Kan ik een iDealbetaling annuleren?
Je kunt een iDealbetaling niet annuleren nadat je de betaling hebt afgerond.
Wil je het geld terug, neem dan contact op met de organisatie aan wie je hebt betaald.
Je kunt een iDealbetaling niet annuleren nadat je de betaling hebt afgerond.
Wil je het geld terug, neem dan contact op met de organisatie aan wie je hebt betaald.
Het bedrag dat je dagelijks maximaal over kunt maken hangt af van de rekeninglimiet en de gebruikerslimiet.
Rekeninglimiet
Dit is het bedrag dat dagelijks maximaal overgemaakt mag worden van de rekening. Je kunt de rekeninglimiet inzien in Internet Bankieren:
Gebruikerslimiet
Gebruikers van de rekening hebben een limiet op het bedrag dat zij over kunnen maken. Bel ons als je wilt weten welke gebruikerslimieten er staan ingesteld.
Lees hoe je de rekeninglimiet of gebruikerslimiet wijzigt.
Wil je meer weten over je zakelijke limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
De kosten voor een betaling naar het buitenland vind je hier.
Je kunt via iDeal tot maximaal 5.000 euro per dag betalen.
Wil je een hoger bedrag betalen met bijvoorbeeld Internet Bankieren? Pas dan eerst je limiet aan in Internet Bankieren.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Voordat je een Wereldbetaling kunt doen, activeer je buitenlandbetalingen. Een Wereldbetaling is een betaling:
Voor particulieren en eenmanszaken activeer je buitenlandbetalingen eenvoudig via onze app. Voor andere zakelijke rechtsvormen gebruik je Internet Bankieren.
Via de app:
Vervolg
2 uur na de autorisatie kun je:
Internet Bankieren:
Je maakt alleen geld over naar het buitenland als je de bevoegdheid hebt om Wereldbetalingen te doen. Vervolgens activeer je buitenlandbetalingen via Internet Bankieren:
Heb je als particulier of eenmanszaak geen beschikking over de app, dan activeer je buitenlandbetalingen ook via Internet Bankieren.
Je verwijdert een periodieke overboeking via de app. Het is alleen mogelijk de hele reeks te verwijderen.
Zo werkt het
Geen app?
Heb je geen app, verwijder de periodieke overboeking via Internet Bankieren:
Je stelt een periodieke overboeking eenvoudig in via onze mobiele app of via Internet Bankieren:
Via de app:
Via Internet Bankieren:
Vervolg
De periodieke overboeking gaat van start op de opgegeven begindatum.
Wij bieden de mogelijkheid voor spoedoverboekingen niet meer aan. Directe betalingen staan meteen op de rekening van de begunstige.
Heb je de betaling zelf gedaan? Dan is het niet mogelijk de betaling terug te boeken. Benader zelf de persoon naar wie je het bedrag hebt overgemaakt.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel ons dan.
Ben je particuliere klant of heb je een eenmanszaak? Dan wijzig je de limiet via onderstaande stappen. Lees hier hoe je de limiet wijzigt voor andere zakelijke rechtsvormen.
Via de app
Als je een groot bedrag wilt overmaken, kun je tijdelijk je limiet verhogen tot € 250.000. Dit doe je het makkelijkst via onze app:
Je gebruikt de nieuwe limiet na vier uur.
Geen app?
Maak je geen gebruik van de app, dan wijzig je de limiet in Internet Bankieren:
De limiet bedraagt standaard € 5.000. Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Lees hoe je de limiet van de Wereldpas wijzigt.
Binnen Nederland via Directe Betalingen (Instant Payments)
Triodos Bank biedt Directe Betalingen aan voor zowel inkomende als uitgaande betalingen. Directe Betalingen noemen we ook wel Instant Payments. Deze betalingen worden dag en nacht binnen enkele seconden uitgevoerd. Dat is ieder moment van het jaar, dus ook in de weekenden.
Binnen Europa via Directe Betalingen (TIPS)
Steeds meer banken binnen Europa zijn aangesloten op dit betaalsysteem. Geld overmaken gaat super snel (binnen 10 seconden) en tot een maximum bedrag van 100.000 EUR tussen de deelnemende banken op TIPS. Zie hier welke deelnemende banken Directe betalingen ondersteunen. Je ziet in Mobiel Bankieren of Internet Bankieren of de betaling “direct wordt bijgeschreven bij de begunstigde”.
Betaling binnen Nederland of naar een SEPA-land zonder Directe betalingen
Betaling naar een land buiten SEPA
Het moment waarop het bedrag is bijgeschreven op de rekening van de ontvanger, hangt af van de verwerkingstijd van de buitenlandse bank.
Op feestdagen gelden anderen verwerkingstijden.
Als je het bedrag zelf hebt overgemaakt, kun je het bedrag niet terugboeken. Neem contact op met de persoon of organisatie naar wie je het bedrag hebt overgemaakt. Vraag om het bedrag terug te storten.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel ons dan.
Je kunt een automatische incasso binnen 56 dagen als volgt terugboeken:
Via de Triodos Bankieren app
Via Internet Bankieren
Na 56 dagen kun je een incasso niet automatisch terugboeken. Je meldt dan een onterechte incasso via het Formulier Melding Onterechte Incasso. Let op: je kunt dit formulier alleen gebruiken bij incasso's die gedaan zijn via een Nederlandse bank.
Een periodieke overboeking kun je niet terugboeken. Neem contact op met de begunstigde als je het bedrag terug wilt ontvangen.
Vervolg
Je beschikt in de meeste gevallen direct over het teruggeboekte bedrag. Binnen 1 werkdag zie je het nieuwe saldo ook in Internet Bankieren.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Je kunt met de app geld overmaken in euro’s naar SEPA-landen. Activeer hiervoor eerst de mogelijkheid tot buitenlandbetalingen in de app of in Internet Bankieren.
Door een fout van een betaalautomaat kan het lijken alsof een betaling dubbel van je rekening is afgeschreven. Dit gebeurt voornamelijk bij onbemande tankstations in Frankrijk.
Wat kun je doen?
Binnen 7 dagen vervalt de reservering en beschik je weer over het bedrag. Is dit na 7 dagen nog niet gebeurd, bel ons dan en houd je rekeningnummer bij de hand.