Waarom Triodos Internet Bankieren?
Goed om te weten
Veilig Internet Bankieren
Regel het zelf in Internet Bankieren
Voor particuliere klanten
BIC
BIC betekent Bank Identifier Code. Het is een code om banken te identificeren, zodat het geld bij de juiste bank terecht komt. Een BIC telt 8 tekens en wordt ook wel SWIFT-code genoemd. De BIC van Triodos Bank is TRIONL2U.
Voor een betaling buiten het SEPA-gebied of in een andere valuta dan de euro vul je altijd de BIC in. Deze vraag je op bij de begunstigde aan wie je de betaling doet en kun je controleren op de website van SWIFT.
Lees meer over het doen van buitenlandse betalingen.
IBAN
IBAN betekent International Bank Account Number. Dit internationale rekeningnummer heb je nodig voor al je betalingen. Je vindt je IBAN op de Triodos Betaalpas, rekeningafschriften of via Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je verwijdert een periodieke overboeking via de app. Het is alleen mogelijk de hele reeks te verwijderen.
Zo werkt het:
- Log in op de Mobiel Bankieren app
- Selecteer de rekening waarvan je periodiek overboekt
- Klik op Gepland
- Selecteer de periodieke overboeking
- Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering met je 5-cijferige inlogcode
Geen app?
Heb je geen app en log je in met een Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord? Verwijder dan de periodieke overboeking via Internet Bankieren:
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op de rekening waarvan je periodiek overboekt
- Klik op Gepland
- Klik op de periodieke overboeking
- Klik op Verwijderen en bevestig de verwijdering Identifier of gebruikersnaam en wachtwoord
Let op: Als je gebruik maakt van Mobiel Bevestigen, verwijder je een periodieke overboeking altijd via de Mobiel Bankieren app.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je wijzigt gegevens in je adresboek het makkelijkst via de Mobiel Bankieren app. In de app kun je contacten toevoegen, verwijderen of wijzigen.
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Adresboek
Contact toevoegen
- Tik rechtsboven op het plusje
- Vul een Naam en IBAN in
- Vul eventueel een omschrijving in
- Tik op Contact opslaan
Verwijderen
- Tik op het contact
- Tik op de pen rechtsboven
- Tik op Verwijderen
Wijzigen
- Tik op het contact
- Tik op de pen rechtsboven
- Wijzig de gegevens
- Tik op Wijzigingen opslaan
Geen app?
Heb je geen app, dan kun je ook via Internet Bankieren je adresboek wijzigen. Log in en klik vervolgens op Zelf regelen > Adresbroek > Adresboek IBAN of Adresboek wereldbetaling > doorgaan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je stelt een periodieke overboeking eenvoudig in via onze mobiele app of via Internet Bankieren:
Via de app:
- Tik op Overschrijven en vul de betaalgegevens in
- Tik op Datum en selecteer de datum waarop de overboeking moet plaatsvinden
- Vul bij Frequentie in hoe vaak je de periodieke overboeking wilt uitvoeren
- Bij Einddatum kun je instellen wanneer je de periodieke overboeking voor het laatst wilt uitvoeren
- Bij Aantal kun je het aantal keer instellen dat je de periodieke overboeking wilt uitvoeren
- Klik op Opslaan
- Klik op Bevestigen en bevestig de periodieke overboeking met je 5-cijferige inlogcode
Via Internet Bankieren:
Je kunt alleen een periodieke overboeking instellen als je inlogt met de Identifier. Heb je geen Identifier? Stel dan je periodieke overboeking in via de app
- Klik op Opdrachten en vul de betaalgegevens in
- Wil je een betalingskenmerk opgeven, vul dit dan in bij Omschrijving
- Klik bij Datum in het groene invulveld
- Kies bij Wanneer de datum waarop je de overboeking wilt uitvoeren
- Kies bij Hoe vaak de frequentie van de overboeking
- Klik op Opslaan
- Klik op Betalen en volg de stappen
Vervolg
De periodieke overboeking gaat van start op de opgegeven begindatum.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je downloadt je afschriften via Internet Bankieren.
