Betalingen in binnen- en buitenland
Online betalen en geld ontvangen uit de hele wereld
Online betalen en geld ontvangen uit de hele wereld
Je kunt via iDeal tot maximaal 5.000 euro per dag betalen.
Wil je een hoger bedrag betalen? Pas dan eerst je limiet aan in Internet Bankieren.
Voordat je geld kunt overmaken naar het buitenland, activeer je buitenlandbetalingen. Voor particulieren en eenmanszaken gaat dit eenvoudig via onze app. Voor andere zakelijke rechtsvormen gebruik je Internet Bankieren.
Via de app:
Vervolg
2 uur na de autorisatie kun je:
Internet Bankieren:
Je maakt alleen geld over naar het buitenland als je de bevoegdheid hebt om Wereldbetalingen te doen. Vervolgens activeer je buitenlandbetalingen via Internet Bankieren:
Heb je als particulier of eenmanszaak geen beschikking over de app, dan activeer je buitenlandbetalingen ook via Internet Bankieren.
Als je een groot bedrag wilt overmaken, kun je tijdelijk je limiet verhogen tot € 250.000. Dit doe je het makkelijkst via onze app:
Je gebruikt de nieuwe limiet na vier uur.
Geen app?
Maak je geen gebruik van de app, dan wijzig je de limiet in Internet Bankieren:
De limiet bedraagt standaard € 5.000.
Lees hoe je de limiet van de Wereldpas wijzigt.
Je kunt een automatische incasso binnen 56 dagen als volgt terugboeken:
Via de Triodos Bankieren app
Via Internet Bankieren
Na 56 dagen kun je een incasso niet automatisch terugboeken. Je meldt dan een onterechte incasso via het Formulier Melding Onterechte Incasso. Let op: je kunt dit formulier alleen gebruiken bij incasso's die gedaan zijn via een Nederlandse bank.
Een periodieke overboeking kun je niet terugboeken. Neem contact op met de begunstigde als je het bedrag terug wilt ontvangen.
Vervolg
Je beschikt in de meeste gevallen direct over het teruggeboekte bedrag. Binnen 1 werkdag zie je het nieuwe saldo ook in Internet Bankieren.
Wij bieden de mogelijkheid voor spoedoverboekingen niet meer aan. Betalingen die je doet op een werkdag vóór 15:30 uur zijn binnen anderhalf uur bij de bank van de ontvanger.
Ook werken we aan de introductie van Instant Payments, waarmee betalingen tussen verschillende bankrekeningen binnen vijf seconden zijn uitgevoerd. Instant Payments werkt dag en nacht, ieder moment van het jaar.
Maakte je het bedrag zelf over? Dan is het niet mogelijk de betaling terug te boeken. Benader zelf de persoon naar wie je het bedrag hebt overgemaakt.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel ons dan.
Je stopt een automatische incasso door contact op te nemen met het bedrijf dat het bedrag van de rekening afschrijft.
Automatische incasso's die al hebben plaatsgevonden kun je zelf terugboeken.
Je stelt een periodieke overboeking eenvoudig in via onze mobiele app of via Internet Bankieren:
Via de app:
Via Internet Bankieren:
Laat het veld Aantal betalingen of Laatste uitvoerdatum leeg als je de periodieke overboeking voor onbepaalde tijd wilt instellen
Vervolg
De periodieke overboeking gaat van start op de opgegeven begindatum.
Door een fout van een betaalautomaat kan het lijken alsof een betaling dubbel van je rekening is afgeschreven. Dit gebeurt voornamelijk bij onbemande tankstations in Frankrijk.
Wat kun je doen?
Binnen 7 dagen vervalt de reservering en beschik je weer over het bedrag. Is dit na 7 dagen nog niet gebeurd, bel ons dan en houd je rekeningnummer bij de hand.
Je verwijdert een periodieke overboeking via de app. Het is alleen mogelijk de hele reeks te verwijderen.
Zo werkt het
Geen app?
Heb je geen app, verwijder de periodieke overboeking via Internet Bankieren. Kies na het inloggen voor Overzichten > Periodiek en annuleer de overboeking.
Maak je geld over naar een andere Triodos rekening, dan staat dit meteen op de rekening.
Betaling naar een SEPA-land
Betaling naar een land buiten SEPA
Het moment waarop het bedrag is bijgeschreven op de rekening van de ontvanger, hangt af van de verwerkingstijd van de buitenlandse bank.
Op feestdagen gelden anderen verwerkingstijden.
