)
- CAMT053
Lees de beschrijving van het MT940 formaat en van CAMT.053 zoals Triodos Bank die beschikbaar stelt. De beschrijving van het structured MT940 formaat is o.a. opgenomen in de Handleiding en Voorschriften Europese Incasso. Let op: Elke bank heeft zijn eigen MT940 dialect. Selecteer daarom in het softwarepakket 'Triodos Bank' wanneer je een MT940 bestand van Triodos Bank wilt inlezen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt met je Wereldpas geld opnemen bij iedere geldautomaat met een Maestro-logo. Houd rekening met de limieten van je Wereldpas.
Buiten Nederland
Ook in het buitenland kun je contant geld opnemen bij geldautomaten met een Maestro-logo. Wil je buiten Europa contant geld opnemen, activeer dan eerst de pas. Aan een geldopname in het buitenland zijn soms kosten verbonden.
Lees hoe je goed voorbereid op reis gaat.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De berekende kosten staan op het eerste afschrift van het nieuwe kwartaal.
Kosten inzien via Internet Bankieren
Je vindt je afschriften met de kostenspecificaties in Internet Bankieren:
- Log in
- Klik op Zelf regelen
- Klik op Rekeningafschriften
- Kies het eerste afschrift van het kwartaal (dit is 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober)
BTW
Wij berekenen geen BTW. Je ontvangt daarom geen factuur voor de kosten van de Triodos Internet Zaken Rekening.
Kosten Wereldpas
De kosten van je Wereldpas staan op het afschrift van de maand dat de Wereldpas werd geleverd.
Tarieven
Je vindt de tarieven voor de Triodos Internet Zaken Rekening op onze website.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heb je een Identifier, dan volg je deze stappen:
- Log in
- Tik op Meer
- Tik op Voorkeuren & Privacy
- Tik op Limiet aanpassen
- Kies voor Identifier gebruiken vanaf
- Swipe naar het juiste bedrag bedrag
- Tik op Bevestigen
Als je gebruikt maakt van Mobiel Bevestigen om in te loggen, dan kun je de limiet voor betalingen in de app niet wijzigen.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt geen contant geld storten op je betaalrekening. Triodos Bank is een digitale bank en heeft geen filialen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt een iDealbetaling niet annuleren nadat je de betaling hebt afgerond.
Wil je het geld terug, neem dan contact op met de organisatie aan wie je hebt betaald.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Triodos Bank is net als alle andere Nederlandse banken aangesloten bij IBAN-Naam Check. De IBAN-Naam Check controleert bij binnenlandse betalingen of de ingevoerde naam hoort bij het ingevoerde rekeningnummer. Als dit niet zo is, verschijnt er een waarschuwing. De tekst van de waarschuwing verschilt per bank. Lees hoe IBAN Naam Check werkt.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Volg deze stappen om je Triodos Internet Zaken Rekening te koppelen aan je boekhoudpakket.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je verstuurt als particuliere klant een betaalverzoek via de Tikkie app. Bepaal hoeveel je terug wilt vragen en geef aan waarvoor het is. Deel daarna de betaallink via bijvoorbeeld Signal, WhatsApp, sms of e-mail.
Zakelijke klanten kunnen alleen via hun eigen Payment Service Provider een iDEAL-link aanmaken. Kijk voor meer informatie op ideal.nl.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heb je een Europese business-to-business incassomachtiging afgegeven, stuur dan per post een rechtsgeldig ondertekend exemplaar van de machtiging naar Triodos Bank. Is er een rekeningbeheerder, dan ondertekent hij het verzoek.
Vervolg
- Wij registreren de machtiging binnen 5 werkdagen
- Je ontvangt een schriftelijke bevestiging
- De incassant kan na registratie incasseren van je rekening
Heeft dit antwoord je geholpen?
Via Corporate Payment Services lever je batches met betalingen en Europese Incasso’s direct aan bij Worldline. Hierdoor kun je:
- Batches aanleveren met een onbeperkt aantal transacties
- Betalingen en incasso’s voor meerdere banken tegelijk aanleveren
Aanvragen
Bel ons voor het aanvragen van Corporate Payment Services. Voor de aanvraag heb je het volgende nodig:
- Een Triodos Internet Zaken Rekening
- Een ingevuld aanvraagformulier directe aanlevering
- Een incassocontract bij Triodos Bank (als je incasso's wilt aanleveren)
Zie ook onze Voorwaarden Triodos Corporate Payment Services
Aanleveren betalingen
Je kunt betalingen op twee manieren aanleveren:
- Via een webportal. Wij vragen dit voor je aan bij Worldline, waarna je van hen inloggegevens ontvangt.
- Via een Secure FTP verbinding. Dit regel je rechtstreeks met Worldline.