Internet Betaalrekening en Internet Spaarrekening
- Log in op Internet Bankieren
- Klik links in het menu op Zelf regelen
- Klik rechts in het menu op Downloads en daarna op Rekeningafschriften
- Selecteer de rekening waarvan je afschriften wilt downloaden
- Zoek in de lijst het rekeningafschrift dat je wilt downloaden en klik op Download
Beleggersrekening
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op je beleggersrekening
- Scroll naar beneden en klik bij Transacties op de transactie waarvan je een afschrift wilt
- Klik op Download
Wil je bij- en afschrijvingen inlezen in een boekhoudprogramma? Lees hier hoe je dat doet.
Zoek een specifieke bij- of afschrijving in Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het is niet mogelijk om een bestaande periodieke overboeking te wijzigen. Wil je een periodieke overboeking wijzigen, verwijder hem dan en maak een nieuwe aan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Een SEPA-betaling is een betaling:
- In euro's
- naar een land binnen het SEPA-gebied
- waarbij je overboekt van IBAN naar IBAN
Een betaling vanuit Nederland naar een ander SEPA-land, werkt hetzelfde als een binnenlandse betaling. Dat komt omdat Nederland ook een SEPA-land is. Activeer wel buitenlandbetalingen als je een bedrag overmaakt naar een land buiten Nederland.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je doet een Wereldbetaling in Internet Bankieren:
- Log in
- Tik op Opdrachten
- Tik op Wereldbetaling
- Selecteer de valuta en vul het bedrag in
- Vul de gegevens in van de begunstigde
- Selecteer de gewenste verwerkingsdatum
- Kies de kostenverdeling
- Klik op Betalen en volg de stappen
BIC (Bank Identifier Code)
Bij een Wereldbetaling vul je altijd de BIC in, behalve als de bank van de begunstigde geen BIC heeft. In dat geval vink je Bank heeft geen BIC of SWIFT aan en vul je de volledige naam- en adresgegevens in van de bank van de begunstigde.
Activeer buitenlandbetalingen
Activeer eerst buitenlandbetalingen als je een Wereldbetaling wilt doen.
Ben je een zakelijke klant? Lees wat je extra regelt om Wereldbetalingen te doen.
Betaling naar de Verenigde Staten, Canada, Australië of India
Maak je geld over naar de Verenigde Staten, Canada, Australië of India, dan moet je ook een bankcode invullen.
Kosten
Let er op dat er kosten verbonden zijn aan een Wereldbetaling. In Internet Bankieren zie je bij je opdracht welke kosten je betaalt voor de Wereldbetaling.
Gebruik de rekenhulp als je de wisselkoers die Triodos Bank berekent wilt vergelijken met de wisselkoers van de Europese Centrale Bank (ECB).
Heeft dit antwoord je geholpen?
De manier waarop je geld overmaakt naar het buitenland, hangt af van:
- Naar welk land je geld overmaakt
- In welke valuta je geld overmaakt
Als je geld overmaakt in euro’s naar een land binnen het SEPA-gebied, noemen we dat een SEPA-betaling.
Maak je geld over buiten het SEPA-gebied of in een andere valuta dan de euro, dan noemen we dat een Wereldbetaling.
Lees hoe je een SEPA-betaling doet.
Lees hoe je een Wereldbetaling doet.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je doet een SEPA-betaling het makkelijkst via de Mobiel Bankieren app:
- Log in
- Tik op Opdrachten
- Vul de betaalgegevens in
- Tik op Bevestigen en volg de stappen
Geen app?
Maak je nog geen gebruik van de app, dan doe je de betaling in Internet Bankieren. Klik links in het menu op Opdrachten en vul de betaalgegevens in. Tik daarna op Betalen en volg de stappen.
Activeer buitenlandbetalingen
Als je een betaling buiten Nederland doet, dan activeer je eerst buitenlandbetalingen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je saldo is direct zichtbaar in je rekeningoverzicht in de Mobiel Bankieren app of via Internet Bankieren. Wil je het saldo na een bepaalde bij- of afschrijving zien? Volg dan de volgende stappen.