De actuele tarieven voor een betaling naar het buitenland vind je hier.
Als je het saldo binnen 3 werkdagen aanvult, dan voeren wij de betaling of incasso alsnog uit. Lukt dit niet, dan vervalt de betaling. Je ontvangt van ons bericht via e-mail.
Periodieke overboeking
Is een periodieke overboeking vervallen, maak dan zelf het bedrag over via Betalen > Binnenlandse betaling. De volgende periodieke overboeking voeren wij weer uit bij voldoende saldo.
Geweigerde opdrachten
Je vindt geweigerde opdrachten in Internet Bankieren:
Je kunt met de app geld overmaken in euro’s naar SEPA-landen. Activeer hiervoor eerst de mogelijkheid tot buitenlandbetalingen in de app of in Internet Bankieren.
Je kunt een iDealbetaling niet annuleren nadat je de betaling hebt afgerond.
Wil je het geld terug, neem dan contact op met de organisatie aan wie je hebt betaald.
De IBAN-Naam Check controleert bij binnenlandse betalingen of de ingevoerde naam hoort bij het ingevoerde IBAN. Als dit niet zo is, verschijnt er een waarschuwing. Niet alle banken zijn aangesloten bij de IBAN-Naam Check. Van niet aangesloten banken kan de naam van de IBAN’s niet gecontroleerd worden door de IBAN-Naam Check. Triodos Bank is niet aangesloten.
Als je niet wilt dat organisaties geld van je rekening incasseren, dan stel je een volledige incassoblokkade in. Dat betekent dat geen enkele incasso mogelijk is.
Zo werkt het:
Wil je voor enkele organisaties een uitzondering maken? Stel dan een goedkeuringslijst op voor deze organisaties.
Het bedrag dat je dagelijks maximaal over kunt maken hangt af van de rekeninglimiet en de gebruikerslimiet.
Rekeninglimiet
Dit is het bedrag dat dagelijks maximaal overgemaakt mag worden van de rekening. Je kunt de rekeninglimiet inzien in Internet Bankieren:
Wil je het bedrag aanpassen, wijzig dan schriftelijk de rekeninglimiet met het Wijzigingsformulier Zakelijke Rekening. Heb je een eenmanszaak, dan wijzig je de limiet via Internet Bankieren.
Gebruikerslimiet
Gebruikers van de rekening hebben een limiet op het bedrag dat zij over kunnen maken. Bel ons als je wilt weten welke gebruikerslimieten er staan ingesteld. Je kunt deze limieten schriftelijk wijzigen met het Wijzigingsformulier Zakelijke Gebruiker.
Als je je rekening blokkeert voor incasso's, kun je voor een aantal organisaties een uitzondering maken. Je stelt dan een goedkeuringslijst op. We noemen dat whitelisting. Alleen incasso's van bedrijven op jouw goedkeuringslijst worden uitgevoerd.
Zo werkt het:
Je kunt maximaal € 5000 per dag overboeken vanaf je particuliere rekening. Deze limiet kun je eenvoudig tijdelijk verhogen via de app of Internet Bankieren. Let op: het duurt dan 4 uur voordat je je nieuwe rekeninglimiet kunt gebruiken.
Via Corporate Payment Services lever je batches met betalingen en Europese Incasso’s direct aan bij Equens. Hierdoor kun je:
Aanvragen
Bel ons voor het aanvragen van Corporate Payment Services. Voor de aanvraag heb je het volgende nodig:
Zie ook onze Voorwaarden Triodos Corporate Payment Services
Aanleveren betalingen
Je kunt betalingen op twee manieren aanleveren:
Kosten
Voor Triodos Corporate Payment Services betaal je de volgende kosten:
De abonnementskosten worden met de kwartaalkosten verrekend.
Je kunt je klanten met iDeal laten betalen als je een Triodos Internet Zaken Rekening hebt.
Zo werkt het:
Kosten
Als je niet wilt dat een organisatie geld van je rekening incasseert, dan stel je een selectieve incassoblokkade in. Incasso's van deze organisatie worden dan geblokkeerd.
Zo werkt het:
Heeft een organisatie al geld van je rekening geïncasseerd? Dan kun je de incasso binnen 56 dagen terugboeken.
Incassoblokkade
Wil je helemaal niet dat organisaties geld van je rekening incasseren? Blokkeer dan je rekening voor alle incasso's. Let op, dit betekent dat geen enkele incasso mogelijk is.
