Triodos Bank wordt door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk in de bankensector. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Sustainable Brand Index 2023, Europa's grootste onafhankelijke merkonderzoek gericht op duurzaamheid.
De studie analyseert hoe Nederlanders aankijken tegen merken die zij dagelijks gebruiken. Met de hulp van interviews onder meer dan 12.000 Nederlandse consumenten legde de studie in Nederland 209 merken langs de duurzaamheidsmeetlat. Triodos Bank behaalde de hoogste score op deze index van alle gemeten Nederlandse banken.
Directeur Pauline Bieringa van Triodos Bank Nederland ziet in de hoge merkwaardering een erkenning voor de “eigenwijze positie” van Triodos in het bankenlandschap.
“Als merk staan we voor een groeiende beweging van mensen die niet wachten op verandering van bovenaf maar zelf handelen. Die heel bewust kiezen voor een bank die hun spaar- en beleggingsgeld uitsluitend investeert in projecten die deugen en duurzaam zijn. Dat wij gezien worden als meest duurzame bankenmerk, toont dat onze invloed aan kracht wint. Maar bovenal werkt het stimulerend om als koploper in duurzaam bankieren te blijven werken aan een eerlijker, menselijker en groenere samenleving. Het recente verontrustende VN-klimaatrapport laat zien dat dit harder nodig is dan ooit.”
Benieuwd naar de impact die Triodos Bank vorig jaar maakte door duurzaam te bankieren? Bekijk dan onze meest recente resultaten.