En zo het meest vervuilende kledingstuk verduurzaamt

Waarom MUD Jeans spijkerbroeken verhuurt

Interview

In de sneltreinvaart van de mode-industrie is er één item dat blijft: de spijkerbroek. Het is ons meest populaire kledingstuk. Maar de productie van een broek kost vaak duizenden liters water en is door het gebruik van insecticiden, pesticiden en chemicaliën zeer schadelijk voor het milieu. MUD Jeans bedacht een model waarin er milieu- en mensvriendelijker geproduceerd wordt én we minder grondstoffen verspillen.

“Als je impact wil maken en de kledingindustrie wil verduurzamen dan start je bij de jeans.” Bert van Son, directeur van MUD Jeans, koos de spijkerbroek als beginpunt om de principes van de circulaire economie op de kledingindustrie toe te passen. “Circulair denken is de volgende stap in duurzaam ondernemen: dat betekent dat je in de productie al rekening houdt met hergebruik. Ook moet je een manier bedenken waarop het product weer bij je terugkomt.”

Dit werd Lease A Jeans. Klanten worden geen eigenaar, maar betalen maandelijks een bedrag om de jeans te kunnen gebruiken. Na een jaar stopt de betaling en krijgen ze de keuze: Houden en blijven dragen? Inruilen voor een nieuwe? Of terugsturen zodat MUD Jeans er weer nieuwe broeken van kan maken? Zolang de grondstoffen maar niet verloren gaan.

PROJECT CV

MUD JEANS

Bert van Son koos op zijn drieëntwintigste voor een carrière in de kledingindustrie omdat hij iets van de wereld wilde zien. Van Son: “De kledingproductie verschoof in die tijd van Europa naar Azië. De markt werd heel mondiaal. De groei was bijna niet voor te stellen. Ik deed o.a. de inkoop en kwaliteitscontrole. Toen ik begon hadden we een winter- en zomercollectie. Nu zie je vooral fast-fashion. Hier wilde ik niet aan mee doen, het enige wat nog telde was de inkoopprijs. Dit gaat ten koste van mens en milieu. Met MUD Jeans wil ik laten zien dat mode-industrie ook circulair kan zijn.”

Bert van Son
Bert van Son, oprichter Mud Jeans

De verhuur van spijkerbroeken bleek een onverwacht succes. Van Son: “We hadden meteen de internationale pers aan de lijn en de orders liepen binnen. We waren nog niet ingericht op de grote vraag van de consument. Maar je weet dan wel dat er een nood is aan wat je aan het doen bent. Steeds meer mensen kiezen bewust en zoeken een milieuvriendelijk alternatief.”

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het 7.000 tot 8.000 liter water kost om een conventionele spijkerbroek te produceren. De belangrijkste grondstof is katoen. Katoen heeft de bijnaam dirty crop gekregen, omdat bij het verbouwen van het gewas veel insecticiden en pesticiden gebruikt worden. Daarnaast worden bij het verven van de jeansstof chemicaliën gebruikt die schade toebrengen aan het milieu. Er valt dus nog veel winst te behalen.

Ieder onderdeel van de productie van kleding moet milieuvriendelijker en mensvriendelijker
Bert van Son

Van Son: “Grondstoffen worden steeds schaarser en duurder. We moeten kijken hoe het zijn waarde kan behouden.” Op dit moment is iets minder dan de helft van het materiaal van een MUD Jeans van hergebruikte grondstoffen. Een hoger percentage is technisch nog niet mogelijk omdat bij de productie van de stof ook nieuwe vezels nodig zijn die een andere structuur hebben dan het hergebruikte materiaal.

Van Son: “Ieder onderdeel van de productie van kleding moet milieuvriendelijker en mensvriendelijker. Voor het nieuwe materiaal gebruiken we alleen biologische katoen, we bewerken de stoffen met laser en ozon in plaats van chemicaliën, en het water wordt weer hergebruikt. Ook gebruiken wij indigo verfstof die niet giftig is. Je ziet dat ook leveranciers zich heel bewust zijn van een veranderende industrie. Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar hoe je kleding kunt maken van volledig gerecyclede stof. Daar hopen we in de toekomst mee te kunnen werken.”

In de circulaire economie gaat het om produceren met het oog op hergebruik. Maar het vraagt ook een andere relatie met je klant. Zij moeten de kringloop rond maken en de broek uiteindelijk weer naar je terugsturen. Van Son: “We hebben heel leuke klanten. Er wordt veel over ons geblogd en we ontvangen kaartjes van over de hele wereld. Welk jeansmerk krijgt er nu post van zijn klanten?

Bij grote bedrijven en overheidsinstellingen lijkt de noodzaak nog wat langzamer door te dringen. Zij zouden als grote opdrachtgevers de circulaire economie een enorme boost kunnen geven. Stel je voor dat je op basis van deze principes de polo’s van alle postbodes zou kunnen maken. Dan zou je aanzienlijk minder grondstoffen verspillen en heeft de kledingindustrie weer een grote impuls voor verduurzaming.”

BUY THE CHANGE

MET GELD KUN JE DE WERELD VERANDEREN

MUD Jeans wordt gefinancierd door Triodos Bank en is één van de ondernemingen die meedoet met Buy the Change. Een nieuw platform van Triodos Bank dat duurzame ondernemers en bewuste consumenten met elkaar verbindt.

Wear the Change

Doe je mee? Of wil je weten bij welke andere ondernemers je de verandering kunt kopen? Ga naar buythechange.nl

> Lees meer verhalen over eerlijke kleding

Tekst: Daphne Rieken
Fotografie: MUD Jeans

Blijf op de hoogte van al het nieuws over Triodos Bank

Ontvang onze nieuwsbrief in uw inbox

Schrijf u in

Gerelateerde artikelen