Veelgestelde vragen
Je kunt de batterij van de huidige Identifier niet vervangen. Bel ons als de batterij leeg is, of als de melding battery low op je Identifier verschijnt. Houd je rekeningnummer bij de hand.
Vervolg
- Je ontvangt binnen 5 werkdagen een nieuwe Identifier
- Registreer de Triodos Bankieren app met de nieuwe Identifier
- Lever je oude identifier in bij een afvalinzamelingspunt voor klein electronisch afval
Heeft dit antwoord je geholpen?
Op dit moment is een phishing e-mail en een phishing SMS in omloop. In de phishing e-mail word je gevraagd om via een link een incasso-opdracht te controleren. In de phishing SMS word je gevraagd om via een link je Identifier opnieuw te registreren.
Wij vragen je nooit om via een link in een sms of e-mail in te loggen. Heb je een phishing-sms of phishing-e-mail ontvangen, klik dan niet op de link, maar volg deze stappen:
- Stuur het bericht door naar valse-email@triodos.nl
- Verwijder het bericht van je telefoon of computer
Heb je wel op de link geklikt? Scan je mobiele telefoon of computer dan met een virusscanner. Als je geen gegevens hebt ingevuld via de link, hoef je verder niets te doen. Heb je wel gegevens ingevuld en heb je een rekening bij Triodos Bank? Bel ons dan zo snel mogelijk op 030 - 693 6511. Heb je een rekening bij een andere bank, neem dan contact op met je eigen bank.
Ben je slachtoffer geworden van een andere vorm van fraude, kijk dan op de pagina veilig bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De pincode van je Identifier bestaat uit vier cijfers die je in het verleden zelf hebt gekozen. Weet je de pincode van je Identifier niet meer? Blokkeer de Identifier en bel daarna met één van onze medewerkers.
Identifier blokkeren
- Toets 4 keer een verkeerde pincode in op de Identifier
- De Identifier blokkeert en toont een blokkeercode
Deblokkeer de Identifier
Bel ons en houd de volgende gegevens bij de hand:
- Je rekeningnummer
- Je Identifier
Vervolg
Na het deblokkeren stel je zelf een nieuwe pincode in op de Identifier.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je vraagt een nieuwe Identifier telefonisch aan. Bel ons en houd je rekeningnummer bij de hand.
Vervolg
Je ontvangt binnen 5 werkdagen een nieuwe Identifier.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bel ons, dan zorgen wij dat je weer kunt inloggen. Houd het volgende bij de hand:
- Je rekeningnummer
- Je Identifiernummer
Heeft dit antwoord je geholpen?
Wat je moet doen als je je wachtwoord niet meer weet, hangt af van de situatie.
Bestaande rekening
Heb je al een rekening, volg dan deze stappen:
- Log in via Internet Bankieren
- Vul je gebruikersnaam in
- Vul 3 keer een verkeerd wachtwoord in
Vervolg
- Je ontvangt een e-mail dat je toegang tot Internet Bankieren is geblokkeerd
- Binnen 3 werkdagen ontvang je een brief met een tijdelijk wachtwoord
- Je wijzigt het tijdelijke wachtwoord zodra je inlogt. De gebruikersnaam blijft hetzelfde
- Lees hier wat je doet als je je gebruikersnaam niet meer weet.
Nieuwe rekening
Als je een nieuwe rekening aanvraagt, maak je een tijdelijk wachtwoord aan om de aanvraag af te ronden. Lees hier wat je doet als je dit wachtwoord niet meer weet.
Identificatie
Als wij je hebben gevraagd om een kopie van je legitimatiebewijs te uploaden of een identificatiestorting te doen, dan maak je hiervoor een tijdelijk wachtwoord aan. Lees hier wat je doet als je dit wachtwoord niet meer weet.
Aanvullen gegevens zakelijke rekening
Als wij je hebben gevraagd om voor je zakelijke rekening aanvullende gegevens aan te leveren, dan maak je hiervoor een tijdelijk wachtwoord aan. Lees hier wat je doet als je dit wachtwoord niet meer weet.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Veilig betaalverkeer is voor ons erg belangrijk. Wij zijn altijd bezig om Internet Bankieren en Mobiel Bankieren te beschermen tegen fraude, misbruik en phishing. Wij vragen u dan ook nooit om:
- aan de telefoon of per e-mail persoonlijke inlogcodes of uw pincode te delen.