Kosten
Voor Triodos Corporate Payment Services betaal je de volgende kosten:
- Aansluitkosten (eenmalig): 250 euro
- Abonnementskosten (per kwartaal): 75 euro
- Kosten per batch: 4,50 euro
De abonnementskosten worden met de kwartaalkosten verrekend.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het is niet mogelijk om een betaling die je in januari hebt gedaan te verwerken in de bij- en afschrijvingen van het vorige boekjaar. Zorg daarom dat je je betaling op tijd doet als je wilt dat we deze in het lopende boekjaar verwerken.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Via het betaalautomaatcontract kun je jouw klanten met de pin laten betalen. Je kunt dit contract als volgt wijzigen of beëindigen:
- Print dit formulier uit en vul het in
- Onderteken het formulier rechtsgeldig
- Stuur het formulier naar ons op per post
Vervolg
Binnen 5 werkdagen na ontvangst wijzigen of beëindigen we je contract.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je een incasso wilt uitvoeren bij je klanten, dan heb je een incassocontract nodig.
Aanvragen incassocontract
- Vul het Aanvraagformulier Incassocontract in
- Voeg de volgende bijlagen toe:
- een kopie van je meest recente jaarcijfers
- een overzicht van de betaalrelaties
- als je al een incassocontract hebt, een kopie van het bestaande contract
- Stuur de aanvraag met bijlagen naar zakelijk@triodos.nl
Vervolg
- Wij beoordelen de aanvraag binnen tien werkdagen
- Je ontvangt schriftelijk bericht of de aanvraag is goedgekeurd
Starterscontract
Is je onderneming korter dan 1 jaar ingeschreven bij de KvK? Houd er dan rekening mee dat je alleen in aanmerking komt voor een starterscontract. Hiermee kun je tot maximaal jaarlijks 5000 EUR of maandelijks 2500 EUR incasseren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je het saldo binnen 3 werkdagen aanvult, dan voeren wij de betaling of incasso alsnog uit. Lukt dit niet, dan vervalt de betaling. Je ontvangt van ons bericht via e-mail.
Periodieke overboeking
Is een periodieke overboeking vervallen, maak dan zelf het bedrag over. Log in bij Internet Bankieren klik op Opdrachten om de betaling in te voeren. De volgende periodieke overboeking voeren wij weer uit bij voldoende saldo.
Geweigerde opdrachten
Je vindt geweigerde opdrachten in Internet Bankieren:
- Log in
- Klik op Naar het oude Internet Bankieren
- Klik op Incasso's
- Klik op Overzicht
- Je ziet onder Status of een opdracht geweigerd is
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je je klanten met pin wil laten betalen, heb je een betaalautomaat en een betaalcontract nodig.
Betaalautomaat
Triodos Bank levert zelf geen betaalautomaten. Online vind je meer informatie over verschillende leveranciers.
Betaalcontract
Nadat je een automaat hebt aangeschaft, sluit je via Triodos Bank een betaalautomaatcontract af. Zo ontvang je de pinbetalingen van je klanten op je Triodos rekening.
Zo werkt het
- Vraag het contract aan via de Overeenkomst acceptatie van bankpasbetalingen
- Wij koppelen de betaalautomaat aan je rekening. Je ontvangt een melding als dit is gebeurd
- Je kunt ook contact opnemen met de leverancier. Zij maken de koppeling dan voor je
- Neem contact op met de leverancier om de automaat te activeren
- Betalingen van je klanten worden voortaan gestort op je Triodos rekening
Aan een betaalautomaatcontract zijn kosten verbonden.
Heb je al een betaalautomaat?
Koppel de automaat aan je rekening via bovenstaande stappen. Neem vervolgens contact op met je oude bank om de automaat daar los te koppelen. Als je een betaalautomaat hebt overgenomen, doet de vorige eigenaar dit.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je digitaal incassomachtigen wilt aanbieden, heb je een incassocontract nodig.
Heb je een incassocontract gesloten voor 1 januari 2017? Vul dan het incassocontract aan via het Formulier Digitaal Incassomachtigen. Heb je een incassocontract gesloten na 1 januari 2017 , dan hoef je geen formulier op te sturen. Het digitaal incassomachtigen is standaard geactiveerd.
- Vul de overeenkomst in en onderteken deze rechtsgeldig
- Is er een rekeningbeheerder, dan ondertekent hij het formulier
- Stuur de overeenkomst per post naar Triodos Bank
Triodos Bank werkt voor digitaal incassomachtigen samen met Equens/Worldline.
Heb je een incassocontract afgesloten na 1 januari 2017? Je hoeft het formulier niet op te sturen, ga verder naar de volgende stap.
Vervolg
- Na aanvraag of uitbreiding van het incassocontract, ontvang je een bevestigingsbrief.
- Log in op het registratieportaal van Equens/Worldline om je te registreren. Kies zelf een gebruikersnaam en vul je e-mail adres in.
- Je ontvangt een e-mail met een link om een wachtwoord te kiezen. Log daarna in op het productieportaal van Equens/Wordline en voer de verplichte gegevens in.
Software voor digitaal incassomachtigen
Je regelt zelf of via een Mandate Service Provider de software om digitaal incassomachtigingen op je website aan te bieden.