Hoe stop ik een automatische incasso?
U stopt een automatische incasso door contact op te nemen met het bedrijf dat het bedrag van uw rekening afschrijft.
U kunt onder bepaalde omstandigheden een automatische incasso zelf terugboeken.
Heeft dit antwoord u geholpen?
Meer veelgestelde vragen over dit onderwerp
U stapt makkelijk over naar Triodos Bank via de gratis overstapservice. U vraagt de overstapservice aan als u een nieuwe Internet Betaalrekening opent. Ook als u al een betaalrekening bij ons heeft, kunt u daarvoor de Overstapservice aanvragen. Het is niet mogelijk om de overstapservice te gebruiken als u overstapt van een gezamenlijke rekening naar een persoonlijke rekening.
Wij zorgen dat:
- binnenkomende betalingen op uw oude rekening 13 maanden worden doorgezet naar uw Triodos rekening.
- we uw nieuwe rekeningnummer doorgeven aan bedrijven die automatisch geld afschrijven van uw rekening.
- u op uw afschriften duidelijk ziet wie uw oude rekeningnummer nog gebruikt.
Dit regelt u zelf:
- geef uw nieuwe rekeningnummer door aan iedereen die geld naar u overmaakt.
- stel periodieke overboekingen opnieuw in op uw nieuwe rekening.
- zeg uw oude betaalrekening op nadat de overstapservice is ingegaan.
Heeft dit antwoord u geholpen?
U kunt via iDeal tot maximaal 50.000 euro per dag betalen.
Heeft dit antwoord u geholpen?
U wijzigt online uw limiet tot € 250.000:
- Log in bij Internet Bankieren.
- Ga naar Gegevens wijzigen > Rekeninggegevens.
- Klik bij Limieten en autorisaties op Wijzigen.
- Vink bij Periode Dag of Week aan en vul de nieuwe limiet in.
- Klik op Volgende.
- Controleer de wijziging.
- Klik op Naar autoriseren.
- Volg de stappen op het scherm en vul het controlegetal in.
- Klik op Verzenden.
U gebruikt uw nieuwe limiet na 2 uur.
Heeft dit antwoord u geholpen?
U kunt een automatische incasso binnen 56 dagen terugboeken:
Via de Triodos Bankieren app
- Open de app en log in met uw 5-cijferige code.
- Selecteer de rekening waar het bedrag van is afgeschreven.
- Tik op de afschrijving.
- Kies voor Terugboeken.
Via Internet Bankieren
- Log in.
- Klik op Incasso’s > Overzicht.
- Klik op Terugboeken achter de incasso die u wilt terugboeken.
- Controleer de gegevens en klik op Naar autoriseren.
- Bevestig de terugboeking met uw identifier.
Na 56 dagen kunt u een incasso niet automatisch terugboeken. U meldt dan een onterechte incasso via het Formulier Melding Onterechte Incasso.(PDF)
Een periodieke overboeking kunt u niet terugboeken. Neem contact op met de begunstigde als u het bedrag terug wilt ontvangen.
Vervolg
U beschikt direct over het teruggeboekte bedrag. Binnen 1 werkdag ziet u uw nieuwe saldo ook in Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord u geholpen?
Maakte u het bedrag zelf over? Dan is het niet mogelijk de betaling terug te boeken. Benader zelf de persoon naar wie u het bedrag heeft overgemaakt.
Weet u niet wie de ontvanger is, bel ons dan.
Heeft dit antwoord u geholpen?
- Log in bij Internet Bankieren.
- Klik op Betalen > Binnenlandse betaling
- Vul de gegevens van uw betaling in.
- Kies onder Gewenste verwerkingsdatum voor ‘Spoed'.
- Klik op Opslaan en naar verzendlijst
- Selecteer uw betaling en klik op Verzenden
- Bevestig de betaling met uw Identifier.
Verwerking
- Spoedbetalingen die u doet op een werkdag vóór 15:30 uur zijn binnen anderhalf uur bij de bank van de ontvanger.
- Spoedbetalingen die u doet na 15:30 uur, in het weekend of op feestdagen verwerken wij de eerstvolgende werkdag.
- Een spoedoverboeking kost 7,50 euro.
