Het gaat eigenlijk altijd over kleding als misstanden in de textielindustrie worden aangekaart: pesticidengebruik bij katoen, slechte arbeidsomstandigheden, een vervuilend verfproces. Terwijl in een dekbedovertrekset zo’n zeven keer meer katoen zit dan in een t-shirt. En beddengoed een miljardenindustrie is. Yumeko vindt het tijd voor de volgende stap: een duurzame slaapkamer. Maar de ondernemer droomt groots en wil uiteindelijk een volledig circulaire slaapkamer.
Yumeko-oprichter Rob van den Dool FairChain Yumeko, het Japanse woord voor ‘droomkind’, bestaat sinds 2010. Het bedrijf werkt alleen met de meest natuurlijke en duurzame materialen van hoge kwaliteit. Onder andere biologisch katoen, biologisch wol, verantwoord dons, linnen en Tencel ™ . Met hun keurmerken kunnen ze garanderen dat hun materialen en productieprocessen duurzaam en eerlijk zijn.
Zo waarborgt hun Fairtrade certificaat dat er is ingekocht tegen een rechtvaardige prijs en onder eerlijke handelsvoorwaarden. En garandeert het GOTS certificaat dat hun katoen en wol voldoen aan de strengste biologische eisen. Het Downpass certificaat is het keurmerk voor dons en veren en stelt dat er aan strenge eisen is voldaan op het gebied van dierenwelzijn.
FairChain gaat nog een stap verder dan Fairtrade. Want Yumeko wil niet alleen een eerlijk loon, maar wil ook de productie zoveel mogelijk in het land van herkomst laten plaatsvinden. Op die manier dragen ze bij aan de werkgelegenheid in dat - veelal - ontwikkelingsland.
Ondernemer Tot zo’n tien jaar geleden combineerde Yumeko-oprichter Rob van den Dool zijn werk in de marketing en communicatie met een rol als bestuurslid van hulporganisatie WarChild. Nadat hij in 2010 stopte als bestuurslid, miste hij de sociale kant in zijn werk. Hij ging op zoek naar een manier om zelf als ondernemer positieve impact te maken. Een product om te verkopen, waarmee hij tegelijkertijd een positieve verandering op gang kon brengen. “Waar lag ik eigenlijk onder te slapen? Het was een donzen dekbed. Ik ben onderzoek gaan doen. Mijn dekbed bleek een beerput van dierenleed.”
“Ik geloof heilig in de druppel op de gloeiende plaat. In de maakbaarheid van de wereld.” Rob van den Dool
Markt is er klaar voor De verkoop verloopt via Yumeko.nl en via een aantal fysieke winkels en webwinkels in Nederland, Duitsland en België. Yumeko heeft ook een showroom in Amsterdam. In eerste instantie wist een selecte groep klanten Yumeko te vinden. Maar die groep breidt zich gestaag uit. Ook millenials zijn bereid meer geld uit te geven aan duurzaam beddengoed. Van den Dool: “In de eerste plaats omdat ons beddengoed super zacht en van de hoogste kwaliteit is. Je koopt ook geen vieze drop omdat die biologisch is.”