Veelgestelde vragen
Je kunt de Triodos Betaalpas zelf via de Mobiel Bankieren app deblokkeren. Je betaalpas wordt geblokkeerd als je 3 keer de verkeerde pincode hebt ingetoetst of als je zelf de betaalpas hebt geblokkeerd in de app.
De blokkade is de volgende werkdag na 11.30 uur zichtbaar. Wacht totdat de blokkade zichtbaar is in de app om te deblokkeren.
Zo werkt het:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Tik op de betaalpas die je wilt deblokkeren
- Tik op Blokkeren/deblokkeren
- Zet het vinkje bij Blokkeren uit
- Klik op Bevestigen en doorloop de stappen
Geen app?
Bel ons en houd je rekeningnummer en identifier bij de hand.
Vervolg
- Is de blokkade op je betaalpas ontstaan omdat je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingetoetst? Je Triodos Betaalpas kan je weer gebruiken als je eerst een contant bedrag opneemt bij een geldautomaat
- Is de blokkade op je betaalpas ontstaan omdat je zelf de betaalpas geblokkeerd hebt in de app? Je kunt de Triodos Betaalpas meteen weer gebruiken
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het is nog niet mogelijk om contactloos te betalen met je mobiel, zoals bijvoorbeeld met Apple Pay of Google Pay. Het op een klantvriendelijke en veilige manier aanbieden van Mobiel betalen vraagt tijd en een flinke investering vanuit Triodos Bank.
Voor de lancering van Apple Pay zijn we bovendien afhankelijk van verschillende externe partijen. Helaas zijn zij nog niet klaar voor de koppeling tussen Apple Pay en onze nieuwe Triodos Betaalpas van Visa Debit. Met elkaar werken we er hard aan om Apple Pay in de eerste helft van 2024 te introduceren en Google Pay in de tweede helft van 2024.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De situatie in Turkije gaat ons aan het hart. Om onze klanten te helpen om geld naar Turkije over te maken en/of lokale donaties te doen, betaal je per 6 februari geen kosten voor betalingen naar een rekening in Turkije. Dit geldt zowel voor onze particuliere als zakelijke klanten.
Helaas is het vanwege sancties niet mogelijk voor banken om hetzelfde te doen voor Syrië.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het bedrag dat je dagelijks maximaal over kunt maken hangt af van de rekeninglimiet en de gebruikerslimiet.
Rekeninglimiet
Dit is het bedrag dat je dagelijks maximaal mag overmaken vanaf de rekening. Je kunt de rekeninglimiet inzien in Internet Bankieren:
- Log in
- Klik op Zelf Regelen>Rekeninginstellingen
- Kijk bij Daglimiet om het bedrag te zien dat je dagelijks mag overmaken
Gebruikerslimiet
Gebruikers van de rekening hebben een limiet op het bedrag dat zij over kunnen maken. Bel ons als je wilt weten welke gebruikerslimieten er staan ingesteld.
Lees hoe je de rekeninglimiet of gebruikerslimiet wijzigt.
Wil je meer weten over je zakelijke limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De kosten voor een betaling naar het buitenland vind je hier.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De komende maanden ontvangen alle klanten met een Maestro Triodos Betaalpas een Visa Triodos Betaalpas. We vervangen eerst de particuliere betaalpassen en daarna de zakelijke betaalpassen. Je herkent het type betaalpas aan het logo dat op je pas staat.
Met de nieuwe Visa Triodos Betaalpas is er een mogelijkheid om online betalingen (e-Commerce) te doen die vergelijkbaar zijn met een creditcard.
Triodos Bank biedt zelf geen creditcard aan. Je kan een creditcard van een bestaande creditcardaanbieder wel koppelen aan je Triodosrekening:
- Vraag een creditcard aan bij de organisatie van je keuze
- Geef je Triodos Internet Betaalrekening op als tegenrekening
De creditcardorganisatie schrijft betalingen met je creditcard af van je Triodos rekening. Let op: creditcards van een andere bank kun je niet altijd koppelen.
Waarom heeft Triodos Bank geen creditcard?
Triodos Bank biedt geen creditcard aan omdat:
- de inrichting van een creditcardorganisatie kostbaar is
- er voldoende aanbieders van creditcards zijn
Heeft dit antwoord je geholpen?
De komende maanden ontvangen alle klanten met een Maestro Triodos Betaalpas een Visa Triodos Betaalpas. We beginnen met de particuliere betaalpassen en vervangen daarna de zakelijke betaalpassen.
Om je goed verder te kunnen helpen, controleer eerst het logo op je betaalpas.
Visa betaalpas
Bel +31 30 693 6575 om je pincode opnieuw op te vragen. Houd je rekeningnummer bij de hand.
Let op: ben je een wettelijke vertegenwoordiger van een Triodos Jongeren Rekening, bel dan +31 30 693 6511
Maestro betaalpas
Bel +31 30 693 6511 om je pincode opnieuw op te vragen. Houd je rekeningnummer bij de hand.
Vervolg
Je ontvangt de pincode binnen 5 werkdagen per post.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je Triodos betaalpas is standaard geactiveerd voor gebruik in de onderstaande landen. Je kunt je pas in deze landen gebruiken bij alle geld- en betaalautomaten met een Visa-logo. Lees ook onze tips voor reizen naar het buitenland.
