Betalingen in binnen- en buitenland
Online betalen en geld ontvangen uit de hele wereld
Online betalen en geld ontvangen uit de hele wereld
Het bedrag dat je dagelijks maximaal over kunt maken hangt af van de rekeninglimiet en de gebruikerslimiet.
Rekeninglimiet
Dit is het bedrag dat dagelijks maximaal overgemaakt mag worden van de rekening. Je kunt de rekeninglimiet inzien in Internet Bankieren:
Gebruikerslimiet
Gebruikers van de rekening hebben een limiet op het bedrag dat zij over kunnen maken. Bel ons als je wilt weten welke gebruikerslimieten er staan ingesteld.
Lees hoe je de rekeninglimiet of gebruikerslimiet wijzigt.
Wil je meer weten over je zakelijke limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
De kosten voor een betaling naar het buitenland vind je hier.
Je kunt via iDeal tot maximaal 5.000 euro per dag betalen.
Wil je een hoger bedrag betalen met bijvoorbeeld Internet Bankieren? Pas dan eerst je limiet aan in Internet Bankieren.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Je kunt maximaal € 5000 per dag overboeken vanaf je particuliere rekening. Deze limiet kun je eenvoudig tijdelijk verhogen via de app of Internet Bankieren. Let op: het duurt dan 4 uur voordat je je nieuwe rekeninglimiet kunt gebruiken.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Ben je particuliere klant of heb je een eenmanszaak? Dan wijzig je de limiet via onderstaande stappen. Lees hier hoe je de limiet wijzigt voor andere zakelijke rechtsvormen.
Via de app
Als je een groot bedrag wilt overmaken, kun je tijdelijk je limiet verhogen tot € 250.000. Dit doe je het makkelijkst via onze app:
Je gebruikt de nieuwe limiet na vier uur.
Geen app?
Maak je geen gebruik van de app, dan wijzig je de limiet in Internet Bankieren:
De limiet bedraagt standaard € 5.000. Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Lees hoe je de limiet van de Wereldpas wijzigt.
Je kunt een automatische incasso binnen 56 dagen als volgt terugboeken:
Via de Triodos Bankieren app
Via Internet Bankieren
Na 56 dagen kun je een incasso niet automatisch terugboeken. Je meldt dan een onterechte incasso via het Formulier Melding Onterechte Incasso. Let op: je kunt dit formulier alleen gebruiken bij incasso's die gedaan zijn via een Nederlandse bank.
Een periodieke overboeking kun je niet terugboeken. Neem contact op met de begunstigde als je het bedrag terug wilt ontvangen.
Vervolg
Je beschikt in de meeste gevallen direct over het teruggeboekte bedrag. Binnen 1 werkdag zie je het nieuwe saldo ook in Internet Bankieren.
Voordat je een Wereldbetaling kunt doen, activeer je buitenlandbetalingen. Een Wereldbetaling is een betaling:
Voor particulieren en eenmanszaken activeer je buitenlandbetalingen eenvoudig via onze app. Voor andere zakelijke rechtsvormen gebruik je Internet Bankieren.
Via de app:
Vervolg
2 uur na de autorisatie kun je:
Internet Bankieren:
Je maakt alleen geld over naar het buitenland als je de bevoegdheid hebt om Wereldbetalingen te doen. Vervolgens activeer je buitenlandbetalingen via Internet Bankieren:
Heb je als particulier of eenmanszaak geen beschikking over de app, dan activeer je buitenlandbetalingen ook via Internet Bankieren.
Je verwijdert een periodieke overboeking via de app. Het is alleen mogelijk de hele reeks te verwijderen.
Zo werkt het
Geen app?
Heb je geen app, verwijder de periodieke overboeking via Internet Bankieren:
Je stelt een periodieke overboeking eenvoudig in via onze mobiele app of via Internet Bankieren:
Via de app:
Via Internet Bankieren:
Vervolg
De periodieke overboeking gaat van start op de opgegeven begindatum.
Wij bieden de mogelijkheid voor spoedoverboekingen niet meer aan. Directe betalingen staan meteen op de rekening van de begunstige.
Heb je de betaling zelf gedaan? Dan is het niet mogelijk de betaling terug te boeken. Benader zelf de persoon naar wie je het bedrag hebt overgemaakt.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel ons dan.
Je stopt een automatische incasso door contact op te nemen met het bedrijf dat het bedrag van de rekening afschrijft.
Automatische incasso's die al hebben plaatsgevonden kun je zelf terugboeken.
Binnen Nederland via Directe Betalingen (Instant Payments)
Triodos Bank biedt Directe Betalingen aan voor zowel inkomende als uitgaande betalingen. Directe Betalingen noemen we ook wel Instant Payments. Deze betalingen worden dag en nacht binnen enkele seconden uitgevoerd. Dat is ieder moment van het jaar, dus ook in de weekenden.
