Doet Triodos Bank een naam-nummercontrole als ik geld overmaak?
Triodos Bank is net als alle andere Nederlandse banken aangesloten bij IBAN-Naam Check. De IBAN-Naam Check controleert bij binnenlandse betalingen of de ingevoerde naam hoort bij het ingevoerde rekeningnummer. Als dit niet zo is, verschijnt er een waarschuwing. De tekst van de waarschuwing verschilt per bank. Lees hoe IBAN Naam Check werkt.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Meer veelgestelde vragen over dit onderwerp
De situatie in Turkije gaat ons aan het hart. Om onze klanten te helpen om geld naar Turkije over te maken en/of lokale donaties te doen, betaal je per 6 februari geen kosten voor betalingen naar een rekening in Turkije. Dit geldt zowel voor onze particuliere als zakelijke klanten.
Helaas is het vanwege sancties niet mogelijk voor banken om hetzelfde te doen voor Syrië.
Heeft dit antwoord je geholpen?
We blokkeren een pas als iemand drie keer de verkeerde pincode heeft ingetoetst. Je kunt dan niet meer pinnen of contant geld opnemen.
Je kunt de pas via onze mobiele app of telefonisch deblokkeren.
1. Via de app
Je ziet de blokkade de volgende werkdag na 11.30 uur in de app. Wacht totdat de blokkade zichtbaar is en volg dan deze stappen:
Is de Wereldpas geblokkeerd omdat je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingetoetst? Neem dan eerst een contant bedrag op bij een geldautomaat. Hierna kun je de Wereldpas overal weer gebruiken.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het is bij Triodos nog niet mogelijk om te betalen met je mobiel, zoals bijvoorbeeld met Apple Pay. Het op een klantvriendelijke en veilige manier aanbieden van Apple Pay vergt een aanzienlijke investering vanuit Triodos Bank. Aangezien we van verschillende klanten horen hoe belangrijk Apple Pay voor hen is, onderzoeken we momenteel de mogelijkheden voor een lancering. We verwachten Apple Pay in 2023 te introduceren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het bedrag dat je dagelijks maximaal over kunt maken hangt af van de rekeninglimiet en de gebruikerslimiet.
Rekeninglimiet Dit is het bedrag dat dagelijks maximaal overgemaakt mag worden van de rekening. Je kunt de rekeninglimiet inzien in Internet Bankieren:
Log in
Klik op Gegevens Wijzigen
Klik op Rekening gegevens
Onder het kopje Limieten en autorisaties staan de limieten
Gebruikerslimiet Gebruikers van de rekening hebben een limiet op het bedrag dat zij over kunnen maken. Bel ons als je wilt weten welke gebruikerslimieten er staan ingesteld.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
BIC BIC betekent Bank Identifier Code. Het is een code om banken te identificeren, zodat het geld bij de juiste bank terecht komt. Een BIC telt 8 tekens en wordt ook wel SWIFT-code genoemd. De BIC van Triodos Bank is TRIONL2U.
Voor een betaling buiten het SEPA-gebied of in een andere valuta dan de euro vul je altijd de BIC in. Deze vraag je op bij de begunstigde aan wie je de betaling doet en kun je controleren op de website van SWIFT.
Lees meer over het doen van buitenlandse betalingen. IBAN IBAN betekent International Bank Account Number. Dit internationale rekeningnummer heb je nodig voor al je betalingen. Je vindt je IBAN op de Wereldpas, rekeningafschriften of via Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Triodos Bank biedt zelf geen creditcard aan. Je kan een creditcard van een bestaande creditcardaanbieder wel koppelen aan je Triodosrekening:
Vraag een creditcard aan bij de organisatie van je keuze
Geef je Triodos Internet Betaalrekening op als tegenrekening
De creditcardorganisatie schrijft betalingen met je creditcard af van je Triodos rekening. Let op: creditcards van een andere bank kun je niet altijd koppelen.
Waarom heeft Triodos Bank geen creditcard?
Triodos Bank biedt geen creditcard aan omdat:
de inrichting van een creditcardorganisatie kostbaar is
er voldoende aanbieders van creditcards zijn
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bel ons om je pincode opnieuw op te vragen. Houd de volgende gegevens bij de hand:
je rekeningnummer
je Identifiernummer
Vervolg
Je ontvangt de pincode binnen 5 werkdagen per post. Het is niet mogelijk om een andere pincode aan te vragen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Als je contactloos betaalt, dan kun je tot 50 euro zonder pincode betalen. Voor bedragen boven 50 euro heb je wel je pincode nodig.
Je kunt contactloos betalen gebruiken totdat:
je bij elkaar een bedrag van 100 euro hebt betaald
je maximaal 24 keer achter elkaar contactloos hebt betaald
Bereik je 1 van deze limieten, dan wordt er om je pincode gevraagd. Dit is om misbruik te voorkomen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Voordat je een betaling buiten Nederland doet, activeer je eerst buitenlandbetalingen.
Voor particulieren en eenmanszaken activeer je buitenlandbetalingen eenvoudig via onze Mobiel Bankieren app. Voor andere zakelijke rechtsvormen gebruik je Internet Bankieren.