Ga je naar een land dat niet in onderstaande lijst staat? Activeer dan eerst je betaalpas voor gebruik in dit land.
Europese landen
- Albanië
- Andorra
- België
- Bosnië & Herzegovina
- Bulgarije
- Cyprus
- Denemarken
- Duitsland
- Estland
- Faeröer Eilanden
- Finland
- Frankrijk
- Gibraltar
- Griekenland
- Groenland
- Guernsey
- Hongarije
- Ierland
- IJsland
- Isle of Man
- Italië
- Jersey
- Kosovo
- Kroatië
- Letland
- Liechtenstein
- Litouwen
- Luxemburg
- Macedonië
- Malta
- Moldavië
- Monaco
- Montenegro
- Nederland
- Noorwegen
- Oekraïne
- Oostenrijk
- Polen
- Portugal
- Roemenië
- San Marino
- Servië
- Slovenië
- Slowakije
- Spanje (met uitzondering van de Canarische Eilanden)
- Spitsbergen en Jan Mayen
- Tsjechië
- Turkije
- Vaticaanstad
- Verenigd Koninkrijk
- Zweden
- Zwitserland
Heeft dit antwoord je geholpen?
De situatie in Marokko en Libië gaat ons aan het hart. Daarom willen we het overmaken van geld naar dierbaren en/of het doen van lokale donaties vergemakkelijken. Tot en met 15 december betaal je geen transactiekosten voor betalingen naar een rekening in Marokko of Libië. Dit geldt zowel voor particuliere als zakelijke klanten.
Heb je na 8 september een bedrag overgemaakt naar Marokko of na 11 september een bedrag overgemaakt naar Libië? Dan storten we de transactiekosten binnen 4 weken terug.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt via iDEAL tot maximaal 5.000 euro per dag betalen.
Wil je een hoger bedrag betalen met bijvoorbeeld Internet Bankieren? Pas dan eerst je limiet aan in Internet Bankieren.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De komende maanden ontvangen alle klanten met een Maestro Triodos Betaalpas een Visa Triodos Betaalpas. We vervangen eerst de particuliere betaalpassen en daarna de zakelijke betaalpassen. Je herkent het type betaalpas aan het logo dat op je pas staat.
Om je goed verder te kunnen helpen, controleer eerst het logo op je betaalpas.
Contant geld opnemen
In het buitenland neem je maximaal 5 keer per dag contant geld op bij geldautomaten met het Visa-logo of geldautomaten met het Maestro-logo.
De opnamelimiet is maximaal €500 per dag. Sommige geldautomaten in het buitenland hanteren een afwijkende limiet.
- Voor een geldopname in vreemde valuta, betaal je in het buitenland altijd kosten
- De geldautomaat geeft je de keuze With conversion of Without conversion.
Kies voor Without conversion. De optie With conversion kan extra kosten met zich meebrengen
- De geldautomaat geeft je de keuze With conversion of Without conversion.
- Sommige buitenlandse banken rekenen ook kosten voor een geldopname in euro's. In dat geval worden de kosten vermeld op of bij de geldautomaat
Betalen in het buitenland Visa betaalpas
Je kunt bij elke betaalautomaat met het Visa-logo tot maximaal €1500 per dag betalen.
Betalen in het buitenland Maestro betaalpas
Je kunt bij elke betaalautomaat met het Maestro-logo tot maximaal €3000 per dag betalen.
Betalen bij tolwegen bij Maestro-betaalautomaat met 'dip & go' tot € 100 (zonder pincode).
Gebruik de rekenhulp als je de wisselkoers die Triodos Bank berekent wilt vergelijken met de wisselkoers van de Europese Centrale Bank (ECB).
Buiten Europa
Wil je buiten Europa contant geld opnemen, activeer dan eerst de pas. Aan een geldopname in het buitenland zijn soms kosten verbonden.
Lees hoe je goed voorbereid op reis gaat.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Neem contact op met de betreffende partij als je de toestemming voor inzage in je gegevens wilt intrekken. Gegevens die al gedeeld zijn, kunnen zichtbaar blijven voor de derde partij. Kom je er met de betreffende partij niet uit, trek je toestemming dan in via onze app.
Zo werkt het
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Voorkeuren en Privacy
- Tik op Toestemmingen PSD2
- Tik op de partij waarvoor je de toestemming wilt intrekken
- Tik op Toestemming intrekken en vervolgens op Intrekken
- De toestemming is per direct ingetrokken
Geen app?
Als je geen gebruik maakt van de app, trek je je toestemming in via Internet Bankieren. Log in en klik op Zelf regelen > Voorkeuren & pricacy >Toestemmingen aan externe partijen en doorloop de stappen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Triodos Bank staat voor duurzaam en transparant bankieren. We financieren alleen organisaties die een positieve impact hebben op mens, samenleving en milieu.
We investeren uitsluitend in de reële economie en handelen niet in complexe financiële producten. Bovendien kennen we alle duurzame ondernemers die bij ons bankieren.
Vanuit onze missie staan we voor een uitstekende service. Je regelt je bankzaken op een duurzame manier bij Triodos Bank.