Binnen Europa via Directe Betalingen (TIPS)
Steeds meer banken binnen Europa zijn aangesloten op dit betaalsysteem. Geld overmaken gaat super snel (binnen 10 seconden) en tot een maximum bedrag van 100.000 EUR tussen de deelnemende banken op TIPS. Zie hier welke deelnemende banken Directe betalingen ondersteunen. Je ziet in Mobiel Bankieren of Internet Bankieren of de betaling “direct wordt bijgeschreven bij de begunstigde”.
Betaling binnen Nederland of naar een SEPA-land zonder Directe betalingen
Betaling naar een land buiten SEPA
Het moment waarop het bedrag is bijgeschreven op de rekening van de ontvanger, hangt af van de verwerkingstijd van de buitenlandse bank.
Op feestdagen gelden anderen verwerkingstijden.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Als je het bedrag zelf hebt overgemaakt, kun je het bedrag niet terugboeken. Neem contact op met de persoon of organisatie naar wie je het bedrag hebt overgemaakt. Vraag om het bedrag terug te storten.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel ons dan.
Als je niet wilt dat organisaties geld van je rekening incasseren, dan stel je een volledige incassoblokkade in. Dat betekent dat geen enkele incasso mogelijk is.
Zo werkt het:
Wil je voor enkele organisaties een uitzondering maken? Stel dan een goedkeuringslijst op voor deze organisaties.
Je kunt met de app geld overmaken in euro’s naar SEPA-landen. Activeer hiervoor eerst de mogelijkheid tot buitenlandbetalingen in de app of in Internet Bankieren.
Door een fout van een betaalautomaat kan het lijken alsof een betaling dubbel van je rekening is afgeschreven. Dit gebeurt voornamelijk bij onbemande tankstations in Frankrijk.
Wat kun je doen?
Binnen 7 dagen vervalt de reservering en beschik je weer over het bedrag. Is dit na 7 dagen nog niet gebeurd, bel ons dan en houd je rekeningnummer bij de hand.
Als je niet wilt dat een organisatie geld van je rekening incasseert, dan stel je een selectieve incassoblokkade in. Incasso's van deze organisatie worden dan geblokkeerd.
Zo werkt het:
Heeft een organisatie al geld van je rekening geïncasseerd? Dan kun je de incasso binnen 56 dagen terugboeken.
Incassoblokkade
Wil je helemaal niet dat organisaties geld van je rekening incasseren? Blokkeer dan je rekening voor alle incasso's. Let op, dit betekent dat geen enkele incasso mogelijk is.
Incassoblokkade met uitzonderingen
Het kan zijn dat je je rekening wilt blokkeren voor incasso's, maar voor enkele organisaties een uitzondering wilt maken. Stel dan een goedkeuringslijst op voor deze organisaties.
Je kunt je klanten met iDeal laten betalen als je een Triodos Internet Zaken Rekening hebt.
Zo werkt het:
Kosten
Je kunt een iDealbetaling niet annuleren nadat je de betaling hebt afgerond.
Wil je het geld terug, neem dan contact op met de organisatie aan wie je hebt betaald.
Triodos Bank is aangesloten bij IBAN-Naam Check. De IBAN-Naam Check controleert bij binnenlandse betalingen of de ingevoerde naam hoort bij het ingevoerde rekeningnummer. Als dit niet zo is, verschijnt er een waarschuwing. Lees hoe IBAN Naam Check werkt.
Via Corporate Payment Services lever je batches met betalingen en Europese Incasso’s direct aan bij Equens. Hierdoor kun je:
Aanvragen
Bel ons voor het aanvragen van Corporate Payment Services. Voor de aanvraag heb je het volgende nodig:
Zie ook onze Voorwaarden Triodos Corporate Payment Services
Aanleveren betalingen
Je kunt betalingen op twee manieren aanleveren:
Kosten
Voor Triodos Corporate Payment Services betaal je de volgende kosten:
De abonnementskosten worden met de kwartaalkosten verrekend.
Het is niet mogelijk om een bestaande periodieke overboeking te wijzigen. Wil je een periodieke overboeking wijzigen, verwijder hem dan en maak een nieuwe aan.
Als je je rekening blokkeert voor incasso's, kun je voor een aantal organisaties een uitzondering maken. Je stelt dan een goedkeuringslijst op. We noemen dat whitelisting. Alleen incasso's van bedrijven op jouw goedkeuringslijst worden uitgevoerd.
Zo werkt het:
Als je het saldo binnen 3 werkdagen aanvult, dan voeren wij de betaling of incasso alsnog uit. Lukt dit niet, dan vervalt de betaling. Je ontvangt van ons bericht via e-mail.
Periodieke overboeking
Is een periodieke overboeking vervallen, maak dan zelf het bedrag over. Log in bij Internet Bankieren klik op Opdrachten om de betaling in te voeren. De volgende periodieke overboeking voeren wij weer uit bij voldoende saldo.