Via de app:
Log in
Tik rechts onderin op Meer
Tik op Rekeninginstellingen
Tik op de juiste rekening
Tik op Buitenlandbetalingen om deze functie aan of uit te zetten
Bevestig de wijziging met je Identifier of inlogcode
Klik op Buitenlandbetalingen en doorloop de stappen
Heb je als particulier of eenmanszaak geen beschikking over de app, dan activeer je buitenlandbetalingen ook via Internet Bankieren.
Vervolg 2 uur na de autorisatie kun je:
Wereldbetalingen doen via Internet Bankieren
Via de app activeer je Wereldbetalingen, maar kun je geen Wereldbetaling doen
Let op: de autorisatie geldt per rekeninghouder of zakelijke gebruiker
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je betaalpas is standaard geactiveerd voor gebruik in de onderstaande landen. Je kunt je pas in deze landen gebruiken bij alle geld- en betaalautomaten met een Maestro-logo. Controleer voor je vertrekt of er een geldautomaat in de buurt van je bestemming is. Lees ook onze tips voor reizen naar het buitenland.
Ga je naar een land dat niet in onderstaande lijst staat? Activeer dan eerst je betaalpas voor gebruik in dit land.
Europese landen
Albanië
Andorra
België
Bosnië & Herzegovina
Bulgarije
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Estland
Faeröer Eilanden
Finland
Frankrijk
Gibraltar
Griekenland
Groenland
Guernsey
Hongarije
Ierland
IJsland
Isle of Man
Italië
Jersey
Kosovo
Kroatië
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg
Macedonië
Malta
Moldavië
Monaco
Montenegro
Nederland
Noorwegen
Oekraïne
Oostenrijk
Polen
Portugal
Roemenië
San Marino
Servië
Slovenië
Slowakije
Spanje (met uitzondering van de Canarische Eilanden)
Spitsbergen en Jan Mayen
Tsjechië
Turkije
Vaticaanstad
Verenigd Koninkrijk
Zweden
Zwitserland
Heeft dit antwoord je geholpen?
Neem contact op met de betreffende partij als je de toestemming voor inzage in je gegevens wilt intrekken. Gegevens die al gedeeld zijn, kunnen zichtbaar blijven voor de derde partij. Kom je er met de betreffende partij niet uit, trek je toestemming dan in via onze app.
Zo werkt het
Log in
Tik rechts onderin op Meer
Tik op Voorkeuren en Privacy
Tik op Toestemmingen PSD2
Tik op de partij waarvoor je de toestemming wilt intrekken
Tik op Toestemming intrekken en vervolgens op Intrekken
De toestemming is per direct ingetrokken
Geen app?
Als je geen gebruik maakt van de app, trek je je toestemming in via Internet Bankieren. Log in en klik op Naar het oude Internet Bankieren. Klik daarna op Overzichten > Toestemmingen aan andere partijen en doorloop de stappen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Contant geld opnemen In het buitenland neem je maximaal 5 keer per dag contant geld op bij geldautomaten met het Maestro-logo. De opnamelimiet is 500 euro per dag. Lokale geldautomaten kunnen eigen limieten hanteren.
Voor een geldopname in vreemde valuta, betaal je in het buitenland altijd kosten
Sommige buitenlandse banken rekenen ook kosten voor een geldopname in euro's. In dat geval worden de kosten vermeld op of bij de geldautomaat
Als je vreemde valuta opneemt in het buitenland geeft de automaat je de keuze With conversion of Without conversion. Kies voor Without conversion. De optie With conversion kan namelijk extra kosten met zich meebrengen.
Betalen in het buitenland Je kunt bij elke betaalautomaat met het Maestro-logo tot maximaal 3000 euro per dag betalen. Betalen bij tolwegen bij Maestro-betaalautomaat met 'dip & go' tot € 100 (zonder pincode).
Gebruik de rekenhulp als je de wisselkoers die Triodos Bank berekent wilt vergelijken met de wisselkoers van de Europese Centrale Bank (ECB).
Contactloos betalen Als je contactloos betaalt, dan voer je geen pincode in bij betalingen tot 50 euro. Je betaalt contactloos tot een bedrag van 100 euro, of maximaal 24 keer achter elkaar.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je verwijdert een periodieke overboeking via de app. Het is alleen mogelijk de hele reeks te verwijderen.
Zo werkt het:
Log in op de Mobiel Bankieren app
Selecteer de rekening waarvan je periodiek overboekt
Klik op Gepland
Selecteer de periodieke overboeking
Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering met je 5-cijferige inlogcode
Geen app?
Heb je geen app en log je in met een Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord? Verwijder dan de periodieke overboeking via Internet Bankieren:
Log in op Internet Bankieren
Klik op de rekening waarvan je periodiek overboekt
Klik op Gepland
Klik op de periodieke overboeking
Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord
Let op: Als je gebruik maakt van Mobiel Bevestigen, verwijder je een periodieke overboeking altijd via de Mobiel Bankieren app.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je persoonlijke cookievoorkeuren
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Door op ‘Akkoord’ te klikken geef je hier toestemming voor. Je kunt je cookievoorkeuren altijd aanpassen.