Via Internet Bankieren
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op je rekening
- Klik op de bij-of afschrijving om het saldo na die boeking te zien
Heeft dit antwoord je geholpen?
Voor zakelijke klanten
BIC
BIC betekent Bank Identifier Code. Het is een code om banken te identificeren, zodat het geld bij de juiste bank terecht komt. Een BIC telt 8 tekens en wordt ook wel SWIFT-code genoemd. De BIC van Triodos Bank is TRIONL2U.
Voor een betaling buiten het SEPA-gebied of in een andere valuta dan de euro vul je altijd de BIC in. Deze vraag je op bij de begunstigde aan wie je de betaling doet en kun je controleren op de website van SWIFT.
Lees meer over het doen van buitenlandse betalingen.
IBAN
IBAN betekent International Bank Account Number. Dit internationale rekeningnummer heb je nodig voor al je betalingen. Je vindt je IBAN op de Triodos Betaalpas, rekeningafschriften of via Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Voordat je een betaling buiten Nederland doet, activeer je eerst buitenlandbetalingen.
Voor particulieren en eenmanszaken activeer je buitenlandbetalingen eenvoudig via onze Mobiel Bankieren app. Voor andere zakelijke rechtsvormen gebruik je Internet Bankieren.
Via de app:
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Rekeninginstellingen
- Tik op de juiste rekening
- Tik op Buitenlandbetalingen om deze functie aan of uit te zetten
- Bevestig de wijziging met je Identifier of inlogcode
Via Internet Bankieren:
Je maakt alleen geld over naar het buitenland als je de bevoegdheid hebt om Wereldbetalingen te doen. Vervolgens activeer je buitenlandbetalingen via Internet Bankieren:
- Log in
- Klik op Gegevens wijzigen>Rekeninggegevens
- Klik op Buitenlandbetalingen en doorloop de stappen
Heb je als particulier of eenmanszaak geen beschikking over de app, dan activeer je buitenlandbetalingen ook via Internet Bankieren.
Vervolg
2 uur na de autorisatie kun je:
- Wereldbetalingen doen via Internet Bankieren
- Via de app activeer je Wereldbetalingen, maar kun je geen Wereldbetaling doen
- Let op: de autorisatie geldt per rekeninghouder of zakelijke gebruiker
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je wijzigt gegevens in je adresboek het makkelijkst via de Mobiel Bankieren app. In de app kun je contacten toevoegen, verwijderen of wijzigen.
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Adresboek
Contact toevoegen
- Tik rechtsboven op het plusje
- Vul een Naam en IBAN in
- Vul eventueel een omschrijving in
- Tik op Contact opslaan
Verwijderen
- Tik op het contact
- Tik op de pen rechtsboven
- Tik op Verwijderen
Wijzigen
- Tik op het contact
- Tik op de pen rechtsboven
- Wijzig de gegevens
- Tik op Wijzigingen opslaan
Geen app?
Heb je geen app, dan kun je ook via Internet Bankieren je adresboek wijzigen. Log in en klik vervolgens op Zelf regelen > Adresbroek > Adresboek IBAN of Adresboek wereldbetaling > doorgaan.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Particulier Financieel Jaaroverzicht
Het Financieel Jaaroverzicht is beschikbaar in Internet Bankieren en niet in de Mobiel Bankieren app. Je downloadt het Financieel Jaaroverzicht als volgt:
- Log in op Internet Bankieren
- Klik links in het menu op Zelf regelen
- Klik rechts in het scherm op Downloads en daarna op Financiële Jaaroverzichten
- Ben je bij ons bekend als wettelijk vertegenwoordiger, dan selecteer je via het uitklapmenu ook het financieel jaaroverzicht van je kind
- Ben je bij ons bekend als wettelijk vertegenwoordiger, dan selecteer je via het uitklapmenu ook het financieel jaaroverzicht van je kind
- Klik achter het Financieel jaaroverzicht dat je wilt downloaden op Download
Het Financieel Jaaroverzicht is niet online beschikbaar als je gemachtigde bent op een rekening. Wil je het begin- en eindsaldo van het vorige jaar weten? Je kunt dit eenvoudig opzoeken in Internet Bankieren.
