Peter Blom, voorzitter van de Raad van Bestuur van Triodos Bank: “Als bank die stevig verankerd is in de reële economie, willen we zoveel mogelijk onze klanten ondersteunen bij het omgaan met deze crisis. De komende weken en maanden worden uitdagend voor hen en dus ook voor de bank. Daarom zijn we van mening dat het gepast is om onze winst over 2019 te reserveren om ons maximaal in staat te stellen klanten te ondersteunen die in de kern gezond zijn, maar nu zwaar worden getroffen door de COVID-19-pandemie.

Triodos Bank heeft een sterke kapitaalpositie (CET1 van 17,9% eind 2019) en een aanzienlijke buffer bovenop de minimale kapitaalvereisten. De lange-termijn impact van de COVID-19-pandemie op de economie, op klanten en op Triodos Bank is momenteel onzeker. Triodos Bank zal de ontwikkelingen nauwlettend volgen en rekening houden met verdere updates en aanbevelingen van de toezichthouders, waaronder de door de Europese Centrale Bank aangekondigde evaluatie van de economische situatie.

> Lees ook: Tijdelijke opschorting aan- en verkooporders Certificaten van Aandelen Triodos Bank