Incassoblokkade met uitzonderingen
Het kan zijn dat je je rekening wilt blokkeren voor incasso's, maar voor enkele organisaties een uitzondering wilt maken. Stel dan een goedkeuringslijst op voor deze organisaties.
Op je zakelijke rekening staan verschillende limieten:
Wijzigen eenmanszaak
Heb je een eenmanszaak, dan wijzig je je paslimiet en rekeninglimiet via Internet Bankieren. Bel ons als het je niet lukt de limiet online te wijzigen, of als je je gebruikerslimiet wilt wijzigen.
Wijzigen andere rechtsvormen
Heb je een andere rechtsvorm, dan wijzig je je limieten schriftelijk:
Onderteken het formulier rechtsgeldig en stuur het naar ons op per post.
Vervolg
Wij passen de limiet binnen 5 werkdagen aan. Je ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Je wijzigt periodieke overboekingen eenvoudig via Internet Bankieren:
1) Log in
2) Klik op Overzichten > Periodiek
3) Klik achter de overboeking op Wijzigen
4) Pas het bedrag of de einddatum aan en bevestig de wijziging
Uitvoerdatum wijzigen
Wil je de uitvoerdatum wijzigen, verwijder dan de periodieke overboeking en maak een nieuwe aan.
Een betaling in vreemde valuta staat gemiddeld binnen 5 werkdagen op de rekening van de ontvanger. Dit kan afwijken omdat de verwerkingstijden verschillen per land en per bank. Hierdoor kunnen wij de verwerkingstijd niet garanderen.
Lees meer over betalingen in vreemde valuta.
Maak je voor het eerst geld over naar het buitenland, activeer de mogelijkheid eerst in de app.
Europese betaling
Je kiest voor Europese betaling als je geld overmaakt:
Klik voor een Europese betaling op Betalen > Europese betaling.
Wereldbetaling
Je kiest voor Wereldbetaling als je geld overmaakt:
Klik voor een wereldbetaling op Betalen > Wereldbetaling.
Aan het doen van een Wereldbetaling zijn extra kosten verbonden. In Internet Bankieren zie je bij opdracht de kosten die je betaalt voor een wereldbetaling.
Betaling naar de Verenigde Staten, Canada, Australië of India
Maak je geld over naar de Verenigde Staten, Canada, Australië of India, dan heb je de volgende bankcode nodig:
Vraag de bankcode aan de ontvanger van je betaling. Vul na het rekeningnummer de bankcode in, gescheiden door een schuine streep (/).
Lees meer over geld overmaken naar het buitenland.
Je kunt individuele opdrachten in een batch wijzigen of verwijderen, maar niet de gehele batch verwijderen. Alleen degene die de batch heeft geüpload kan individuele opdrachten wijzigen. Hoe dit werkt, hangt af van het feit of de batch al is geautoriseerd.
Batches die nog niet zijn geautoriseerd
Batches die al zijn geautoriseerd
Je kunt individuele opdrachten alleen verwijderen als deze nog niet zijn uitgevoerd.
De groepslimiet is maximale bedrag van een betaling binnen een groep betalingen. Het is dus niet de limiet van de groep betalingen als geheel.
Met IBAN-Acceptgiro ontvang je betalingen met een vaste omschrijving. Dit maakt het makkelijk om deze betalingen te verwerken in je boekhouding.
Aanvragen
Je vraagt een Acceptgiro-overeenkomst aan met dit aanvraagformulier. Bel ons als je vragen hebt over het aanvraagproces.
Kosten
Inkomend:
Uitgaand
Batchtarief acceptgiro: 3,50 euro
Alternatieven
Acceptgiro is buiten Nederland onbekend. Aan de print- en verzendkosten van acceptgiro zijn hoge kosten verbonden. Je kunt daarom ook kiezen uit de volgende alternatieven:
Je kunt van je Triodos Internet Zaken Rekening overboeken naar het buitenland als:
Rekening activeren
Binnenlandse en Europese betalingen zijn standaard geactiveerd op de rekening. Wereldbetalingen en betalingen in vreemde valuta activeer je via het Wijzigingsformulier Zakelijke Rekening. Aan het doen van een Wereldbetaling zijn extra kosten verbonden. In Internet Bankieren zie je bij opdracht de kosten die je betaalt voor een wereldbetaling.
Bevoegdheid gebruiker
Je geeft gebruikers op de rekening de bevoegdheid om buitenlandbetalingen te doen via het Wijzigingsformulier Zakelijke Gebruiker. Onder stap 2.3 bepaal je de volgende bevoegdheden:
Zo werkt het
Ga naar Internet Bankieren
Log in