Een betaling vanuit Nederland naar een ander SEPA-land, werkt hetzelfde als een binnenlandse betaling. Dat komt omdat Nederland ook een SEPA-land is. Activeer wel buitenlandbetalingen als je een bedrag overmaakt naar een land buiten Nederland.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Meer veelgestelde vragen over dit onderwerp
BIC BIC betekent Bank Identifier Code. Het is een code om banken te identificeren, zodat het geld bij de juiste bank terecht komt. Een BIC telt 8 tekens en wordt ook wel SWIFT-code genoemd. De BIC van Triodos Bank is TRIONL2U.
Voor een betaling buiten het SEPA-gebied of in een andere valuta dan de euro vul je altijd de BIC in. Deze vraag je op bij de begunstigde aan wie je de betaling doet en kun je controleren op de website van SWIFT.
Lees meer over het doen van buitenlandse betalingen. IBAN IBAN betekent International Bank Account Number. Dit internationale rekeningnummer heb je nodig voor al je betalingen. Je vindt je IBAN op de Triodos Betaalpas, rekeningafschriften of via Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je wijzigt gegevens in je adresboek het makkelijkst via de Mobiel Bankieren app. In de app kun je contacten toevoegen, verwijderen of wijzigen.
Log in
Tik rechts onderin op Meer
Tik op Adresboek
Contact toevoegen
Tik rechtsboven op het plusje
Vul een Naam en IBAN in
Vul eventueel een omschrijving in
Tik op Contact opslaan
Verwijderen
Tik op het contact
Tik op de pen rechtsboven
Tik op Verwijderen
Wijzigen
Tik op het contact
Tik op de pen rechtsboven
Wijzig de gegevens
Tik op Wijzigingen opslaan
Geen app?
Heb je geen app, dan kun je ook via Internet Bankieren je adresboek wijzigen. Log in en klik vervolgens op Zelf regelen > Adresbroek > Adresboek IBAN of Adresboek wereldbetaling > doorgaan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Voordat je een betaling buiten Nederland doet, activeer je eerst buitenlandbetalingen.
Voor particulieren en eenmanszaken activeer je buitenlandbetalingen eenvoudig via onze Mobiel Bankieren app. Voor andere zakelijke rechtsvormen gebruik je Internet Bankieren.
Via de app:
Log in
Tik rechts onderin op Meer
Tik op Rekeninginstellingen
Tik op de juiste rekening
Tik op Buitenlandbetalingen om deze functie aan of uit te zetten
Bevestig de wijziging met je Identifier of inlogcode
Klik op Buitenlandbetalingen en doorloop de stappen
Heb je als particulier of eenmanszaak geen beschikking over de app, dan activeer je buitenlandbetalingen ook via Internet Bankieren.
Vervolg 2 uur na de autorisatie kun je:
Wereldbetalingen doen via Internet Bankieren
Via de app activeer je Wereldbetalingen, maar kun je geen Wereldbetaling doen
Let op: de autorisatie geldt per rekeninghouder of zakelijke gebruiker
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je verwijdert een periodieke overboeking via de app. Het is alleen mogelijk de hele reeks te verwijderen.
Zo werkt het:
Log in op de Mobiel Bankieren app
Selecteer de rekening waarvan je periodiek overboekt
Klik op Gepland
Selecteer de periodieke overboeking
Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering met je 5-cijferige inlogcode
Geen app?
Heb je geen app en log je in met een Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord? Verwijder dan de periodieke overboeking via Internet Bankieren:
Log in op Internet Bankieren
Klik op de rekening waarvan je periodiek overboekt
Klik op Gepland
Klik op de periodieke overboeking
Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord
Let op: Als je gebruik maakt van Mobiel Bevestigen, verwijder je een periodieke overboeking altijd via de Mobiel Bankieren app.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je stelt een periodieke overboeking eenvoudig in via onze mobiele app of via Internet Bankieren:
Via de app:
Tik op Overschrijven en vul de betaalgegevens in
Tik op Datum en selecteer de datum waarop de overboeking moet plaatsvinden
Vul bij Frequentie in hoe vaak je de periodieke overboeking wilt uitvoeren
Bij Einddatum kun je instellen wanneer je de periodieke overboeking voor het laatst wilt uitvoeren
Bij Aantal kun je het aantal keer instellen dat je de periodieke overboeking wilt uitvoeren
Klik op Opslaan
Klik op Bevestigen en bevestig de periodieke overboeking met je 5-cijferige inlogcode
Via Internet Bankieren:
Je kunt alleen een periodieke overboeking instellen als je inlogt met de Identifier. Heb je geen Identifier? Stel dan je periodieke overboeking in via de app
Klik op Opdrachten en vul de betaalgegevens in
Wil je een betalingskenmerk opgeven, vul dit dan in bij Omschrijving
Klik bij Datum in het groene invulveld
Kies bij Wanneer de datum waarop je de overboeking wilt uitvoeren
Kies bij Hoe vaak de frequentie van de overboeking
Klik op Opslaan
Klik op Betalen en volg de stappen
Vervolg
De periodieke overboeking gaat van start op de opgegeven begindatum.