Je kunt bij ons terecht voor betalen, sparen, beleggen, hypotheken en zakelijke kredieten.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De komende maanden ontvangen alle klanten met een Maestro Triodos Betaalpas een Visa Triodos Betaalpas. We vervangen eerst de particuliere betaalpassen en daarna de zakelijke betaalpassen. Je herkent het type betaalpas aan het logo dat op je pas staat.
Om je goed verder te kunnen helpen, controleer eerst het logo op je betaalpas.
Visa betaalpas
Je kunt met je Triodos Betaalpas in Nederland €500 per dag opnemen. Het opnamelimiet per dag kun je tijdelijk verhogen tot maximaal €1.000 via de Triodos Mobiel Bankieren app.
De opnamelimiet voor een Triodos Jongeren Rekening is €250 per dag en kan niet verhoogd worden.
Zo werkt het
- Log in
- Tik op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Tik op de betaalpas waarvan je de limiet wilt wijzigen
- Tik op Daglimiet
- Tik op Geldopname
- Vul de nieuwe limiet en einddatum in
- De nieuwe limiet is maximaal een week actief
- Klik op Bevestigen en volg de stappen
Je nieuwe limiet gaat 4 uur na bevestiging in. Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Maestro betaalpas
Je kunt met je Wereldpas in Nederland maximaal 1500 euro per dag opnemen.
- Bij automaten van Geldmaat kun je 5 keer per dag geld opnemen tot maximaal 1250 euro per dag.
- Bij andere banken kun je 5 keer per dag geld opnemen tot maximaal 250 euro per dag.
Het is niet mogelijk om het totaalbedrag dat je kunt opnemen te verhogen. Heb je de paslimiet verlaagd, dan kun je maximaal het bedrag van je paslimiet opnemen. Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Limieten in het buitenland
Voor geld opnemen buiten Nederland gelden andere limieten.
Heeft dit antwoord je geholpen?
BIC
BIC betekent Bank Identifier Code. Het is een code om banken te identificeren, zodat het geld bij de juiste bank terecht komt. Een BIC telt 8 tekens en wordt ook wel SWIFT-code genoemd. De BIC van Triodos Bank is TRIONL2U.
Voor een betaling buiten het SEPA-gebied of in een andere valuta dan de euro vul je altijd de BIC in. Deze vraag je op bij de begunstigde aan wie je de betaling doet en kun je controleren op de website van SWIFT.
Lees meer over het doen van buitenlandse betalingen.
IBAN
IBAN betekent International Bank Account Number. Dit internationale rekeningnummer heb je nodig voor al je betalingen. Je vindt je IBAN op de Triodos Betaalpas, rekeningafschriften of via Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De komende maanden ontvangen alle klanten met een Maestro Triodos Betaalpas een Visa Triodos Betaalpas. We vervangen eerst de particuliere betaalpassen en daarna de zakelijke betaalpassen. Je herkent het type betaalpas aan het logo dat op je pas staat.
Om je goed verder te kunnen helpen, controleer eerst het logo op je betaalpas.
Visa betaalpas
Je kunt je Triodos Betaalpas meteen gebruiken in de landen die binnen Europa vallen. Dit kan bij alle geld- en betaalautomaten met een Visa-logo.
Maestro betaalpas
Je kunt je Wereldpas meteen gebruiken in de landen die binnen Europa vallen. Dit kan bij alle geld- en betaalautomaten met een Maestro-logo.
Controleer voor je vertrekt of er een geldautomaat in de buurt van je bestemming is. Lees ook onze tips voor reizen naar het buitenland.
Buiten Europa
Wil je je Maestro of Visa betaalpas buiten Europa gebruiken, activeer de pas dan eerst voor gebruik buiten Europa.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De komende maanden ontvangen alle klanten met een Maestro Triodos Betaalpas een Visa Triodos Betaalpas. We vervangen eerst de particuliere betaalpassen en daarna de zakelijke betaalpassen. Je herkent het type betaalpas aan het logo dat op je pas staat.
Om je goed verder te kunnen helpen, controleer eerst het logo op je betaalpas.
Visa betaalpas
Als particuliere of zakelijke klant activeer je jouw Triodos Betaalpas voor gebruik buiten Europa via onze Mobiel Bankieren app.
Maestro betaalpas
Als particuliere klant of eenmanszaak activeer je jouw Wereldpas voor gebruik buiten Europa via onze Mobiel Bankieren app.
Zo werkt het in de Triodos Mobiel Bankieren app:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Tik op de betaalpas van de juiste rekening
- Tik op Pasgebruik Buitenland
- Kies voor Wereld
- Kies een einddatum
- De wijziging gaat per direct in
Zakelijke klanten met een Maestro betaalpas
Ben je een zakelijke klant met een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak? Bel ons om je betaalpas op Werelddekking te zetten.
Geen app?
Maak je nog geen gebruik van onze app, download deze dan. Werkt de Mobiel Bankieren app niet op je apparaat en wil je toch je betaalpas op Werelddekking zetten, bel of mail ons dan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De komende maanden ontvangen alle klanten met een Maestro Triodos Betaalpas een Visa Triodos Betaalpas. We vervangen eerst de particuliere betaalpassen en daarna de zakelijke betaalpassen. Je herkent het type betaalpas aan het logo dat op je pas staat.