- via een link in een e-mail of SMS in te loggen.
Veilige verbinding
Log alleen in op Internet Bankieren als uw adresregel begint met https://bankieren.triodos.nl/. De 's' in https staat voor secure: een beveiligde, versleutelde verbinding met onze website. Dit herkent u aan de beveiligingssleutel naast de adresregel. Log nooit in bij Triodos Internet Bankieren vanuit een andere website.
Twijfelt u of een bericht van Triodos Bank afkomstig is? Stuur de e-mail of SMS dan door naar valse-email@triodos.nl
Lees hier meer over veilig bankieren bij Triodos Bank.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bel ons als je je Identifier kwijt bent of als deze is gestolen. Wij blokkeren je Identifier dan direct.
Nieuwe Identifier aanvragen
Je vraagt in hetzelfde telefoongesprek een nieuwe Identifier aan. Houd je rekeningnummer bij de hand.
Buiten kantooruren
Als je je Identifiernummer nog weet, kun je je toegang tot Internet Bankieren zelf blokkeren. Dat doe je als volgt:
- Klik rechts bovenaan onze website op Inloggen
- Vul je gebruikersnummer in en klik op Volgende
- Vul een zelfgekozen toegangscode in en klik op Inloggen
- Herhaal dit 3 keer. Je toegang tot Internet Bankieren is nu geblokkeerd.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je vraagt een nieuwe Identifier telefonisch aan. Bel ons en houd de volgende gegevens bij de hand:
- Je rekeningnummer
- Het nummer van je Identifier
Vervolg
- Je ontvangt je nieuwe Identifier binnen 5 werkdagen.
- Lever je oude identifier in bij een afvalinzamelingspunt voor klein electronisch afval
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je gebruikersnaam staat in de openingsbrief die je hebt ontvangen toen je klant werd. Heb je de brief niet meer of heb je je gebruikersnaam zelf gewijzigd? Bel ons en houd je rekeningnummer bij de hand.
Vervolg
- Je ontvangt binnen 5 werkdagen per post je gebruikersnaam en een tijdelijk wachtwoord
- Je wijzigt het wachtwoord zodra je inlogt
Heb je een betaalrekening, dan log je in met je Identifier.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Ja, dat is mogelijk. Bel ons, dan koppelen we je rekeningen aan een Identifier.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Groene Identifier
Je wijzigt de pincode van een groene Identifier als volgt:
- Druk op OK
- Druk op 5
- Druk op 1
- Druk op OK
- Toets de huidige pincode in en druk op OK
- Toets de nieuwe pincode in en druk op OK
- Bevestig de nieuwe pincode en druk op OK
Blauwe Identifier
Je wijzigt de pincode van eenblauwe Identifier als volgt:
- Toets rechts op de Identifier op de rode knop om deze aan te zetten
- Toets op de groene T toets
- Toets op de rode = toets
- Voer de huidige pincode in en druk op de rode = toets
- Voer de nieuwe pincode in en toets op de rode = toets
- Herhaal de nieuwe pincode en toets op de rode = toets
Pincode
De pincode bestaat uit 4 cijfers. Kies geen pincode met:
- Dezelfde cijfers.
- Opeenvolgende cijfers.
- Een logische reeks van cijfers (zoals 2468).
Heeft dit antwoord je geholpen?
