Betalingen in binnen- en buitenland
Online betalen en geld ontvangen uit de hele wereld
Online betalen en geld ontvangen uit de hele wereld
De kosten voor een betaling naar het buitenland vind je hier.
Je kunt via iDEAL tot maximaal 5.000 euro per dag betalen.
Wil je een hoger bedrag betalen met bijvoorbeeld Internet Bankieren? Pas dan eerst je limiet aan in Internet Bankieren.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Je kunt maximaal € 5000 per dag overboeken vanaf je particuliere rekening. Deze limiet kun je eenvoudig tijdelijk verhogen via de app of Internet Bankieren. Let op: het duurt dan 4 uur voordat je je nieuwe rekeninglimiet kunt gebruiken.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
BIC
BIC betekent Bank Identifier Code. Het is een code om banken te identificeren, zodat het geld bij de juiste bank terecht komt. Een BIC telt 8 tekens en wordt ook wel SWIFT-code genoemd. De BIC van Triodos Bank is TRIONL2U.
Voor een betaling buiten het SEPA-gebied of in een andere valuta dan de euro vul je altijd de BIC in. Deze vraag je op bij de begunstigde aan wie je de betaling doet en kun je controleren op de website van SWIFT.
Lees meer over het doen van buitenlandse betalingen.
IBAN
IBAN betekent International Bank Account Number. Dit internationale rekeningnummer heb je nodig voor al je betalingen. Je vindt je IBAN op de Triodos Betaalpas, rekeningafschriften of via Internet Bankieren.
Ben je particuliere klant of heb je een eenmanszaak? Dan wijzig je tijdelijk je limiet via onderstaande stappen. Heb je een eenmanszaak en wil je je limiet permanent verhogen? Bel ons dan. Lees hier hoe je de limiet wijzigt voor andere zakelijke rechtsvormen.
Via de app
Als je een groot bedrag wilt overmaken, kun je tijdelijk je limiet verhogen tot € 250.000. Dit doe je via onze app:
Je nieuwe limiet gaat 4 uur na bevestiging in.
Maak je gebruik van Mobiel Bevestigen, dan wijzig je je limiet altijd via de app.
Via Internet Bankieren
Als je inlogt met een Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord, kun je ook je limiet wijzigen in Internet Bankieren:
Je nieuwe daglimiet gaat 4 uur na bevestiging in.
De limiet bedraagt standaard € 5.000. Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Lees hoe je de limiet van de Triodos Betaalpas wijzigt.
Triodos Bank biedt Directe Betalingen aan voor zowel inkomende als uitgaande betalingen. Directe Betalingen noemen we ook wel Instant Payments. Deze betalingen worden dag en nacht en binnen enkele seconden uitgevoerd.
Steeds meer banken binnen Europa zijn aangesloten op dit betaalsysteem. Triodos Bank ondersteunt inkomende en uitgaande betalingen voor alle Europese banken die Directe Betalingen aanbieden.
Periodieke overboekingen, iDEAL-betalingen en geplande betalingen zijn geen directe betalingen. Bekijk de verwerkingstijden van deze betalingen.
Je kunt een automatische incasso binnen 56 dagen als volgt terugboeken:
Via de Triodos Bankieren app
Via Internet Bankieren
Na 56 dagen kun je een incasso niet automatisch terugboeken. Je meldt dan een onterechte incasso via het Formulier Melding Onterechte Incasso. Let op: je kunt dit formulier alleen gebruiken bij incasso's die gedaan zijn via een Nederlandse bank.
Een periodieke overboeking kun je niet terugboeken. Neem contact op met de begunstigde als je het bedrag terug wilt ontvangen.
Vervolg
Je beschikt in de meeste gevallen direct over het teruggeboekte bedrag. Binnen 1 werkdag zie je het nieuwe saldo ook in Internet Bankieren.
Als je contactloos betaalt, dan kun je tot 50 euro zonder pincode betalen. Voor bedragen boven 50 euro heb je wel je pincode nodig.
Je kunt contactloos betalen gebruiken totdat:
Bereik je 1 van deze limieten, dan wordt er om je pincode gevraagd. Dit is om misbruik te voorkomen.
Ben je een zakelijke klant met een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak? Lees hier wat je regelt om je rekening te activeren voor Wereldbetalingen.
Je activeert Wereldbetalingen als particuliere klant of eenmanszaak eenvoudig via onze Mobiel Bankieren app.
Zo werkt het:
Geen app?
Je kunt Wereldbetalingen ook via Internet Bankieren activeren. Ga naar Zelf regelen > Rekeninginstellingen > Wereldbetalingen en volg de stappen.
