Wat betaal ik als ik geld overmaak naar het buitenland?
De actuele tarieven voor een betaling naar het buitenland vind je hier.
De actuele tarieven voor een betaling naar het buitenland vind je hier.
Je kunt via iDeal tot maximaal 50.000 euro per dag betalen.
Voordat je geld kunt overmaken naar het buitenland, activeer je buitenlandbetalingen. Voor particulieren en eenmanszaken gaat dit eenvoudig via onze app. Voor andere zakelijke rechtsvormen gebruik je Internet Bankieren.
Via de app:
Vervolg
2 uur na de autorisatie kun je:
Internet Bankieren:
Je maakt alleen geld over naar het buitenland als je de bevoegdheid hebt om Wereldbetalingen te doen. Vervolgens activeer je buitenlandbetalingen via Internet Bankieren:
Heb je als particulier of eenmanszaak geen beschikking over de app, dan activeer je buitenlandbetalingen ook via Internet Bankieren.
Wij bieden de mogelijkheid voor spoedoverboekingen niet meer aan. Betalingen die je doet op een werkdag vóór 15:30 uur zijn binnen anderhalf uur bij de bank van de ontvanger.
Ook werken we aan de introductie van Instant Payments, waarmee betalingen tussen verschillende bankrekeningen binnen vijf seconden zijn uitgevoerd. Instant Payments werkt dag en nacht, ieder moment van het jaar.
Maakte je het bedrag zelf over? Dan is het niet mogelijk de betaling terug te boeken. Benader zelf de persoon naar wie je het bedrag hebt overgemaakt.
Weet je niet wie de ontvanger is, bel ons dan.
Je stelt een periodieke overboeking eenvoudig in via onze mobiele app of via Internet Bankieren:
Via de app:
Via Internet Bankieren:
Laat het veld Aantal betalingen of Laatste uitvoerdatum leeg als je de periodieke overboeking voor onbepaalde tijd wilt instellen
Vervolg
De periodieke overboeking gaat van start op de opgegeven begindatum.
Als je een groot bedrag wilt overmaken, kun je tijdelijk je limiet verhogen tot € 250.000. Dit doe je het makkelijkst via onze app:
Je gebruikt de nieuwe limiet na 2 uur.
Geen app?
Maak je geen gebruik van de app, dan wijzig je de limiet in Internet Bankieren:
De limiet bedraagt standaard € 50.000.
Lees hoe je de limiet van de Wereldpas wijzigt.
Je verwijdert een periodieke overboeking via de app. Het is alleen mogelijk de hele reeks te verwijderen.
Zo werkt het
Geen app?
Heb je geen app, verwijder de periodieke overboeking via Internet Bankieren. Kies na het inloggen voor Overzichten > Periodiek en annuleer de overboeking.
Maak je geld over naar een andere Triodos rekening, dan staat dit meteen op de rekening.
Betaling naar een SEPA-land
Betaling naar een land buiten SEPA
Het moment waarop het bedrag is bijgeschreven op de rekening van de ontvanger, hangt af van de verwerkingstijd van de buitenlandse bank.
Op feestdagen gelden anderen verwerkingstijden.
Door een fout van een betaalautomaat kan het lijken alsof een betaling dubbel van je rekening is afgeschreven. Dit gebeurt voornamelijk bij onbemande tankstations in Frankrijk.
Wat kun je doen?
Binnen 7 dagen vervalt de reservering en beschik je weer over het bedrag. Is dit na 7 dagen nog niet gebeurd, bel ons dan en houd je rekeningnummer bij de hand.
Als je het saldo binnen 3 werkdagen aanvult, dan voeren wij de betaling of incasso alsnog uit. Lukt dit niet, dan vervalt de betaling. Je ontvangt van ons bericht via e-mail.
Periodieke overboeking
Is een periodieke overboeking vervallen, maak dan zelf het bedrag over via Betalen > Binnenlandse betaling. De volgende periodieke overboeking voeren wij weer uit bij voldoende saldo.
Geweigerde opdrachten
Je vindt geweigerde opdrachten in Internet Bankieren:
Je kunt een iDealbetaling niet annuleren nadat je de betaling hebt afgerond.
Wil je het geld terug, neem dan contact op met de organisatie aan wie je hebt betaald.
Je kunt een automatische incasso binnen 56 dagen als volgt terugboeken:
Via de Triodos Bankieren app
Via Internet Bankieren
Na 56 dagen kun je een incasso niet automatisch terugboeken. Je meldt dan een onterechte incasso via het Formulier Melding Onterechte Incasso. Let op: je kunt dit formulier alleen gebruiken bij incasso's die gedaan zijn via een Nederlandse bank.
Een periodieke overboeking kun je niet terugboeken. Neem contact op met de begunstigde als je het bedrag terug wilt ontvangen.
Vervolg
Je beschikt in de meeste gevallen direct over het teruggeboekte bedrag. Binnen 1 werkdag zie je het nieuwe saldo ook in Internet Bankieren.
Je kunt met de app geld overmaken in euro’s naar SEPA-landen. Activeer hiervoor eerst de mogelijkheid tot buitenlandbetalingen in de app of in Internet Bankieren.