Zakelijk Financieel Jaaroverzicht
- Heb je een eenmanszaak, dan vind je het Financieel Jaaroverzicht in Internet Bankieren
- Heeft jouw organisatie een rekeningbeheerder? Dan vindt de rekeningbeheerder het Financieel Jaaroverzicht in Internet Bankieren
- let op: alleen de rekeningbeheerder van de organisatie kan het Financieel Jaaroverzicht downloaden
- Heeft jouw organisatie geen rekeningbeheerder? Dan ontvang je het Financieel Jaaroverzicht per post
Heeft dit antwoord je geholpen?
Een SEPA-betaling is een betaling:
- In euro's
- naar een land binnen het SEPA-gebied
- waarbij je overboekt van IBAN naar IBAN
Een betaling vanuit Nederland naar een ander SEPA-land, werkt hetzelfde als een binnenlandse betaling. Dat komt omdat Nederland ook een SEPA-land is. Activeer wel buitenlandbetalingen als je een bedrag overmaakt naar een land buiten Nederland.
Heeft dit antwoord je geholpen?
- We verwerken betaalbatches die je voor 15.00 uur aanbiedt op dezelfde werkdag
- We verwerken betaalbatches die je na 15.00 uur aanbiedt de volgende werkdag
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je doet een Wereldbetaling in Internet Bankieren:
- Log in
- Tik op Opdrachten
- Tik op Wereldbetaling
- Selecteer de valuta en vul het bedrag in
- Vul de gegevens in van de begunstigde
- Selecteer de gewenste verwerkingsdatum
- Kies de kostenverdeling
- Klik op Betalen en volg de stappen
BIC (Bank Identifier Code)
Bij een Wereldbetaling vul je altijd de BIC in, behalve als de bank van de begunstigde geen BIC heeft. In dat geval vink je Bank heeft geen BIC of SWIFT aan en vul je de volledige naam- en adresgegevens in van de bank van de begunstigde.
Activeer buitenlandbetalingen
Activeer eerst buitenlandbetalingen als je een Wereldbetaling wilt doen.
Ben je een zakelijke klant? Lees wat je extra regelt om Wereldbetalingen te doen.
Betaling naar de Verenigde Staten, Canada, Australië of India
Maak je geld over naar de Verenigde Staten, Canada, Australië of India, dan moet je ook een bankcode invullen.
Kosten
Let er op dat er kosten verbonden zijn aan een Wereldbetaling. In Internet Bankieren zie je bij je opdracht welke kosten je betaalt voor de Wereldbetaling.
Gebruik de rekenhulp als je de wisselkoers die Triodos Bank berekent wilt vergelijken met de wisselkoers van de Europese Centrale Bank (ECB).
Heeft dit antwoord je geholpen?
Via Internet Bankieren kun je betaalbatches uit je boekhoudpakket uploaden en verzenden.
Zo werkt het
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op Opdrachten
- Klik op Upload batch en doorloop de stappen
Let op: gebruikers op een zakelijke rekening kunnen alleen betaalbatches uploaden en verzenden als ze hiervoor bevoegd zijn. Heb je deze bevoegdheid niet, dan kun je die aanvragen via onze keuzehulp.
Op onze website lees je meer over betaalbatches.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De manier waarop je geld overmaakt naar het buitenland, hangt af van:
- Naar welk land je geld overmaakt
- In welke valuta je geld overmaakt
Als je geld overmaakt in euro’s naar een land binnen het SEPA-gebied, noemen we dat een SEPA-betaling.
Maak je geld over buiten het SEPA-gebied of in een andere valuta dan de euro, dan noemen we dat een Wereldbetaling.
Lees hoe je een SEPA-betaling doet.