- Een overboeking naar een rekening bij Triodos Bank verwerken wij altijd direct. Een spoedoverboeking is dan dus niet nodig.
Verschil met een gewone betaling
Spoedbetalingen die u aanlevert op werkdagen voor 15:30 uur, verwerken wij gegarandeerd binnen anderhalf uur. Gewone betalingen hebben die garantie niet.
Heeft dit antwoord u geholpen?
Voordat u geld kunt overmaken naar het buitenland, activeert u buitenlandbetalingen. Voor particulieren en eenmanszaken gaat dit eenvoudig via onze app. Voor andere zakelijke rechtsvormen gebruikt u Internet Bankieren.
Via de app:
- Log in.
- Tik rechts onderin op Meer.
- Tik op Rekeninginstellingen.
- Tik op de juiste rekening.
- Tik op Buitenlandbetalingen om deze functie aan of uit te zetten.
- Bevestig uw wijziging met uw Identifier.
Vervolg
2 uur na de autorisatie kunt u:
- Europese betalingen doen via de app.
- Europese- en wereldbetalingen doen via Internet Bankieren.
Internet Bankieren:
U maakt alleen geld over naar het buitenland als u de bevoegdheid heeft om Wereldbetalingen te doen. Vervolgens activeert u buitenlandbetalingen via Internet Bankieren:
- Log in.
- Klik op Gegevens wijzigen>Rekeninggegevens.
- Klik op Buitenlandbetalingen en doorloop de stappen.
Heeft u als particulier of eenmanszaak geen beschikking over de app, dan activeert u buitenlandbetalingen ook via Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord u geholpen?
U kunt een iDealbetaling niet annuleren nadat u de betaling heeft afgerond.
Wilt u uw geld terug, neem dan contact op met de organisatie aan wie u heeft betaald.
Heeft dit antwoord u geholpen?
De actuele tarieven voor een betaling naar het buitenland vindt u hier.
Heeft dit antwoord u geholpen?
Maakt u geld over naar een andere Triodos rekening, dan staat dit meteen op de rekening.
Betaling naar een SEPA-land
- Betalingen voor 15.30 uur verwerken wij dezelfde dag.
- Betalingen na 15.30 uur of in het weekend verwerken wij de volgende werkdag.
Betaling naar een land buiten SEPA
- Betalingen voor 14.00 uur verwerken wij dezelfde dag.
- Betalingen na 14.00 uur of in het weekend verwerken wij de volgende werkdag.
Het moment waarop het bedrag is bijgeschreven op de rekening van de ontvanger, hangt af van de verwerkingstijd van de buitenlandse bank.
Op feestdagen gelden anderen verwerkingstijden.
Heeft dit antwoord u geholpen?
Als u uw saldo binnen 3 werkdagen aanvult, dan voeren wij uw betaling of incasso alsnog uit. Lukt dit niet, dan vervalt uw betaling. U ontvangt van ons bericht via e-mail.
Periodieke overboeking
Is uw periodieke overboeking vervallen, maak dan zelf het bedrag over via Betalen > Binnenlandse betaling. Uw volgende periodieke overboeking voeren wij weer uit bij voldoende saldo.
Geweigerde opdrachten
U vindt geweigerde opdrachten in Internet Bankieren:
- Log in.
- Klik op Overzichten.
- Klik op Geweigerde opdrachten.
Heeft dit antwoord u geholpen?
U wijzigt de groepslimiet als volgt:
- Print het Wijzigingsformulier Zakelijke Rekening(PDF) uit en vul het in.
- Vul bij Maximum rekeninglimiet de groepslimiet in bij Maximum bedrag per transactie in een batch betalingen.
- Onderteken het formulier rechtsgeldig.
- Stuur het naar ons op per post.
Heeft dit antwoord u geholpen?
U verwijdert een periodieke overboeking via Internet Bankieren:
- Log in bij Internet Bankieren.
- Klik op Overzichten > Periodiek
- Selecteer de juiste rekening.
- Klik op Annuleer achter de overboeking die u wilt verwijdert.
Heeft dit antwoord u geholpen?
De groepslimiet geeft het maximale bedrag aan van een betaling binnen een groep betalingen. Het is dus niet de limiet van de groep betalingen als geheel.