Hoe zeg ik rood staan op mijn betaalrekening op?
Als je rood staan op je betaalrekening op wilt zeggen, bel ons dan. We helpen je graag.
Als je rood staan op je betaalrekening op wilt zeggen, bel ons dan. We helpen je graag.
We blokkeren een pas als iemand drie keer de verkeerde pincode heeft ingetoetst. Je kunt dan niet meer pinnen of contant geld opnemen.
Je kunt de pas via onze mobiele app of telefonisch deblokkeren.
1. Via de app
Je ziet de blokkade de volgende werkdag na 11.30 uur in de app. Volg dan deze stappen:
2. Telefonisch
Bel ons en houd de volgende gegevens bij de hand:
Vervolg
Je kunt de Wereldpas meteen weer gebruiken.
Is de Wereldpas geblokkeerd omdat je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingetoetst? Neem dan eerst een contant bedrag op bij een geldautomaat. Hierna kun je de Wereldpas overal weer gebruiken.
Je beëindigt een betaalrekening of spaarrekening het makkelijkst via onze app.
Zo werkt het:
We sluiten je rekening binnen 1 dag.
Schriftelijk opheffen
Heb je geen toegang tot de app of kun je je rekening niet sluiten via de app? Beëindig je rekening dan schriftelijk.
Je kunt je rekening niet opheffen via Internet Bankieren.
Vervolg
Je beëindigt een beleggersrekening schriftelijk.
Belangrijk
Als de beleggersrekening is opgeheven, heb je geen toegang meer tot de rekening via Internet Bankieren. Download daarom vooraf de afschriften en rapportages die je nodig hebt.
Je stapt eenvoudig naar Triodos Bank over via onze website. Hier kun je meteen online een betaalrekening aanvragen.
Geef aan of je gebruik wilt maken van de Overstapservice. Deze zorgt er onder andere voor dat de af- en bijschrijvingen van je oude rekening 13 maanden automatisch worden doorgezet naar je nieuwe Triodos rekening.
Triodos Bank biedt zelf geen creditcard aan. Je kan een creditcard van een bestaande creditcardaanbieder wel koppelen aan je Triodosrekening:
De creditcardorganisatie schrijft betalingen met je creditcard af van je Triodos rekening. Let op: creditcards van een andere bank kun je niet altijd koppelen.
Waarom heeft Triodos Bank geen creditcard?
Triodos Bank biedt geen creditcard aan omdat:
Bel ons om je pincode opnieuw op te vragen. Houd de volgende gegevens bij de hand:
Vervolg
Je ontvangt de pincode binnen 5 werkdagen per post. Het is niet mogelijk om een andere pincode aan te vragen.
De kosten voor een betaling naar het buitenland vind je hier.
Je betaalpas is standaard geactiveerd voor gebruik in de onderstaande landen. Je kunt je pas in deze landen gebruiken bij alle geld- en betaalautomaten met een Maestro-logo. Controleer voor je vertrekt of er een geldautomaat in de buurt van je bestemming is. Lees ook onze tips voor reizen naar het buitenland.
Ga je naar een land dat niet in onderstaande lijst staat? Activeer dan eerst je betaalpas voor gebruik in dit land.
Europese landen
Je kunt rood staan als je dit zelf aanvraagt. Dat kan als je:
Je kiest voor een krediet van 500 of 1000 euro. Als je je rekening minimaal 3 maanden in gebruik hebt, kun je rood staan aanvragen in de Mobiel Bankieren App.
Zo werkt het:
Vervolg
We beoordelen je aanvraag binnen 5 werkdagen. Is je aanvraag goedgekeurd, dan ontvang je een bericht in de app. Daarna kun je rood staan direct gebruiken.
Voordat je een Wereldbetaling kunt doen, activeer je buitenlandbetalingen. Een Wereldbetaling is een betaling:
Voor particulieren en eenmanszaken activeer je buitenlandbetalingen eenvoudig via onze app. Voor andere zakelijke rechtsvormen gebruik je Internet Bankieren.
Via de app:
Vervolg
2 uur na de autorisatie kun je:
Internet Bankieren:
Je maakt alleen geld over naar het buitenland als je de bevoegdheid hebt om Wereldbetalingen te doen. Vervolgens activeer je buitenlandbetalingen via Internet Bankieren:
Heb je als particulier of eenmanszaak geen beschikking over de app, dan activeer je buitenlandbetalingen ook via Internet Bankieren.
Wil je het bedrag wijzigen dat je rood kunt staan op je Internet Betaalrekening, zeg dan eerst rood staan op je betaalrekening telefonisch op.
Vraag daarna via de Mobiel Bankieren app rood staan aan voor het nieuwe bedrag. Je kunt kiezen voor 500 of 1.000 euro.
Contant geld opnemen
In het buitenland neem je maximaal 5 keer per dag contant geld op bij geldautomaten met het Maestro-logo. De opnamelimiet is 500 euro per dag. Lokale geldautomaten kunnen eigen limieten hanteren. Als je geld opneemt in een vreemde valuta, dan betaal je kosten voor een geldopname in het buitenland.
Als je vreemde valuta opneemt in het buitenland geeft de automaat je de keuze With conversion of Without conversion. Kies voor Without conversion. De optie With conversion kan namelijk extra kosten met zich meebrengen.
Betalen in het buitenland
Je kunt bij elke betaalautomaat met het Maestro-logo tot maximaal 3000 euro per dag betalen.
Betalen bij tolwegen bij Maestro-betaalautomaat met 'dip & go' tot € 100 (zonder pincode).
Bereken met onze rekenhulp wat een betaling of opname in vreemde valuta je kost via Triodos Bank en hoeveel de Europese Centrale Bank (ECB) hiervoor rekent.
Contactloos betalen
Als je contactloos betaalt, dan voer je geen pincode in bij betalingen tot 50 euro. Je betaalt contactloos tot een bedrag van 100 euro, of maximaal 24 keer achter elkaar.
Je kunt via iDeal tot maximaal 5.000 euro per dag betalen.
Wil je een hoger bedrag betalen met bijvoorbeeld Internet Bankieren? Pas dan eerst je limiet aan in Internet Bankieren.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Het is bij Triodos nog niet mogelijk om te betalen met je mobiel, zoals bijvoorbeeld met Apple Pay. Het op een klantvriendelijke en veilige manier aanbieden van Apple Pay vergt een aanzienlijke investering vanuit Triodos Bank. Aangezien we van verschillende klanten horen hoe belangrijk Apple Pay voor hen is, onderzoeken we momenteel de mogelijkheden voor een lancering. We verwachten Apple Pay in 2023 te introduceren.