Ik heb geld overgemaakt naar een verkeerd rekeningnummer, wat nu?
Als je het bedrag zelf hebt overgemaakt, kun je het bedrag niet terugboeken. Neem contact op met de persoon of organisatie naar wie je het bedrag hebt overgemaakt. Vraag om het bedrag terug te storten.
Het bedrag dat je dagelijks maximaal over kunt maken hangt af van de rekeninglimiet en de gebruikerslimiet.
Rekeninglimiet Dit is het bedrag dat dagelijks maximaal overgemaakt mag worden van de rekening. Je kunt de rekeninglimiet inzien in Internet Bankieren:
Log in
Klik op Gegevens Wijzigen
Klik op Rekening gegevens
Onder het kopje Limieten en autorisaties staan de limieten
Gebruikerslimiet Gebruikers van de rekening hebben een limiet op het bedrag dat zij over kunnen maken. Bel ons als je wilt weten welke gebruikerslimieten er staan ingesteld.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Voordat je een Wereldbetaling kunt doen, activeer je buitenlandbetalingen. Een Wereldbetaling is een betaling:
in een andere valuta dan de euro
in euro's naar een land dat niet bij SEPA is aangesloten
Voor particulieren en eenmanszaken activeer je buitenlandbetalingen eenvoudig via onze app. Voor andere zakelijke rechtsvormen gebruik je Internet Bankieren.
Via de app:
Log in
Tik rechts onderin op Meer
Tik op Rekeninginstellingen
Tik op de juiste rekening
Tik op Buitenlandbetalingen om deze functie aan of uit te zetten
Klik op Buitenlandbetalingen en doorloop de stappen
Heb je als particulier of eenmanszaak geen beschikking over de app, dan activeer je buitenlandbetalingen ook via Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je verwijdert een periodieke overboeking via de app. Het is alleen mogelijk de hele reeks te verwijderen.
Zo werkt het
Log in
Selecteer de rekening waarvan je periodiek overboekt
Klik op Gepland
Selecteer de periodieke overboeking
Klik op Verwijderen
Geen app?
Heb je geen app, verwijder de periodieke overboeking via Internet Bankieren:
Klik op de rekening waarvan je periodiek overboekt
Klik op Gepland
Klik op de periodieke overboeking
Klik op Verwijderen
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je stelt een periodieke overboeking eenvoudig in via onze mobiele app of via Internet Bankieren:
Via de app:
Log in
Klik op je rekening
Klik op Overschrijven en vul de betaalgegevens in
Wil je een betalingskenmerk meesturen, vul deze dan in als omschrijving bij Omschrijving/betalingskenmerk. Dat betekent dat je geen vinkje zet achter Betalingskenmerk
Klik op Uitvoerdatum
Bij Frequentie stel je in hoe vaak je de periodieke overboeking wilt uitvoeren
Bij Begindatum stel je in wanneer je de periodieke overboeking voor het eerst wilt uitvoeren
Bij Einddatum stel je in wanneer je de periodieke overboeking voor het laatst wilt uitvoeren. Je kunt ook kiezen voor Geen einddatum
Bij Aantal stel je het aantal keer in dat je de periodieke overboeking wilt uitvoeren. Je kunt ook kiezen voor Onbeperkt
Klik op Opslaan
Klik op Bevestigen en bevestig de periodieke overboeking met je 5-cijferige inlogcode
Via Internet Bankieren:
Log met de Identifier in op Internet Bankieren
Als je inlogt met de app, dan stel je de periodieke overboeking in via de app
Klik op Opdrachten
Vul de betaalgegevens in
Klik bij Datum in het groene invulveld
Kies bij Frequentie hoe vaak je de overboeking wilt uitvoeren
Bij Begindatum stel je in wanneer je de periodieke overboeking voor het eerst wilt uitvoeren
Bij Einddatum stel je in wanneer je de periodieke overboeking voor het laatst wilt uitvoeren. Je kunt ook kiezen voor Geen einddatum
Bij Aantal stel je in hoe vaak je de overboeking wilt uitvoeren. Je kunt ook kiezen voor Onbeperkt
Klik op Opslaan
Klik op Betalen en volg de stappen
Vervolg
De periodieke overboeking gaat van start op de opgegeven begindatum.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Wij bieden de mogelijkheid voor spoedoverboekingen niet meer aan. Directe betalingen staan meteen op de rekening van de begunstige.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Heb je de betaling zelf gedaan? Dan is het niet mogelijk de betaling terug te boeken. Benader zelf de persoon naar wie je het bedrag hebt overgemaakt.
Ben je particuliere klant of heb je een eenmanszaak? Dan wijzig je de limiet via onderstaande stappen. Lees hier hoe je de limiet wijzigt voor andere zakelijke rechtsvormen.
