Economen Kees Vendrik en Hans Stegeman van Triodos Bank zien dat er, ondanks de coronacrisis, belangrijke waardes boven komen drijven. Die zijn niet alleen belangrijk om de crisis weer uit te komen, maar ook om versneld verder te bouwen aan een groene, veerkrachtige economie en een steviger klimaatbeleid. “Grijs en ongelijk of groen en sociaal: als de economie straks weer aantrekt, bepalen we zelf welke richting we opslaan”, zegt Vendrik.

Ondernemers hebben een belangrijke rol in dat verhaal, ook in crisistijden. Tegelijkertijd kan duurzaam ondernemen moeilijk te rijmen zijn met de huidige situatie, waar het hoofd boven water houden en de onderneming weer op de rails krijgen logischerwijs voorrang heeft. Wat kun je nu toch doen om je onderneming te vergroenen, zonder dat daar hoge kosten tegenover staan?

1.    Neem je huidige businessmodel onder de loep

De Clique houdt zich normaal gesproken bezig met het verzamelen en herbestemmen van Utrechtse grondstoffen uit de horeca, maar dat staat nu even op een lager pitje. De circulaire startup greep de afgelopen maanden daarom aan om eens grondig te onderzoeken waar het bedrijf voor staat en welke waarden daarbij horen. Het stelde daar zelfs een speciale vragenlijst voor op. Welke inspirerende hulpmiddelen zijn er nog meer beschikbaar om hiermee aan de slag te gaan?

  • Op 1 en 2 juli organiseert Radboud Universiteit Nijmegen de NBM Conference: een volledig digitaal event over nieuwe, duurzame, circulaire en inclusieve businessmodellen. Doe inspiratie op bij webinars, plenaire sessies, virtuele lunchtafels en digitale netwerkruimtes.
  • Het traject Transitieversnellers biedt verschillende online trainingen aan, om duurzaamheidstransities binnen ondernemingen mogelijk te maken.
  • Blackbear is tijdelijk kosteloos opengesteld voor startups, mkb’ers en andere ondernemingen. Dit digitale platform koppelt jong talent aan bedrijven, die hulp kunnen gebruiken bij het toekomstbestendig maken van hun organisatie.

#volgjehart

Op zoek naar inspirerende voorbeelden van ondernemerschap in coronatijden? Wij hebben alle initiatieven uit onze community verzameld en op een rijtje gezet. Samen maken we – juist nu – positieve verandering mogelijk.

> Bekijk alle initiatieven

Duurzame kledingwinkel BrandMission geeft online stylingadvies. Foto: Txell Alarcon
Stylisten van duurzame kledingwinkel BrandMission geven online kledingadvies. Foto: Txell Alarcon

2.    Giet je onderneming in een digitaal jasje

Toen Nederland halsoverkop in een intelligente lockdown terecht kwam, werd ondernemen via digitale wegen ineens een stuk belangrijker. Kledingwinkels scherpten hun webshopservices aan, horecaondernemingen en voedselproducenten stapten over op bezorging van hun producten en MUD Jeans bleef in contact met hun netwerk via een reeks webinars over circulair ondernemen. Het toonde aan dat (deels) digitaal ondernemen heel goed mogelijk is. Heb je daar hulp bij nodig? DesignedToHelp werd precies om die reden in het leven geroepen.

Hulp in coronatijden

Ondernemers staan er gelukkig niet alleen voor tijdens de coronacrisis. Het Coronaloket van de Kamer van Koophandel zette alle belangrijke informatie voor ondernemers op een rijtje, van hulpmiddelen en financiële regelingen tot adviezen en antwoorden op veel gestelde vragen.

3.    Op weg naar duurzamer woon- en werkverkeer

Martien Visser, lector Energietransitie aan de Hanzehogeschool, schat dat de coronacrisis dit jaar  voor 20 miljoen ton minder CO2-uitstoot kan zorgen. Een belangrijke reden daarvan is de forse afname van wegverkeer. En dát komt omdat we de afgelopen maanden massaal thuiswerkten.

Met andere woorden: meer thuiswerken betekent minder CO2-uitstoot en is dus een uitstekende manier om duurzame impact te maken. De reisbewegingen van een fulltime werknemer, die 50 kilometer van zijn werklocatie woont, zorgen (naar schatting) namelijk voor ongeveer 1 ton CO2-uitstoot per jaar. Benieuwd naar de CO2-uitstoot van de reisbewegingen binnen jouw onderneming? Met de calculator van Woon-werkverkeer.nl reken je het precies uit.

Op zoek naar meer manieren om zakelijk verkeer te verduurzamen? Lees ook:

4.    Een duurzamer bedrijfspand

Ruimte voor grote investeringen is er in de aankomende periode misschien niet. Toch hoeft de verduurzaming van je bedrijfspand niet volledig stil te staan. De (kosteloze) voorbereidingen kunnen bijvoorbeeld nu al getroffen worden. Inventariseer je huidige situatie, zodat je weet waar de kansen liggen, en onderzoek of je in aanmerking komt voor subsidies of financiële regelingen. Veel van het laaghangende fruit, zoals aanpassing van je gedrag (en daarmee je energiegebruik) of de overstap op een groene(re) energieleverancier, kan daarnaast ook al geplukt worden.

Maak je bedrijfspand coronaproof

Steeds meer ondernemingen mogen hun deuren (binnenkort) weer openen. Maar hoe minimaliseer je de kans op coronabesmetting achter de voordeur? De World Health Organisation publiceerde een adviesdocument, compleet met gedragsregels, om daarbij te helpen. Ook de app van Back4Business biedt uitkomst. Onderzoek van het Erasmus MC bevestigde onlangs dat Covid-19 ook via lucht overdraagbaar is. Dat maakt goede ventilatie extra belangrijk. Om dat op orde te krijgen, komt de lijst van adviezen en maatregelen van de REHVA goed van pas.