Dit blijkt uit onderzoek van Triodos Bank door Panelwizard onder ruim 1.000 Nederlanders. Triodos Bank onderzocht in aanloop naar de Nationale Week Zonder Vlees (start vandaag) het gedrag van Nederlanders omtrent vlees eten. Opvallend: als vleeseters moeten kiezen tussen nooit meer vlees en nooit meer met het vliegtuig op vakantie, dan kiest zeven op de tien voor nooit meer vliegen.

Volgens Triodos-directeur Matthijs Bierman laten de resultaten zien dat onze eetgewoontes hardnekkig zijn. “De cijfers zijn moeilijk te rijmen met de groeiende aandacht voor duurzaam voedsel en de groeiende markt voor vleesvervangers. Het laat zien dat initiatieven zoals de Nationale Week Zonder Vlees nog heel hard nodig zijn. Er is een verandering in ons eetpatroon nodig met minder bewerkt en dierlijk voedsel en meer plantaardig voedsel. Het is tijd voor echte keuzes.”

Stop investeringen in bio-industrie

Triodos Bank wil naar een voedselsysteem waarin andere waarden gelden, waar je een eerlijke prijs betaalt en dat laat zien wat de impact van een product op de aarde is. “Dat gaat niet zomaar veranderen”, zegt Matthijs Bierman. Hij vindt dat niet alleen de overheid en industrie maar ook banken veel meer verantwoordelijkheid moeten nemen. “Door de goede marktinitiatieven te financieren en hun schadelijke miljardeninvesteringen in bijvoorbeeld de bio-industrie rap af te bouwen. Ik voorspel dat de transitie dan echt in een stroomversnelling komt. Geld heeft een enorme veranderkracht.”

Mannen vinden vlees vaker belangrijk dan vrouwen (91 versus 78 procent) en zijn minder vaak bereid hun vleesconsumptie te verminderen omwille van het milieu (65 versus 76 procent). Hoogopgeleiden zijn vaker bereid minder vlees te eten of extra te betalen (vleestaks) voor vlees. Slechts 3 procent eet helemaal nooit vlees en 6 procent eet vier tot zes dagen per week geen vlees. Jongeren eten vooral minder vlees vanwege het milieu, terwijl ouderen vaker het gezondheidsaspect benadrukken.

Onwetendheid

De onderzoeksresultaten laten ook zien dat veel Nederlanders onwetend zijn over de impact van vlees. Dat het eten van kip het minst slecht is voor het milieu (ten opzichte van koe, geit of varken) is slechts bij een derde bekend. De hoeveelheid veevoer (13 kilo) en water (130 liter) nodig voor het produceren van 1 kilo vlees wordt vaak nog onderschat. Bovendien zouden drie op de tien Nederlanders wel minder vlees willen eten, maar weten ze niet goed hoe dit aan te pakken. Dit vormt één van de redenen dat Triodos Bank tijdens de Nationale Week Zonder Vlees een pop-up store op Utrecht CS support waar reizigers terecht kunnen met al hun vragen over (geen) vlees eten.

Grafiek: N = respondenten die weleens vlees eten

Triodos Bank

& de Week Zonder Vlees

Triodos Bank doet mee aan de Week Zonder Vlees van 11 tot en met 17 maart. In deze week roepen we mensen op om geen vlees te eten. Want een week geen vlees eten heeft veel impact. Om een voorbeeld te noemen: je bespaart er 130 liter water mee. En de CO2-uitstoot die je bespaart staat gelijk aan 76 kilometer auto rijden. Het doel van de week is om mensen hier bewust van te maken. En laten zien dat je zonder vlees ook lekker kunt eten. Rondom deze week Triodos Bank tips en vertellen we meer verhalen over ondernemers die goede en lekkere alternatieven bieden. Ook heeft Triodos Bank de pop-up store op Utrecht CS mede mogelijk gemaakt waar reizigers terecht kunnen met al hun vragen over (geen) vlees eten.

> Meer inspiratie voor de Week Zonder Vlees