In het bericht staat een dringende reden voor actie. Bijvoorbeeld dat je pakket retour wordt gestuurd als je niet direct reageert
Er zit een link of bijlage in waarop je moet klikken
Men vraagt je een app te installeren die niet bestaat in de bekende app store van Google Play of de Apple App store
Wil je meer tips hoe je fraude herkent, kijk dan op de pagina veilig bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Meer veelgestelde vragen over dit onderwerp
Vermoed je dat er malware op je toestel staat, volg dan de volgende stappen:
Zet je toestel terug naar fabrieksinstellingen
Bel direct met ons Fraude Intake Team via 030 753 6450. Het team is op werkdagen bereikbaar van 09.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur. Of stuur een e-mail naar fraude@triodos.nl
Ben je slachtoffer geworden van een andere vorm van fraude, kijk dan op de pagina veilig bankieren
Heeft dit antwoord je geholpen?
Regelmatig worden er phishingberichten verstuurd, zogenaamd uit naam van een bank. In deze phishing e-mails of SMS-berichten word je bijvoorbeeld gevraagd om via een link een incasso-opdracht te controleren, of om via een link je Identifier opnieuw te registreren of een nieuwe Identifier aan te vragen.
Wij vragen je nooit om via een link in een sms of e-mail in te loggen. Heb je een phishing-sms of phishing-e-mail ontvangen, klik dan niet op de link, maar volg deze stappen:
Heb je wel op de link geklikt? Scan je mobiele telefoon of computer dan met een virusscanner. Als je geen gegevens hebt ingevuld via de link, hoef je verder niets te doen. Heb je wel gegevens ingevuld en heb je een rekening bij Triodos Bank? Bel ons dan zo snel mogelijk op 030 753 6450. Heb je een rekening bij een andere bank, neem dan contact op met je eigen bank.
Ben je slachtoffer geworden van een andere vorm van fraude, kijk dan op de pagina veilig bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Blokkeer direct de toegang tot de app als je je telefoon niet meer hebt:
Log in via Internet Bankieren
Ga naar Gegevens wijzigen > Mobiel bankieren
Klik op Blokkeren
Kun je niet direct zelf de toegang blokkeren? Bel ons, dan blokkeren wij de toegang voor je.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Veilig betaalverkeer is voor ons erg belangrijk. Wij zijn altijd bezig om Internet Bankieren en Mobiel Bankieren te beschermen tegen fraude, misbruik en phishing. Wij vragen dan ook nooit om:
aan de telefoon of per e-mail persoonlijke inlogcodes of je pincode te delen.
via een link in een e-mail of SMS in te loggen.
Veilige verbinding Log alleen in op Internet Bankieren als de adresregel begint met https://bankieren.triodos.nl/. De 's' in https staat voor secure: een beveiligde, versleutelde verbinding met onze website. Deze herken je aan de beveiligingssleutel naast de adresregel. Log nooit in bij Triodos Internet Bankieren vanuit een andere website.
Twijfel je of een bericht van Triodos Bank afkomstig is? Stuur de e-mail of SMS dan door naar valse-email@triodos.nl.
Als je een Internet Betaalrekening hebt, dan kun je inloggen met de Mobiel Bankieren app. Je logt op 1 van de volgende manieren in:
Met je 5-cijferige pincode
Heb je iOS, dan kun je ook via FaceID of TouchID inloggen. Volg deze stappen om TouchID in te stellen:
Klik rechts onderin de app op Meer
Kies Voorkeuren
Kies Touch-ID Kies Inloggen of Inloggen en bevestigen
Met een QR-code op je laptop of desktop in Internet Bankieren
Spaar- of beleggersrekening Je logt alleen voor deze rekeningen in met een gebruikersnaam en wachtwoord. Je spaar- of beleggersrekening heeft een vaste tegenrekening waar je geld naar overmaakt. Ook bij deze rekeningen kun je inloggen met de app, zoals hierboven beschreven.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Ben je slachtoffer geworden van Whatsapp-fraude en heb je geld overgemaakt? Volg dan onderstaande stappen:
Neem direct contact met ons op via 030 753 6450 of fraude@triodos.nl
Wij nemen contact op met de bank waar het geld naartoe over is gemaakt en proberen het geld veilig te stellen
Rapporteer het Whatsappnummer waarvan de berichten zijn verstuurd
Doe aangifte bij de politie en stuur dit op naar Triodos bank
Ben je slachtoffer geworden van een andere vorm van fraude, kijk dan op de pagina veilig bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Klik nooit zomaar op linkjes en bijlagen in berichten van een onbekende afzender
Download alleen apps uit de Google Play store of Apple App Store
Installeer een antivirus app en scan regelmatig je telefoon op virussen
Controleer of het e-mailadres van de afzender klopt
Denk altijd goed na of je een pakketje verwacht
Heeft dit antwoord je geholpen?
Vanaf 2021 vergoedt Triodos Bank uit coulance de schade van klanten die slachtoffer zijn geworden van spoofing als aantoonbaar misbruik is gemaakt van naam en nummer van bank, het slachtoffer aangifte bij de politie heeft gedaan en er geen sprake is van grove nalatigheid. Om tot coulance over te gaan toetst Triodos Bank de individuele klantsituatie op basis van de feiten en omstandigheden. De coulance geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020.
Ben je slachtoffer geworden van een andere vorm van fraude, kijk dan op de pagina veilig bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je persoonlijke cookievoorkeuren
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Door op ‘Akkoord’ te klikken geef je hier toestemming voor. Je kunt je cookievoorkeuren altijd aanpassen.