Om je goed verder te kunnen helpen, controleer eerst het logo op je betaalpas.
Visa betaalpas
Je kan nu in- en uitchecken met je betaalpas in het openbaar vervoer (OV). Dit werkt nadat je de betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met je pincode in een winkel. Reizen met je Triodos Betaalpas werkt precies hetzelfde als met een OV-chipkaart. Het is belangrijk dat je bij het in- en uitchecken dezelfde betaalpas gebruikt.
Zo werkt het:
- Haal je Triodos Betaalpas uit je portemonnee of pasjeshouder
- Houd je Triodos Betaalpas bij het inchecken tegen de kaartlezer op het treinstation, in de metro, in de tram of in de bus
- Houd je Triodos Betaalpas bij het uitchecken tegen de kaartlezer op het treinstation, in de metro, in de tram of in de bus
Voor meer informatie kijk op de website van OVpay.
Maestro betaalpas
De Maestro Triodos Betaalpas ondersteunt OVpay niet. Vanaf de tweede helft van 2023 introduceren we een nieuwe betaalpas. Hiermee kun je in het openbaar vervoer reizen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je opent een Triodos Internet Zaken Rekening via onze website. De keuzehulp helpt je bij het kiezen van de juiste aanvraagmethode.
Lees hier hoe je een zakelijke Triodos Betaalpas aanvraagt.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Triodos Bank biedt Directe Betalingen aan voor zowel inkomende als uitgaande betalingen. Directe Betalingen noemen we ook wel Instant Payments. Deze betalingen worden dag en nacht en binnen enkele seconden uitgevoerd. Dat is ieder moment van het jaar en dus ook in de weekenden.
Steeds meer banken binnen Europa zijn aangesloten op dit betaalsysteem. Triodos Bank biedt binnen Europa inkomende Directe Betalingen aan.
Periodieke overboekingen, iDEAL-betalingen en geplande betalingen zijn geen directe betalingen. Bekijk de verwerkingstijden van deze betalingen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De komende maanden ontvangen alle klanten met een Maestro Triodos Betaalpas een Visa Triodos Betaalpas. We vervangen eerst de particuliere betaalpassen en daarna de zakelijke betaalpassen. Je herkent het type betaalpas aan het logo dat op je pas staat.
Om je goed verder te kunnen helpen, controleer eerst het logo op je betaalpas. De standaard paslimieten verschillen bij Visa en Maestro.
Visa betaalpas
Je betaalt maximaal 1500 euro per dag met je Triodos Betaalpas. De limiet kun je zelf wijzigen tot maximaal 10.000 euro.
Maestro betaalpas
Je betaalt maximaal 3000 euro per dag met je Wereldpas. De limiet kun je zelf wijzigen tot maximaal 10.000 euro.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Ben je een zakelijke klant en heb je een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak?
Om je paslimiet te wijzigen, geef je je wijziging door via een formulier. Met onze keuzehulp vind je het juiste formulier.
Wil je meer weten over je zakelijke limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Voordat je een betaling buiten Nederland doet, activeer je eerst buitenlandbetalingen.
Voor particulieren en eenmanszaken activeer je buitenlandbetalingen eenvoudig via onze Mobiel Bankieren app. Voor andere zakelijke rechtsvormen gebruik je Internet Bankieren.
Via de app:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Rekeninginstellingen
- Tik op de juiste rekening
- Tik op Buitenlandbetalingen om deze functie aan of uit te zetten
- Bevestig de wijziging met je Identifier of inlogcode
Via Internet Bankieren:
Je maakt alleen geld over naar het buitenland als je de bevoegdheid hebt om Wereldbetalingen te doen. Vervolgens activeer je buitenlandbetalingen via Internet Bankieren:
- Log in
- Klik op Gegevens wijzigen>Rekeninggegevens
- Klik op Buitenlandbetalingen en doorloop de stappen
Heb je als particulier of eenmanszaak geen beschikking over de app, dan activeer je buitenlandbetalingen ook via Internet Bankieren.
Vervolg
2 uur na de autorisatie kun je:
- Wereldbetalingen doen via Internet Bankieren
- Via de app activeer je Wereldbetalingen, maar kun je geen Wereldbetaling doen
- Let op: de autorisatie geldt per rekeninghouder of zakelijke gebruiker
Heeft dit antwoord je geholpen?
Nee, het is niet mogelijk om rood te staan op je Triodos Internet Zaken Rekening.
Ben je een duurzame ondernemer en zoek je financiering? Bekijk dan de mogelijkheden voor een zakelijk krediet.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De komende maanden ontvangen alle klanten met een Maestro Triodos Betaalpas een Visa Triodos Betaalpas. We vervangen eerst de particuliere betaalpassen en daarna de zakelijke betaalpassen. Je herkent het type betaalpas aan het logo dat op je pas staat.
Om je goed verder te kunnen helpen, controleer eerst het logo op je betaalpas. De standaard paslimieten verschillen bij Visa en Maestro.
Visa betaalpas
De standaard betaallimiet voor de Triodos Betaalpas is 1500 euro.
Maestro betaalpas
De standaard betaallimiet voor de Wereldpas is 3000 euro.