Internet Betaalrekening
Heb je een Internet Betaalrekening, dan ontvang je altijd een Identifier om mee in te loggen. Maak je gebruik van onze app, dan kun je ook daarmee inloggen:
- Met je 5-cijferige pincode
- Heb je iOS, dan kun je ook via FaceID of TouchID inloggen. Volg deze stappen om TouchID in te stellen:
- Klik rechts onderin de app op Meer
- Kies Voorkeuren
- Kies Touch-ID
Kies Inloggen of Inloggen en bevestigen
- Heb je iOS, dan kun je ook via FaceID of TouchID inloggen. Volg deze stappen om TouchID in te stellen:
- Met een QR-code op je laptop of desktop in Internet Bankieren
Spaar- of beleggersrekening
Je logt alleen voor deze rekeningen in met een gebruikersnaam en wachtwoord. Je spaar- of beleggersrekening heeft een vaste tegenrekening waar je geld naar overmaakt. Ook bij deze rekeningen kun je inloggen met de app, zoals hierboven beschreven.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je downloadt je afschriften via Internet Bankieren:
- Log in via Internet Bankieren
- Klik op Overzichten > Afschriften
- Selecteer de afschriften die je wilt downloaden
- Klik op het printer-icoontje
- Je downloadt de afschriften als pdf-bestand
Wil je afschriften inlezen in een boekhoudprogramma? Download deze dan in een ander bestandsformaat
Zoek een specifieke bij- of afschrijving in Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt je transacties downloaden in verschillende bestandstypen die je eenvoudig inlaadt in je boekhoudprogramma. Je kunt kiezen uit de volgende bestandstypen:
- Excel
- CSV
- MT940 (structured en unstructured)
- CAMT053
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bel ons als je de frequentie van je afschriften wilt aanpassen. Wij regelen dit dan voor je.
Vervolg
- De wijziging geldt voor toekomstige afschriften
- De afschriften die in het verleden zijn aangemaakt blijven hetzelfde
- Je kunt zelf online een overzicht aanmaken voor een door jou gekozen periode
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt in de app maximaal 1 Identifier gebruiken.
Wil je al je rekeningen beheren via de app?
Bel ons, dan koppelen we alle rekeningen aan 1 van je Identifiers.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt op je betaalrekening niet inloggen met een gebruikersnaam. Via je betaalrekening maak je geld over naar rekeningen buiten onze bank. Betalen met de Identifier is het meest veilig.
Heeft dit antwoord je geholpen?
- Log in via Internet Bankieren
- Klik op Overzichten > Downloaden
- Geef bovenin het scherm onder de titel Download aan of je een afschrift of zoekopdracht downloadt
- Selecteer de juiste rekening
- Download je een afschrift, selecteer dan het juiste afschrift
- Download je een zoekopdracht, vul dan bij Boekdatum de begin- en einddatum in
- Vul het Download formaat in
- Klik op Downloaden
- Klik op Herladen
- je vindt de download in het overzicht van aangevraagde downloads van de afgelopen 2 weken
- Klik op het printer-icoontje om de download te openen en volg de instructies op het scherm
Je kunt de download importeren in je eigen programma of in je boekhoudprogramma. Kijk in de handleiding van het boekhoudprogramma voor het juiste bestandstype.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je wijzigt gegevens in je adresboek via Internet Bankieren:
- Log in
- Klik op Gegevens wijzigen > Adresboek IBAN of Adresboek wereldbetaling
Daarna volg je deze stappen:
Gegevens wijzigen
- Selecteer het adres dat je wilt wijzigen
- Klik op Wijzig
- Wijzig de gegevens
- Klik op Opslaan
Gegevens verwijderen
- Vink het adres aan dat je wilt verwijderen
- Klik op Selectie verwijderen
Gegevens toevoegen
- Klik op Toevoegen
- Vul de gegevens in
- Klik op Opslaan
Heeft dit antwoord je geholpen?
De informatie uit het financieel jaaroverzicht is vertrouwelijk. Als dit overzicht beschikbaar is in Internet Bankieren, kan iedere medewerker met een Identifier het inzien. Omdat het financieel jaaroverzicht bedoeld is voor de organisatie en niet voor een persoon, ontvang je dit per post.
Eenmanszaak
Heb je een eenmanszaak, dan zie je het financieel jaaroverzicht wel in Internet Bankieren.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Wil je geen papieren afschriften ontvangen, dan regel je dit het makkelijkst via onze app. Je kunt ook papieren afschriften aan of uitzetten via Internet Bankieren.
Via de app
- Log in
- Tik rechts onderin op Meer
- Tik op Rekeninginstellingen
- Tik op de rekening waarvan je de afschriften wilt uitzetten
- Tik op Papieren afschriften en volg de stappen
- Papieren afschriften zijn uitgeschakeld. Je kunt je afschriften online inzien via Internet Bankieren.