Bij een Wereldbetaling vul je altijd de BIC in, behalve als de bank van de begunstigde geen BIC heeft. In dat geval vink je Bank heeft geen BIC of SWIFT aan en vul je de volledige naam- en adresgegevens in van de bank van de begunstigde.
Activeer buitenlandbetalingen
Activeer eerst buitenlandbetalingen als je een Wereldbetaling wilt doen.
Betaling naar de Verenigde Staten, Canada, Australië of India
Maak je geld over naar de Verenigde Staten, Canada, Australië of India, dan moet je ook een bankcode invullen.
Kosten Let er op dat er kosten verbonden zijn aan een Wereldbetaling. In Internet Bankieren zie je bij je opdracht welke kosten je betaalt voor de Wereldbetaling. Gebruik de rekenhulp als je de wisselkoers die Triodos Bank berekent wilt vergelijken met de wisselkoers van de Europese Centrale Bank (ECB).
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je downloadt je afschriften via Internet Bankieren.
Internet Betaalrekening en Internet Spaarrekening
Log in op Internet Bankieren
Klik links in het menu op Zelf regelen
Klik rechts in het menu op Downloads en daarna op Rekeningafschriften
Selecteer de rekening waarvan je afschriften wilt downloaden
Zoek in de lijst het rekeningafschrift dat je wilt downloaden en klik op Download
Beleggersrekening
Log in op Internet Bankieren
Klik op je beleggersrekening
Scroll naar beneden en klik bij Transacties op de transactie waarvan je een afschrift wilt
Klik op Download
Wil je bij- en afschrijvingen inlezen in een boekhoudprogramma? Lees hier hoe je dat doet.
Het is niet mogelijk om een bestaande periodieke overboeking te wijzigen. Wil je een periodieke overboeking wijzigen, verwijder hem dan en maak een nieuwe aan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De manier waarop je geld overmaakt naar het buitenland, hangt af van:
Naar welk land je geld overmaakt
In welke valuta je geld overmaakt
Als je geld overmaakt in euro’s naar een land binnen het SEPA-gebied, noemen we dat een SEPA-betaling.
Maak je geld over buiten het SEPA-gebied of in een andere valuta dan de euro, dan noemen we dat een Wereldbetaling.
Het Financieel Jaaroverzicht is beschikbaar in Internet Bankieren en niet in de Mobiel Bankieren app. Je downloadt het Financieel Jaaroverzicht als volgt:
Log in op Internet Bankieren
Klik links in het menu op Zelf regelen
Klik rechts in het scherm op Downloads en daarna op Financiële Jaaroverzichten
Ben je bij ons bekend als wettelijk vertegenwoordiger, dan selecteer je via het uitklapmenu ook het financieel jaaroverzicht van je kind
Klik achter het Financieel jaaroverzicht dat je wilt downloaden op Download
Heb je een eenmanszaak, dan vind je het Financieel Jaaroverzicht in Internet Bankieren
Heeft jouw organisatie een rekeningbeheerder? Dan vindt de rekeningbeheerder het Financieel Jaaroverzicht in Internet Bankieren
let op: alleen de rekeningbeheerder van de organisatie kan het Financieel Jaaroverzicht downloaden
Heeft jouw organisatie geen rekeningbeheerder? Dan ontvang je het Financieel Jaaroverzicht per post
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je doet een SEPA-betaling het makkelijkst via de Mobiel Bankieren app:
Log in
Tik op Opdrachten
Vul de betaalgegevens in
Tik op Bevestigen en volg de stappen
Geen app?
Maak je nog geen gebruik van de app, dan doe je de betaling in Internet Bankieren. Klik links in het menu op Opdrachten en vul de betaalgegevens in. Tik daarna op Betalen en volg de stappen.
Activeer buitenlandbetalingen
Als je een betaling buiten Nederland doet, dan activeer je eerst buitenlandbetalingen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je saldo is direct zichtbaar in je rekeningoverzicht in de Mobiel Bankieren app of via Internet Bankieren. Wil je het saldo na een bepaalde bij- of afschrijving zien? Volg dan de volgende stappen.
Via Internet Bankieren
Log in op Internet Bankieren
Klik op je rekening
Klik op de bij-of afschrijving om het saldo na die boeking te zien
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je persoonlijke cookievoorkeuren
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Door op ‘Akkoord’ te klikken geef je hier toestemming voor. Je kunt je cookievoorkeuren altijd aanpassen.