Geweigerde opdrachten
Je vindt geweigerde opdrachten in Internet Bankieren:
Het is niet mogelijk om een betaling die je in januari hebt gedaan te verwerken in de bij- en afschrijvingen van het vorige boekjaar. Zorg daarom dat je je betaling op tijd doet als je wilt dat we deze in het lopende boekjaar verwerken.
Je ontvangt deze e-mail omdat je een transactie hebt uitgevoerd in een vreemde valuta. Dit kan een pinbetaling of een geldopname zijn.
Alle banken laten nu zien wat de wisselkoersopslag van een vreemde valuta transactie is ten opzichte van de referentiewisselkoers. Dit is een gemiddelde wisselkoers van de Euro ten opzichte van andere valuta en wordt dagelijks door de Europese Centrale Bank (ECB) vastgesteld. Hierdoor kun je gemakkelijk de kosten tussen verschillende banken vergelijken. Wij zijn als bank verplicht je hierover te informeren.
Waar vind ik de kosten?
1. Log in op de app of in Internet Bankieren
2. Klik op de rekening waarvan de transactie is gedaan
3. Klik op de transactie om de details te bekijken
De kosten voor betalen in het buitenland kunnen per bank verschillen. In de omschrijving van je transactie zie je precies wat je daarvoor bij Triodos Bank betaalt ten opzichte van de ECB referentiewisselkoers. Zo weet je waar je aan toe bent.
Wil je hierover geen e-mail ontvangen? Neem dan contact met ons op.
Soms kan een betaling niet verwerkt worden en ontvang je het bedrag retour met een foutcode. Op onze foutcodepagina lees je de reden waarom de betaling niet verwerkt is.
Maak je voor het eerst geld over naar het buitenland, activeer de mogelijkheid eerst in de app.
Europese betaling
Wil je een betaling doen in Euro's naar een SEPA-land, dan voer je deze in als een reguliere opdracht. Log hiervoor in op de mobiele app, klik op de rekening waarvan je de betaling wilt doen, en klik op overschrijven. Wil je de betaling doen via Internet Bankieren, log dan in en klik op Opdrachten > Opdrachten.
Wereldbetaling
Je kiest voor Wereldbetaling als je geld overmaakt:
Log voor het doen van een Wereldbetaling in op Internet Bankieren en klik vervolgens op Opdrachten > Wereldbetaling.
Aan het doen van een Wereldbetaling zijn extra kosten verbonden. In Internet Bankieren zie je bij opdracht de kosten die je betaalt voor een wereldbetaling.
Bereken met onze rekenhulp wat een betaling in vreemde valuta je kost via Triodos Bank en hoeveel de Europese Centrale Bank (ECB) hiervoor rekent.
Betaling naar de Verenigde Staten, Canada, Australië of India
Maak je geld over naar de Verenigde Staten, Canada, Australië of India, dan heb je de volgende bankcode nodig:
Vraag de bankcode aan de ontvanger van je betaling. Vul na het rekeningnummer de bankcode in, gescheiden door een schuine streep (/).
Lees meer over geld overmaken naar het buitenland.
De groepslimiet is het maximale bedrag van een betaling binnen een groep betalingen. Het is dus niet de limiet van de groep betalingen als geheel.
Wil je meer weten over je zakelijke limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Met IBAN-Acceptgiro ontvang je betalingen met een vaste omschrijving. Dit maakt het makkelijk om deze betalingen te verwerken in je boekhouding.
Vanaf 1 juni 2023 stoppen alle banken met het verwerken van acceptgiro’s. Heb je een acceptgirocontract, dan wordt dit contract uiterlijk per deze datum gestopt. Het is niet meer mogelijk om een nieuw acceptgirocontract af te sluiten.
Alternatieven
Je kunt kiezen uit de volgende alternatieven:
Kosten acceptgiro
Inkomend:
Uitgaand
Batchtarief acceptgiro: 3,50 euro
Kan ik een geüploade batch nog wijzigen of verwijderen?
Je kunt individuele opdrachten in een batch wijzigen of verwijderen, maar niet de gehele batch in 1 keer verwijderen. Alleen degene die de batch heeft geüpload kan individuele opdrachten wijzigen. Hoe dit werkt, hangt af van het feit of de batch al is geautoriseerd.
Batches die nog niet zijn geautoriseerd
Batches die al zijn geautoriseerd
Bij geautoriseerde betaalbatches kun je alleen individuele opdrachten annuleren. Bij geautoriseerde incassobatches kun je alléén de hele batch verwijderen, nadat deze al verzonden is.
Geautoriseerde betaalbatch:
Verzonden incassobatch:
Ga naar Internet Bankieren
Log inStel je vraag in de chat en we helpen je zo snel mogelijk. Of bekijk de andere contactmogelijkheden.