Via de app
Als je een groot bedrag wilt overmaken, kun je tijdelijk je limiet verhogen tot € 250.000. Dit doe je het makkelijkst via onze app:
Log in
Tik op Meer
Tik op Rekeninginstellingen
Tik op de rekening waarvan je de limiet wilt wijzigen
Tik bij Rekeninglimieten op Limiet per dag
Vul de nieuwe limiet en de einddatum in
Je kunt de limiet voor maximaal een week wijzigen
Klik op Bevestigen en volg de stappen
Heb je een Identifier, dan bevestig je de wijziging van de limiet van je betaalrekening met je Identifier
Je gebruikt de nieuwe limiet na vier uur.
Geen app?
Maak je geen gebruik van de app, dan wijzig je de limiet in Internet Bankieren:
Log in op Internet Bankieren
Klik rechtsboven op Naar het oude Internet Bankieren
Ga naar Gegevens wijzigen > Rekeninggegevens
Klik bij Limieten en autorisaties op Wijzigen
Kies bij Periode of je de limiet voor een dag of week wijzigt
Vul de nieuwe limiet in een klik op Volgende. Volg daarna de stappen
De limiet bedraagt standaard € 5.000. Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Binnen Nederland via Directe Betalingen (Instant Payments) Triodos Bank biedt Directe Betalingen aan voor zowel inkomende als uitgaande betalingen. Directe Betalingen noemen we ook wel Instant Payments. Deze betalingen worden dag en nacht binnen enkele seconden uitgevoerd. Dat is ieder moment van het jaar, dus ook in de weekenden.
Binnen Europa via Directe Betalingen (TIPS) Steeds meer banken binnen Europa zijn aangesloten op dit betaalsysteem. Geld overmaken gaat super snel (binnen 10 seconden) en tot een maximum bedrag van 100.000 EUR tussen de deelnemende banken op TIPS. Triodos Bank biedt binnen Europa Directe Betalingen aan voor inkomende betalingen. Zie hier welke deelnemende banken Directe betalingen ondersteunen.
Betaling binnen Nederland of naar een SEPA-land zonder Directe betalingen
Betalingen voor 15.30 uur verwerken wij dezelfde dag
Betalingen na 15.30 uur of in het weekend verwerken wij de volgende werkdag
Betaling naar een land buiten SEPA
Betalingen voor 13.30 uur verwerken wij dezelfde dag
Betalingen na 13.30 uur of in het weekend verwerken wij de volgende werkdag
Het moment waarop het bedrag is bijgeschreven op de rekening van de ontvanger, hangt af van de verwerkingstijd van de buitenlandse bank.
Selecteer de rekening waarvan het bedrag is afgeschreven
Tik op de afschrijving
Kies voor Terugboeken
Via Internet Bankieren
Log in
Klik op de rekening waarop de incasso heeft plaatsgevonden
Klik op de incasso
Klik op Terugboeken onder de incasso die je wilt terugboeken
Klik in het nieuwe scherm op Terugboeken
Controleer de gegevens en klik op Verzenden
Bevestig de terugboeking met je Identifier
Na 56 dagen kun je een incasso niet automatisch terugboeken. Je meldt dan een onterechte incasso via het Formulier Melding Onterechte Incasso. Let op: je kunt dit formulier alleen gebruiken bij incasso's die gedaan zijn via een Nederlandse bank.
Een periodieke overboeking kun je niet terugboeken. Neem contact op met de begunstigde als je het bedrag terug wilt ontvangen.
Vervolg
Je beschikt in de meeste gevallen direct over het teruggeboekte bedrag. Binnen 1 werkdag zie je het nieuwe saldo ook in Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt met de app geld overmaken in euro’s naar SEPA-landen. Activeer hiervoor eerst de mogelijkheid tot buitenlandbetalingen in de app of in Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Log in
Tik op Meer
Tik op Voorkeuren & Privacy
Tik op Limiet aanpassen
Kies voor Identifier gebruiken vanaf
Swipe naar het juiste bedrag bedrag
Tik op Bevestigen
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Door een fout van een betaalautomaat kan het lijken alsof een betaling dubbel van je rekening is afgeschreven. Dit gebeurt voornamelijk bij onbemande tankstations in Frankrijk.
Wat kun je doen?
Binnen 7 dagen vervalt de reservering en beschik je weer over het bedrag. Is dit na 7 dagen nog niet gebeurd, bel ons dan en houd je rekeningnummer bij de hand.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je persoonlijke cookievoorkeuren
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Door op ‘Akkoord’ te klikken geef je hier toestemming voor. Je kunt je cookievoorkeuren altijd aanpassen.