Je kunt het bedrag wijzigen dat je dagelijks kunt betalen met je Triodos Betaalpas via de Mobiel Bankieren app. Het is niet mogelijk om het maximale bedrag dat je dagelijks contant op kunt nemen wijzigen.
Zo werkt het:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Tik op de juiste rekening
- Onder Daglimiet geef je de gewenste limiet aan. De limiet is minimaal 50 euro en maximaal 10.000 euro
- Je autoriseert de wijziging met je 5-cijferige inlogcode
Heb je een particuliere rekening of beheer je een Triodos Jongeren Rekening, dan wijzig je dit als via bovenstaande stappen in onze Mobiel Bankieren app.
Heb je een zakelijke rekening met een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak, lees dan hier hoe je de limiet wijzigt.
Geen app?
Als je geen app hebt, wijzig je de betaallimiet via Internet Bankieren. Nadat je bent ingelogd, wijzig je de limiet via Zelf regelen > Betaalpassen.
Vervolg
- Wijzig de paslimiet minimaal 1 werkdag voordat je het nodig hebt
- De nieuwe paslimiet gaat in op de door jou gekozen datum. Die datum is maximaal 2 weken geldig nadat je de wijziging hebt geautoriseerd
- Wijzig je de paslimiet voor 1 dag, dan geldt de wijziging van 's ochtends 09.00 uur tot 08.00 uur de volgende dag
Heeft dit antwoord je geholpen?
Ben je ouder dan 18 jaar en geen zakelijke klant, dan kan je overstappen Mobiel Bevestigen. Met Mobiel Bevestigen verandert de manier waarop je inlogt en opdrachten bevestigt in Internet Bankieren en de Mobiel Bankieren app. Je gebruikt voortaan alleen een persoonlijke inlogcode.
Mobiel Bevestigen is de makkelijkste en veiligste manier om je bankzaken te regelen. Je kunt Mobiel Bevestigen zelf activeren. Recycle vervolgens je Identifier bij het klein elektronisch afval.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je verwijdert een periodieke overboeking via de app. Het is alleen mogelijk de hele reeks te verwijderen.
Zo werkt het:
- Log in op de Mobiel Bankieren app
- Selecteer de rekening waarvan je periodiek overboekt
- Klik op Gepland
- Selecteer de periodieke overboeking
- Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering met je 5-cijferige inlogcode
Geen app?
Heb je geen app en log je in met een Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord? Verwijder dan de periodieke overboeking via Internet Bankieren:
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op de rekening waarvan je periodiek overboekt
- Klik op Gepland
- Klik op de periodieke overboeking
- Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord
Let op: Als je gebruik maakt van Mobiel Bevestigen, verwijder je een periodieke overboeking altijd via de Mobiel Bankieren app.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt de Overstapservice aanvragen voor je Triodos Internet Zaken Rekening als:
- Je nieuwe rekening op dezelfde naam staat als de oude rekening
- De oude rekening een zakelijke betaalrekening is
Zo werkt het:
- Vul het Aanvraagformulier Overstapservice Zakelijk in en print het uit
- Kies een startdatum tussen 4 weken en 3 maanden na je aanvraag
- Onderteken het formulier rechtsgeldig
- Stuur ons het formulier per post
Vervolg
- Wij vragen de Overstapservice aan bij je oude bank
- Je ontvangt van ons een brief met de startdatum
- Het is niet mogelijk om een adresboek te importeren of te exporteren. Vergeet daarom niet om je adresboek handmatig over te nemen
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heb je de betaling zelf gedaan? Dan is het niet mogelijk de betaling terug te boeken. Benader zelf de persoon naar wie je het bedrag hebt overgemaakt.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel ons dan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Wij bieden de mogelijkheid voor spoedoverboekingen niet meer aan. Directe betalingen staan meteen op de rekening van de begunstige.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je stelt een periodieke overboeking eenvoudig in via onze mobiele app of via Internet Bankieren:
Via de app:
- Tik op Overschrijven en vul de betaalgegevens in
- Tik op Datum en selecteer de datum waarop de overboeking moet plaatsvinden
- Vul bij Frequentie in hoe vaak je de periodieke overboeking wilt uitvoeren
- Bij Einddatum kun je instellen wanneer je de periodieke overboeking voor het laatst wilt uitvoeren
- Bij Aantal kun je het aantal keer instellen dat je de periodieke overboeking wilt uitvoeren
- Klik op Opslaan
- Klik op Bevestigen en bevestig de periodieke overboeking met je 5-cijferige inlogcode
Via Internet Bankieren:
Je kunt alleen een periodieke overboeking instellen als je inlogt met de Identifier. Heb je geen Identifier? Stel dan je periodieke overboeking in via de app
- Klik op Opdrachten en vul de betaalgegevens in
- Wil je een betalingskenmerk opgeven, vul dit dan in bij Omschrijving
- Klik bij Datum in het groene invulveld
- Kies bij Wanneer de datum waarop je de overboeking wilt uitvoeren
- Kies bij Hoe vaak de frequentie van de overboeking
- Klik op Opslaan
- Klik op Betalen en volg de stappen
Vervolg
De periodieke overboeking gaat van start op de opgegeven begindatum.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je zet contactloos betalen zelf aan of uit via onze app:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Onder Contactloos betalen zet je deze mogelijkheid aan of uit
Vervolg
- De wijziging gaat binnen 1 werkdag in
- Contactloos betalen werkt nadat je de betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met pincode
Geen app?
