Ga naarhoofdnavigatie, zoekvak of decontent

Triodos Organic Growth Fund neemt belang in DO-IT

Een grote Nederlandse speler op de internationale biologische markt

22-09-2016 | Triodos Organic Growth Fund heeft een minderheidsbelang genomen in DO-IT, een toonaangevend bedrijf dat biologische producten afneemt van boeren - veelal in ontwikkelingslanden - en deze door geheel Europa verkoopt. De langetermijninvestering vanuit Triodos Organic Growth Fund ondersteunt DO-IT in zijn ambitie om het aanbod van biologische producten flink uit te breiden en de positie van lokale boeren te verbeteren.  

DO-IT is in 1991 opgericht door Poppe Braam vanuit een grote gedrevenheid om biologische landbouw te stimuleren en duurzame handelsbetrekkingen tussen boeren in ontwikkelingslanden en afnemers in Europa te bouwen. Het Barneveldse bedrijf heeft relaties opgebouwd met 170 leveranciers in meer dan 20 landen in Azië, Afrika en Latijns- Amerika van wie DO-IT 850 producten afneemt; van noten, quinoa, gedroogd fruit en suiker tot rijst en olijfolie.

Het bedrijf werkt hierbij nauw samen met de lokale boeren en –coöperaties en deelt kennis op het gebied van biologische landbouwpraktijken. Daarnaast voert DO-IT twee consumentenmerken - La BIO IDEA en Amaizin - die in Europese natuurwinkels verkrijgbaar zijn.

Riëlla Hollander, fondsmanager Triodos Organic Growth Fund: ‘DO-IT is een prachtige toevoeging aan onze portefeuille. Het is het eerste Nederlandse bedrijf in de portefeuille van Triodos Organic Growth Fund en tevens een wereldspeler van formaat door de nauwe samenwerking met lokale producenten over de gehele wereld.

Kantoor DO-IT

Het kantoor van DO-IT

Triodos Organic Growth Fund investeert in duurzame bedrijven in de gehele waardeketen en met onze investering in DO-IT hebben we een bedrijf toegevoegd dat aan het begin van deze keten actief is. DO-IT wil inzetten op verdere groei van het aanbod van biologische producten die geproduceerd zijn met aandacht voor mens en milieu. Vanuit Triodos Organic Growth Fund zetten we graag onze kennis en expertise in om deze ambitie te realiseren.’

 

Poppe Braam, grootaandeelhouder en directeur van DO-IT: ‘Steeds meer consumenten kiezen bewust voor biologisch. Om aan deze stijgende vraag te voldoen is het essentieel dat er meer biologisch geteeld wordt, ook in ontwikkelingslanden.

Dankzij de vele langetermijnrelaties die wij in de afgelopen jaren hebben opgebouwd met boeren en telers in ontwikkelingslanden kunnen wij hieraan bijdragen. Daarbij staan voor ons de belangen van de boeren voorop. In Triodos Organic Growth Fund hebben wij een investeerder gevonden die deze visie deelt en zich ook voor de lange termijn aan ons verbindt om zo onze groei- en andere doelstellingen helpen te behalen.


Over Triodos Organic Growth Fund en Triodos Investment Management

Triodos Organic Growth Fund is in januari 2014 gelanceerd als een lange termijn 'evergreen’ fonds, dat investeert in aandelenkapitaal van toonaangevende, niet-beursgenoteerde ondernemingen in de sector voor biologische voeding en duurzame consumentenproducten in Europa, met een focus op biologische voeding, duurzame kleding en textiel en persoonlijke verzorging.

Het fonds is van start gegaan met EUR 25.3 miljoen, kapitaal van private en institutionele impact investeerders. Het streven is om het fonds verder uit te laten groeien naar EUR 150 miljoen op de lange termijn. Triodos Organic Growth Fund heeft naast DO-IT een aandelenbelang in Aarstiderne en Naturfrisk in Denemarken, Triaz Group in Duitsland en Naty in Zweden.

Triodos Organic Growth Fund wordt gemanaged door Triodos Investment Management, een 100% dochter van Triodos Bank NV, een van ‘s werelds meest duurzame banken. Triodos Investment Management is specialist in het ontwikkelen en beheren van duurzame beleggingsfondsen.

Over DO-IT

DO-IT is een wereldwijd opererend bedrijf in import en export van 100% biologische grondstoffen en consumentenproducten. Het bedrijf wil hiermee een bijdrage leveren aan een duurzame wereld en de aarde behouden voor toekomstige generaties.

In meer dan 25 jaar heeft DO-IT relaties opgebouwd met zowel leveranciers als afnemers door een transparante en traceerbare keten. Het bedrijf heeft daarbij een holistische benadering; dit zorgt niet alleen voor biologische producten en een gezonde biodiversiteit maar ook voor goede sociale en economische omstandigheden voor de boeren. 

 

Recente artikelen op dekleurvangeld.nl

Waarom steeds meer boeren omschakelen

Lees meer ›

Cijfers zijn niet belangrijk

Lees meer ›

Klimaatbescherming wacht niet op wereldleiders

Lees meer ›

Hoe monumentale gebouwen tot leven komen

Lees meer ›

Hoe EYE een magneet werd

Lees meer ›