Vervolg
2 uur na de autorisatie kun je:
Je verwijdert een periodieke overboeking via de app. Het is alleen mogelijk de hele reeks te verwijderen.
Zo werkt het:
Let op: Als je gebruik maakt van Mobiel Bevestigen, verwijder je een periodieke overboeking altijd via de Mobiel Bankieren app.
Geen app?
Heb je geen app en log je in met een Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord? Verwijder dan de periodieke overboeking via Internet Bankieren:
Als je het bedrag zelf hebt overgemaakt, kun je het bedrag niet terugboeken. Neem contact op met de persoon of organisatie naar wie je het bedrag hebt overgemaakt. Vraag om het bedrag terug te storten.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel ons dan.
Wij bieden de mogelijkheid voor spoedoverboekingen niet meer aan. Directe betalingen staan meteen op de rekening van de begunstige.
Het bedrag dat je dagelijks maximaal over kunt maken hangt af van de rekeninglimiet en de gebruikerslimiet.
Rekeninglimiet
Dit is het bedrag dat je dagelijks maximaal mag overmaken vanaf de rekening. Je kunt de rekeninglimiet inzien in Internet Bankieren:
Gebruikerslimiet
Gebruikers van de rekening hebben een limiet op het bedrag dat zij over kunnen maken. De rekeningbeheerder of zelfstandig bevoegd bestuurder kan de gebruikerslimieten telefonisch opvragen.
Lees hoe je de rekeninglimiet of gebruikerslimiet wijzigt.
Wil je meer weten over je zakelijke limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heb je de betaling zelf gedaan? Dan is het niet mogelijk de betaling terug te boeken. Benader zelf de persoon naar wie je het bedrag hebt overgemaakt.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel of chat ons dan.
Als je niet wilt dat een organisatie geld van je rekening incasseert, dan stel je een selectieve incassoblokkade in. Incasso's van deze organisatie worden dan geblokkeerd.
Zo werkt het:
Heeft een organisatie al geld van je rekening geïncasseerd? Dan kun je de incasso binnen 56 dagen terugboeken.
Incassoblokkade
Wil je helemaal niet dat organisaties geld van je rekening incasseren? Blokkeer dan je rekening voor alle incasso's. Let op, dit betekent dat geen enkele incasso mogelijk is.
Incassoblokkade met uitzonderingen
Het kan zijn dat je je rekening wilt blokkeren voor incasso's, maar voor enkele organisaties een uitzondering wilt maken. Stel dan een goedkeuringslijst op voor deze organisaties.
Je kunt zelf snel en gemakkelijk een periodieke overboeking wijzigen in Internet Bankieren of in de Mobiel Bankieren app. Volg hiervoor de volgende stappen.
De wijziging is direct verwerkt.
Je stelt een periodieke overboeking eenvoudig in via onze mobiele app of via Internet Bankieren:
Via de app:
Via Internet Bankieren:
Je kunt alleen een periodieke overboeking instellen als je inlogt met de Identifier. Heb je geen Identifier? Stel dan je periodieke overboeking in via de app
Vervolg
De periodieke overboeking gaat van start op de opgegeven begindatum.
Je stopt een automatische incasso door contact op te nemen met het bedrijf dat het bedrag van de rekening afschrijft.
Automatische incasso's die al hebben plaatsgevonden kun je zelf terugboeken.
Door een fout van een betaalautomaat kan het lijken alsof een betaling dubbel van je rekening is afgeschreven. Dit gebeurt voornamelijk bij onbemande tankstations.
Wat kun je doen?
Binnen 7 kalenderdagen vervalt de reservering en beschik je weer over het bedrag. Is dit na 7 kalenderdagen nog niet gebeurd, bel ons dan en houd je rekeningnummer bij de hand.
Binnen Nederland via Directe Betalingen (Instant Payments)
Triodos Bank biedt Directe Betalingen aan voor zowel inkomende als uitgaande betalingen. Directe Betalingen noemen we ook wel Instant Payments. Deze betalingen worden dag en nacht binnen enkele seconden uitgevoerd. Dat is ieder moment van het jaar, dus ook in de weekenden.
Binnen Europa via Directe Betalingen (TIPS)
Steeds meer banken binnen Europa zijn aangesloten op dit betaalsysteem. Geld overmaken gaat super snel (binnen 10 seconden) en tot een maximum bedrag van 100.000 EUR tussen de deelnemende banken op TIPS. Zie hier welke deelnemende banken directe betalingen ondersteunen.
Goed om te weten
Het kan zijn dat je betaling in reservering staat.