Via Internet Bankieren
- Log in via Internet Bankieren
- Klik op Gegevens wijzigen > Rekeninggegevens
- Selecteer de juiste rekening
- Klik bij Rekeningafschriften op Wijzigen en volg de stappen
Je betaalt voor papieren afschriften. Onze tarieven vind je op onze website. Je kunt papieren afschriften niet aanzetten voor Triodos Internet Sparen of de Triodos Jongeren Rekening.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je ziet het financieel jaaroverzicht van je particuliere rekening omdat de Identifier persoonsgebonden is. Andere gebruikers van de zakelijke rekening hebben geen toegang tot jouw persoonlijke financieel jaaroverzicht.
Financieel jaaroverzicht
Je kunt het financieel jaaroverzicht van je organisatie niet via Internet Bankieren raadplegen. We versturen het financieel jaaroverzicht iedere januari op per post.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Blokkeer de toegang tot Internet Bankieren als:
- Je vermoedt dat je slachtoffer bent van fraude of dat iemand zonder jouw toestemming toegang heeft tot je rekening, en;
- Je Identifier niet meer in je bezit is
Zo werkt het
- Klik rechts bovenaan onze website op Inloggen
- Vul het gebruikersnummer van je Identifier in en klik op Volgende
- Vul een zelfgekozen toegangscode in en klik op Inloggen
- Herhaal dit 3 keer. Je toegang tot Internet Bankieren is nu geblokkeerd.
- Heb je een en/of-rekening, voer deze stappen dan uit voor beide Identifiers
Bel ons als het niet lukt om de toegang tot Internet Bankieren te blokkeren.
Identifier nog in bezit?
Heb je je Identifier nog in je bezit, blokkeer dan de Mobiel Bankieren app.
Heeft dit antwoord je geholpen?
De volgende spaarrekeningen zijn zichtbaar in Internet Bankieren:
Heb je een SpaarMeer of SpaarVrij rekening? Dan ontvang je de rekeningoverzichten per post. Wil je deze rekening online inzien, dan kun je ze omzetten naar een rekening Internet Sparen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je maakt eenvoudig een overzicht van al je bij- en afschrijvingen in een vooraf gekozen periode.
- Log in via Internet Bankieren
- Klik links in het menu op Overzichten> Bij/af
- Klik rechts in het scherm onder Rekeningoverzicht op Zoeken
- Selecteer de rekening waarvoor je een overzicht wilt maken
- Vul bij Zoekcriteria de begin- en einddatum in
- Klik op Zoek
- Je kunt het overzicht printen of downloaden
Printen
- Klik onder het zoekresultaat op Printen
- Druk op je toetsenbord tegelijkertijd op Ctrl en P
- Klik op Print
Als je klikt op Printen, dan zie je linksboven in het scherm het begin- en eindsaldo.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je zoekt een bij- of afschrijving op in Internet Bankieren op de volgende manier:
- Log in via Internet Bankieren
- Klik in het hoofdmenu op Overzichten
- Klik op Bij/af
- Klik onder het Rekeningoverzicht op Zoeken
- Klik bij Selecteer je rekening op de juiste rekening
- Vul de zoekcriteria in
- Klik op Zoek
Heeft dit antwoord je geholpen?
U kunt 2 typen bestanden uploaden naar Triodos Internet Bankieren:
- PAIN.001 bestanden in XML-formaat voor betalingsbatches.
- PAIN.008 bestanden in XML-formaat voor incassobatches.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Wij sturen je graag een nieuw wachtwoord toe. Volg deze stappen:
- Ga naar de aanvraagpagina
- Vul je gebruikersnaam en e-mailadres in
- Klik op Reset wachtwoord
- Je ontvangt een e-mail met een tijdelijk wachtwoord. Dit wachtwoord blijft drie weken geldig
- Log in met dit tijdelijke wachtwoord
- Kies een nieuw wachtwoord
Vervolg
Log in en volg de stappen om je legitimatiebewijs te uploaden en/of een identificatiestorting te doen