Als je geen gebruik maakt van de Mobiel Bankieren app, wijzig je contactloos betalen via Internet Bankieren. Log in en klik op Zelf regelen > Betaalpassen. Klik aan de rechterkant op contactloos om de wijziging door te geven.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bel ons als het geld is afgeschreven van je rekening. We onderzoeken dan de geldopname. Wanneer de geldopname langer dan 120 dagen geleden is, kan deze niet meer onderzocht worden.
Vervolg
Je krijgt het geld terug als de mislukte geldopname wordt bevestigd:
- binnen 4 weken bij een Nederlandse bank en 8 weken bij een Geldmaat
- binnen 8 weken bij een buitenlandse bank
Heeft dit antwoord je geholpen?
Is je Triodos Betaalpas kwijt of gestolen, blokkeer deze zo snel mogelijk om misbruik te voorkomen. Dit doe je via onze Mobiel Bankieren app. Via de mobiele app kun je meteen een nieuwe betaalpas aanvragen.
Ben je een zakelijke klant en heb je een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak? Lees dan hoe je een nieuwe Triodos Betaalpas aanvraagt
Zo werkt het:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Betaalpassen
- Tik op de pas die je wilt blokkeren
- Tik op Nieuwe pas aanvragen
- Tik op Mijn pas is gestolen of verloren en tik op Doorgaan
- Tik op Bevestigen
- Tik nogmaals op Bevestigen in de pop-up die verschijnt
- Vul je 5-cijferige pincode in
- Je oude betaalpas wordt automatisch geblokkeerd
Let op: Er zijn kosten verbonden aan een vervangende betaalpas. De kosten zijn 6 euro per pas.
Geen app?
Om je goed verder te kunnen helpen, controleer eerst het logo op je betaalpas.
Visa betaalpas
Bel +31 30 693 6575. Vanuit het buitenland bel je +31 88 385 5372.
Maestro betaalpas
Bel 0800 0313. Vanuit het buitenland bel je +31 88 385 5372.
Vervolg
- Je ontvangt binnen 5 werkdagen een nieuwe Triodos Betaalpas
- Contactloos betalen werkt nadat je de betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met pincode
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je betaalt voor een extra betaalrekening hetzelfde tarief als voor je eerste rekening.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt twee soorten bankverklaringen aanvragen:
- Referentieverklaring. Soms vraagt een zakelijke tegenpartij om een Referentieverklaring van de bank. Een Referentieverklaring wordt ook Solvabiliteitsverklaring genoemd. Hierin staat:
- het IBAN
- de naam en het adres van de rekeninghouder
- het saldo op de rekening op een specifieke datum
- Standaardbankverklaring. Voor de jaaropgave kan je accountant om een Standaardbankverklaring vragen. Hierin staan:
- alle rekeningen, producten of diensten die je bij ons afneemt
- de bevoegdheden van de gebruikers op de rekening(en)
Referentieverklaring aanvragen
Heb je een referentieverklaring nodig, dan vraag je deze kosteloos aan via Internet Bankieren:
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op Zelf regelen
- Klik op Downloads
- Klik op Bankverklaring
- Kies of je de verklaring in het Nederlands of Engels wilt downloaden
- Kies of je wel of niet je banksaldo op de verklaring wilt hebben
- Klik op Download
Standaardbankverklaring aanvragen
Is er een rekeningbeheerder of zelfstandig bevoegd bestuurder? Dan vraagt deze de Standaardbankverklaring telefonisch aan.
Als er sprake is van een gezamenlijke bevoegdheid, vraag je de Standaardbankverklaring aan via het Aanvraagformulier Bankverklaring.
Er zijn kosten verbonden aan een Standaardbankverklaring.
Vervolg aanvraag Standaardbankverklaring
- Na ontvangst sturen wij binnen 5 werkdagen de Bankverklaring op
- Je ontvangt een kopie
- De kosten schrijven we af van je rekening
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het is niet mogelijk om een bestaande periodieke overboeking te wijzigen. Wil je een periodieke overboeking wijzigen, verwijder hem dan en maak een nieuwe aan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De komende maanden ontvangen alle klanten met een Maestro Triodos Betaalpas een Visa Triodos Betaalpas. We vervangen eerst de particuliere betaalpassen en daarna de zakelijke betaalpassen. Je herkent het type betaalpas aan het logo dat op je pas staat.
Om je goed verder te kunnen helpen, controleer het logo op je betaalpas.
Visa betaalpas
Je kunt direct met je Triodos Betaalpas betalen of geld opnemen. Wil je contactloos betalen of online betalen met e-Commerce? Dit werkt nadat je de betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met je pincode.
Maestro betaalpas
Je kunt direct met je Wereldpas betalen of geld opnemen. Wil je contactloos betalen? Contactloos betalen werkt nadat je de betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met je pincode.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt met een QR-code inloggen op Internet Bankieren als je ook gebruik maakt van onze app. Als je inlogt, gebruik je zowel je computer als de telefoon of tablet waarop je app is geïnstalleerd.