Lees hoe je een Wereldbetaling doet.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De manier waarop je een batch wijzigt of verwijdert hangt ervan af of het gaat om een incassobatch of een betaalbatch, en of de batch al is geautoriseerd of niet.
Incassobatches die nog niet zijn geautoriseerd
- Log in op Internet Bankieren
- Ga naar het oude Internet Bankieren
- Ga naar Betalen>Verzendlijst
- Klik achter de batch op Wijzig/Bekijk
- Klik op Bekijken/verzenden
- Vink de betalingen aan die je wilt verwijderen en klik op Geselecteerde annuleren
- Wil je alle betalingen annuleren, klik dan op Alles annuleren
Betaalbatches die nog niet zijn geautoriseerd
Bij betaalbatches kun je geen losse betalingen verwijderen. Je kunt wel de hele batch verwijderen.
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op het bericht dat er een batch klaar staat om te verzenden
- Selecteer de batches die je wilt verwijderen en klik op Verwijder selectie
Batches die al zijn geautoriseerd
Geautoriseerde batches kun je alleen in hun geheel verwijderen. Bij geautoriseerde incassobatches kun je alléén de hele batch verwijderen, nadat deze al verzonden is.
Geautoriseerde betaalbatch:
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op de rekening waarop de batch is geautoriseerd
- Klik op Gepland
- Klik op de batch
- Klik op Verwijderen en doorloop de stappen
- Staat de optie Verwijder er niet, dan is de batch al in behandeling genomen. Je kunt de batch dan niet meer verwijderen
Verzonden incassobatch:
- Log in op Internet Bankieren
- Ga naar Overzichten > Lopende opdrachten
- Klik achter de batch op Verwijder
- Staat de optie Verwijder er niet, dan is de batch al in behandeling genomen. Je kunt de batch dan niet meer verwijderen
Heeft dit antwoord je geholpen?
Triodos Bank heeft geen eigen tool voor het aanleveren van batchbetalingen. Als je gebruik wilt maken van een tool, kijk dan op sepabestand.nl
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt betaal- en incassobatches tot maximaal 25 MB uploaden. Dit zijn ongeveer 30.000 transacties. Het exacte aantal kan verschillen per bestand en bestandstype.
Batches groter dan 25 MB
Wil je meer dan 30.000 transacties uploaden? Verdeel deze dan over meerdere batches.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je doet een SEPA-betaling het makkelijkst via de Mobiel Bankieren app:
- Log in
- Tik op Opdrachten
- Vul de betaalgegevens in
- Tik op Bevestigen en volg de stappen
Geen app?
Maak je nog geen gebruik van de app, dan doe je de betaling in Internet Bankieren. Klik links in het menu op Opdrachten en vul de betaalgegevens in. Tik daarna op Betalen en volg de stappen.
Activeer buitenlandbetalingen
Als je een betaling buiten Nederland doet, dan activeer je eerst buitenlandbetalingen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je maakt gemakkelijk een bedrag over via onze Mobiel Bankieren app of via Internet Bankieren:
Via de app:
- Log in
- Tik op je rekening
- Tik op Overschrijven en vul de betaalgegevens in
- Vul indien gewenst een omschrijving of betalingskenmerk in
- Selecteer de uitvoerdatum
- Klik op Betalen
- Controleer de gegevens en tik op Bevestig betaling
- Bevestig de betaling met je inlogcode
Via Internet Bankieren:
- Log in op Internet Bankieren
- Klik op je rekening
- Klik op Opdrachten en vul de betaalgegevens in
- Vul indien gewenst een omschrijving of betalingskenmerk in
- Selecteer de uitvoerdatum
- Klik op Betalen en volg de stappen
- Wil je nog een overboeking invoeren? Klik dan op Opslaan en nieuwe opdracht. De huidige opdracht wordt automatisch in de verzendlijst gezet.
Lees hoe je geld overmaakt naar het buitenland.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Kun je wel wat hulp gebruiken?
Stel je vraag in de chat en we helpen je zo snel mogelijk. Of bekijk de andere contactmogelijkheden.