Betaling binnen Nederland of naar een SEPA-land zonder Directe betalingen
Betaling naar een land buiten SEPA
Het moment waarop het bedrag is bijgeschreven op de rekening van de ontvanger, hangt af van de verwerkingstijd van de buitenlandse bank.
Op feestdagen gelden anderen verwerkingstijden.
Een SEPA-betaling is een betaling:
Lees hier hoe je een SEPA-betaling doet.
Als je niet wilt dat organisaties geld van je rekening incasseren, dan stel je een volledige incassoblokkade in. Dat betekent dat geen enkele incasso mogelijk is.
Je kunt zelf een volledige incassoblokkade instellen via Internet Bankieren.
Zo werkt het:
Wil je voor enkele organisaties een uitzondering maken? Stel dan een goedkeuringslijst op voor deze organisaties.
Via de app
Als je een groot bedrag wilt overmaken, kun je tijdelijk je limiet verhogen tot € 250.000. Dit doe je via onze app:
Maak je gebruik van Mobiel Bevestigen, dan wijzig je je limiet via de app of via internetbankieren.
Heb je een Identifier, dan volg je deze stappen:
Je gebruikt de nieuwe limiet na vier uur. Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Je kunt een iDealbetaling niet annuleren nadat je de betaling hebt afgerond.
Wil je het geld terug, neem dan contact op met de organisatie aan wie je hebt betaald.
Als je je rekening blokkeert voor incasso's, kun je voor een aantal organisaties een uitzondering maken. Je stelt dan een goedkeuringslijst op. Alleen incasso's van bedrijven op jouw goedkeuringslijst worden uitgevoerd.
Je kunt zelf een goedkeuringslijst opstellen als je inlogt op Internet Bankieren:
Zo werkt het:
Het is niet mogelijk om een betaling die je in januari hebt gedaan te verwerken in de bij- en afschrijvingen van het vorige boekjaar. Zorg daarom dat je je betaling op tijd doet als je wilt dat we deze in het lopende boekjaar verwerken.
Triodos Bank is net als alle andere Nederlandse banken aangesloten bij IBAN-Naam Check. De IBAN-Naam Check controleert bij binnenlandse betalingen of de ingevoerde naam hoort bij het ingevoerde rekeningnummer. Als dit niet zo is, verschijnt er een waarschuwing. De tekst van de waarschuwing verschilt per bank. Lees hoe IBAN Naam Check werkt.
Je kunt met de app geld overmaken in euro’s naar SEPA-landen. Activeer hiervoor eerst de mogelijkheid tot buitenlandbetalingen in de app.
Heb je een Identifier, dan kun je deze mogelijkheid ook activeren in Internet Bankieren.
Je kunt je klanten met iDEAL laten betalen als je een Triodos Internet Zaken Rekening hebt.
Zo werkt het:
Kosten
Via Corporate Payment Services lever je batches met betalingen en Europese Incasso’s direct aan bij Worldline. Hierdoor kun je:
Aanvragen
Bel ons voor het aanvragen van Corporate Payment Services. Voor de aanvraag heb je het volgende nodig:
Zie ook onze Voorwaarden Triodos Corporate Payment Services
Aanleveren betalingen
Je kunt betalingen op twee manieren aanleveren:
Kosten
Voor Triodos Corporate Payment Services betaal je de volgende kosten:
De abonnementskosten worden met de kwartaalkosten verrekend.
Een reservering is een transactie die niet meer geannuleerd kan worden, maar nog niet volledig is verwerkt. Het saldo op je rekening is al in mindering gebracht met het bedrag van de reservering. Hierdoor heb je altijd een actueel beeld van je saldo en de bestedingsruimte op je rekening.
Je ziet het woord Reservering staan bij een afschrijving in de Triodos Mobiel Bankieren app en in Internet Bankieren. Een reservering komt automatisch te vervallen na maximaal 7 kalenderdagen.
Goed om te weten
Als je het saldo binnen 3 werkdagen aanvult, dan voeren wij de betaling of incasso alsnog uit. Lukt dit niet, dan vervalt de betaling. Je ontvangt van ons bericht via e-mail.
Periodieke overboeking
Is een periodieke overboeking vervallen, maak dan zelf het bedrag over. Log in bij Internet Bankieren klik op Opdrachten om de betaling in te voeren. De volgende periodieke overboeking voeren wij weer uit bij voldoende saldo.
Geweigerde opdrachten
Je vindt geweigerde opdrachten in Internet Bankieren:
Ga naar Internet Bankieren
Log inDe chat is momenteel gesloten. Probeer het op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur.
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Door op ‘Akkoord’ te klikken geef je hier toestemming voor. Je kunt je cookievoorkeuren altijd aanpassen.