Zo werkt het:
- Klik rechtsboven op onze website op Inloggen
- Open de Triodos Bankieren App op je telefoon of tablet
- Tik in je app op QR
- Je vindt QR op het inlogscherm of nadat je bent ingelogd rechtsboven in het rekeningoverzicht scherm
- Heb je TouchID aanstaan, annuleer deze dan eerst
- Scan de QR-code op het beeldscherm van je computer
- Toets je 5-cijferige pincode in op je app
- Heb je iOS of een Android apparaat met versie 11 of hoger, dan kun je ook inloggen met vingerafdruk of gezichtsherkenning
- Heb je iOS of een Android apparaat met versie 11 of hoger, dan kun je ook inloggen met vingerafdruk of gezichtsherkenning
- Tik in je app op Bevestigen
- Je computer logt nu automatisch in op Internet Bankieren
Limieten
- Als je inlogt met een QR-code op Internet Bankieren, dan kun je tot maximaal €1.000 betalen. Betalingen boven €1.000 bevestig je met je Identifier
- Maak je gebruik van Mobiel Bevestigen? Dan kun je tot €5.000 betalen
- Als je je limiet verhoogt, dan kun je met je Identifier of Mobiel Bevestigen tot €250.000 betalen
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je handmatig een afschrift of overzicht van je bij- en afschrijvingen wil importeren in je boekhoudprogramma, dan volg je deze stappen:
- Log in op Internet Bankieren
- Klik links in het menu op Zelf regelen
- Klik rechts in het menu op Downloads en daarna op Transacties exporteren
- Selecteer de juiste rekening
- Vul de periode in waarvan je transacties wil downloaden
- Selecteer het juiste Export formaat
- Klik op Export aanvragen
- Je vindt de download onder Overzicht van aangevraagde downloads van de afgelopen 2 weken
- Klik op Download om de download te openen
Je kunt de download importeren in verschillende bestandstypen. Kijk in de handleiding van het boekhoudprogramma voor het juiste bestandstype.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je het bedrag zelf hebt overgemaakt, kun je het bedrag niet terugboeken. Neem contact op met de persoon of organisatie naar wie je het bedrag hebt overgemaakt. Vraag om het bedrag terug te storten.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel ons dan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
In het buitenland zijn veel bankzaken anders dan in Nederland. Op onze pagina Goed voorbereid op reis vind je alle informatie die je nodig hebt.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt bij Triodos Bank geen contant geld bestellen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Binnen Nederland via Directe Betalingen (Instant Payments)
Triodos Bank biedt Directe Betalingen aan voor zowel inkomende als uitgaande betalingen. Directe Betalingen noemen we ook wel Instant Payments. Deze betalingen worden dag en nacht binnen enkele seconden uitgevoerd. Dat is ieder moment van het jaar, dus ook in de weekenden.
Binnen Europa via Directe Betalingen (TIPS)
Steeds meer banken binnen Europa zijn aangesloten op dit betaalsysteem. Geld overmaken gaat super snel (binnen 10 seconden) en tot een maximum bedrag van 100.000 EUR tussen de deelnemende banken op TIPS. Triodos Bank biedt binnen Europa Directe Betalingen aan voor inkomende betalingen. Zie hier welke deelnemende banken Directe betalingen ondersteunen.
Betaling binnen Nederland of naar een SEPA-land zonder Directe betalingen
- Betalingen voor 15.30 uur verwerken wij dezelfde dag
- Betalingen na 15.30 uur of in het weekend verwerken wij de volgende werkdag
Betaling naar een land buiten SEPA
- Betalingen voor 13.30 uur verwerken wij dezelfde dag
- Betalingen na 13.30 uur of in het weekend verwerken wij de volgende werkdag
Het moment waarop het bedrag is bijgeschreven op de rekening van de ontvanger, hangt af van de verwerkingstijd van de buitenlandse bank.
Op feestdagen gelden anderen verwerkingstijden.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Door een fout van een betaalautomaat kan het lijken alsof een betaling dubbel van je rekening is afgeschreven. Dit gebeurt voornamelijk bij onbemande tankstations in Frankrijk.
Wat kun je doen?
Binnen 7 dagen vervalt de reservering en beschik je weer over het bedrag. Is dit na 7 dagen nog niet gebeurd, bel ons dan en houd je rekeningnummer bij de hand.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De komende maanden ontvangen alle klanten met een Maestro Triodos Betaalpas een Visa Triodos Betaalpas. We vervangen eerst de particuliere betaalpassen en daarna de zakelijke betaalpassen. Je herkent het type betaalpas aan het logo dat op je pas staat.
Om je goed verder te kunnen helpen, controleer eerst het logo op je betaalpas.
Visa betaalpas
Je kunt met je Triodos Betaalpa geld opnemen bij iedere geldautomaat met een Visa-logo. Houd rekening met de limieten van je Triodos Betaalpas.
Maestro betaalpas
Je kunt met je Wereldpas geld opnemen bij iedere geldautomaat met een Maestro-logo. Houd rekening met de limieten van je Wereldpas.
Buiten Nederland
Ook in het buitenland kun je contant geld opnemen bij geldautomaten. Wil je buiten Europa contant geld opnemen, activeer dan eerst de pas. Aan een geldopname in het buitenland zijn soms kosten verbonden.
Lees hoe je goed voorbereid op reis gaat.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt met de app geld overmaken in euro’s naar SEPA-landen. Activeer hiervoor eerst de mogelijkheid tot buitenlandbetalingen in de app.
Heb je een Identifier, dan kun je deze mogelijkheid ook activeren in Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Via de app
Als je een groot bedrag wilt overmaken, kun je tijdelijk je limiet verhogen tot € 250.000. Dit doe je via onze app:
- Log in
- Tik op Meer
- Tik op Rekeninginstellingen
- Tik op de rekening waarvan je de limiet wilt wijzigen
- Tik bij Rekeninglimieten op Limiet per dag
- Vul de nieuwe limiet en de einddatum in
- Je kunt de limiet voor maximaal een week wijzigen
- Klik op Bevestigen en volg de stappen
Maak je gebruik van Mobiel Bevestigen, dan wijzig je je limiet altijd via de app. Heb je een Identifier, dan volg je deze stappen:
- Log in
- Tik op Meer
- Tik op Voorkeuren & Privacy
- Tik op Limiet aanpassen
- Kies voor Identifier gebruiken vanaf
- Swipe naar het juiste bedrag bedrag
- Tik op Bevestigen
Je gebruikt de nieuwe limiet na vier uur. Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
- We verwerken betaalbatches die je voor 15.00 uur aanbiedt op dezelfde werkdag
- We verwerken betaalbatches die je na 15.00 uur aanbiedt de volgende werkdag
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt je klanten met iDEAL laten betalen als je een Triodos Internet Zaken Rekening hebt.
Zo werkt het:
- Je sluit een overeenkomst af met een aanbieder van iDEAL
- Je geeft je Triodos Internet Zaken Rekening op als tegenrekening
- iDEAL-betalingen van je klanten worden bijgeschreven op je rekening
Kosten
- De kosten voor de transacties betaal je aan Triodos Bank
- Informeer bij je aanbieder van iDEAL welke kosten zij rekenen
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt je transacties downloaden in verschillende bestandstypen die je eenvoudig inlaadt in je boekhoudprogramma. Je kunt kiezen uit de volgende bestandstypen:
- Excel
- CSV
- MT940 (structured)
- CAMT053
Lees de beschrijving van het MT940 formaat en van CAMT.053 zoals Triodos Bank die beschikbaar stelt. De beschrijving van het structured MT940 formaat is o.a. opgenomen in de Handleiding en Voorschriften Europese Incasso. Let op: Elke bank heeft zijn eigen MT940 dialect. Selecteer daarom in het softwarepakket 'Triodos Bank' wanneer je een MT940 bestand van Triodos Bank wilt inlezen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Triodos Bank is net als alle andere Nederlandse banken aangesloten bij IBAN-Naam Check. De IBAN-Naam Check controleert bij binnenlandse betalingen of de ingevoerde naam hoort bij het ingevoerde rekeningnummer. Als dit niet zo is, verschijnt er een waarschuwing. De tekst van de waarschuwing verschilt per bank. Lees hoe IBAN Naam Check werkt.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De berekende kosten staan op het eerste afschrift van het nieuwe kwartaal.
Kosten inzien via Internet Bankieren
Je vindt je afschriften met de kostenspecificaties in Internet Bankieren:
- Log in
- Klik op Zelf regelen
- Klik op Downloads
- Klik op Rekeningafschriften
- Kies het eerste afschrift van het kwartaal (dit is 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober)
BTW
Wij berekenen geen BTW. Je ontvangt daarom geen factuur voor de kosten van de Triodos Internet Zaken Rekening.
Kosten Triodos Betaalpas
De kosten van je Triodos Betaalpas staan op het afschrift van de maand dat de betaalpas werd geleverd.
Tarieven
Je vindt de tarieven voor de Triodos Internet Zaken Rekening op onze website.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je verstuurt als particuliere klant een betaalverzoek via de Tikkie app. Bepaal hoeveel je terug wilt vragen en geef aan waarvoor het is. Deel daarna de betaallink via bijvoorbeeld Signal, WhatsApp, sms of e-mail.
Zakelijke klanten kunnen alleen via hun eigen Payment Service Provider een iDEAL-link aanmaken. Kijk voor meer informatie op ideal.nl.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt geen contant geld storten op je betaalrekening. Triodos Bank is een digitale bank en heeft geen filialen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt een iDealbetaling niet annuleren nadat je de betaling hebt afgerond.
Wil je het geld terug, neem dan contact op met de organisatie aan wie je hebt betaald.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Aanvragen
Zo regel je de automatische boekhoudkoppeling
Je Triodos Incassocontract in 2 stappen
Downloads
- Handleiding en Voorschriften Europese Incasso562 KB, PDF
- Aanvraagformulier Incassocontract543 KB, PDF
- Algemene Voorwaarden acceptatie (transport en verwerking) van Bankpasbetalingen Triodos Bank120 KB, PDF
- CAMT.053 Formaatbeschrijving≈ 1 MB
- Aanvraagformulier Directe Aanlevering via CPS90 KB, PDF
- MT940 Formaatbeschrijving≈ 1 MB