TNO schatte het in 2014 al in: binnen de circulaire economie wordt een extra omzet van 7,3 miljard euro gegenereerd. Met deze economie worden 54.000 banen gecreëerd. En het grondstoffenverbruik kan met 100.000 kiloton worden teruggebracht. Kansen voor ondernemers dus! Maar waar begin je? CIRCO helpt ondernemers op weg.

De CIRCO methodiek bestaat uit  een serie van drie workshops aan ondernemers en organisaties die de overstap van lineair naar circulair willen maken. Dat houdt om te beginnen in dat jouw product minder waarde verliest in de hele levenscyclus. Pepijn Duijvestein is een van de sectorcoördinatoren van CIRCO. Hij zegt: “Als je één stap in de cyclus van een product verlengt en verbetert, maak je al milieuwinst. En ook niet onbelangrijk: er zit dus een verdienmodel achter circulair ondernemen.”

De nieuwe Fairphone 3 scoort een 10 voor reparatie mogelijkheden.
De nieuwe Fairphone 3 scoort een 10 voor reparatie mogelijkheden.

Stap 1: Bepaal het waardeverlies van jouw product

Bij circulair ondernemen gaat het in eerste instantie om het in kaart brengen van dat waardeverlies. En het mooie is, volgens Duijvestein: “In al die momenten van waardeverlies schuilt een kans voor een nieuwe business. En daarom breng je om te beginnen die momenten van waardeverlies in kaart.”

Bij het ene product valt er het meest te winnen als je kijkt naar de grondstoffen. Want je verliest enorm veel waarde bij bijvoorbeeld het winnen van zeldzame mineralen voor een smartphone. Daar heeft Fairphone bijvoorbeeld de focus op gelegd bij het ontwikkelen. Dit merk van eerlijke mobieltjes zorgt ervoor dat er minder mineralen nodig zijn met een model dat langer meegaat en gerepareerd kan worden. De nieuwe Fairphone 3 die net op de markt is scoort een 10 voor reparatie mogelijkheden.

Checklist waardeverlies:

  • Ontwikkeling: Hoeveel energie is er nodig bij het winnen van de grondstoffen voor jouw product? En zijn deze grondstoffen eindig?
  • Ontwikkeling: Hoe arbeidsintensief is het om te maken en wordt er veel energie verbruikt bij het omzetten van grondstoffen naar onderdeel of producten?
  • Gebruik: Wat zijn de kosten van gebruik van het product? Is het vervuilend? En hoe modegevoelig of tijdloos is het product?
  • Na gebruik: Wat doe je met het product als het afgedankt wordt? Kan het hergebruikt worden? Of opgeknapt of gerecycled?

Stap 2: Formuleer de uitdaging van het ontwerp

Er zijn hele mooie producten die een vorm van circulariteit hebben. Zo is Roetz-Bikes bezig om hun fietsen circulair te maken. Duijvestein: “Maar ik raad je aan om bij één aspect te beginnen en dat te verbeteren. En een product circulair maken kan pas echt als je ook je een circulair verdienmodel hebt.”

Roetz-Bikes wil graag de eerste producent zijn van de circulaire fiets.
Roetz-Bikes wil graag de eerste producent zijn van de circulaire fiets.

Wat doe je als je er bij stap één achter kwam dat jouw product vaak in de schuur belandt, omdat het maar een aantal keer per jaar gebruikt wordt of alleen tijdens een bepaalde levensfase? Dan kun je denken aan een nieuw verdienmodel én ontwerp, waarbij het product meerdere functies krijgt en het product beschikbaar is voor meerdere gebruikers. Een mooi voorbeeld hiervan is een kinderwagen die je om kunt bouwen in een buggy en zou kunnen huren in plaats van kopen.

Stap 3: Toepassen circulair businessmodel

Je bent ondernemer, dus wil je geld verdienen met het circulaire product. Duijvestein: “Kies daarom voor passend businessmodel.” Hij legt uit dat je in het ultieme circulaire product zo lang mogelijk probeert het product te laten functioneren als product. Mogelijk kan het product zelfs tijdens het gebruik verbeteren. Dit zou kunnen met een servicemodel, zodat producenten samen met gebruikers verbeteringen kunnen doorvoeren.

“Er zijn verdienmodellen waar je morgen al mee kunt starten en die ervoor zorgen dat je een stap zet richting een circulair product”, geeft Duijvestein aan. “Denk bijvoorbeeld aan een wasmachine die lang meegaat. Ook dat is een businessmodel waarbij je op een meer circulaire manier tegen de economie aankijkt. Want je hebt het waardeverlies al ver teruggedrongen, omdat het heel lang meegaat en er dus uiteindelijk minder grondstoffen nodig zijn. De gebruiker betaalt hiervoor. Je kunt ook een product verkopen, waarbij de producent garant staat voor reparatie. Of dat een klant het product weer kan inruilen als hij het niet meer nodig heeft.”

De CIRCO methodiek hanteert de volgende 5 verdienmodellen:

Klassiek duurzaam model
Een product van hoge kwaliteit met een lange levensduur. Het is circulair omdat het product heel lang meegaat.

Tussenbatermodel
Je bedenkt hier een product waarbij je een reparatiedienst levert of het product terugneemt als de gebruiker het niet meer nodig heeft. Denk aan de gehuurde spijkerbroek van Mud Jeans. Het bedrijf neemt deze spijkerbroek weer terug van de klant om het kledingstuk op te knappen en weer te verkopen.

Toegangsmodel
Hierbij lever je een product voor een bepaalde tijd. Denk aan een wasmachine die je verkoopt voor een bepaald aantal wasbeurten. Komt de wasmachine daarna weer terug, kun je die opknappen en doorverkopen.

Prestatiemodel
Bij het prestatiemodel verdien je door de functie van het product als dienst te leveren, in plaats van de verkoop van een product. De ondernemer is verantwoordelijk voor de hele levenscyclus. Dit leidt vaak tot een efficiënter gebruik, omdat je gaat nadenken over een product dat zo lang mogelijk meegaat (inclusief het nodige onderhoud). Het bekendste voorbeeld hiervan komt van Phillips die verlichting als dienst aan bedrijven verkoopt.

Hybride model
Een hybride model is relevant als er verschil is tussen het gebruik en de levensduur van de verschillende onderdelen die het product bevat. Denk bijvoorbeeld aan cartridges die telkens opnieuw gevuld kunnen worden. Zo ontstaat een continue klantrelatie en omzetstroom uit ‘consumables’. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat het lang niet altijd circulair wordt ingezet.

Stap 4: Maak een ontwerpstrategie

Voor deze stap gaan we weer even terug naar de kinderwagen die een buggy wordt. Je bedenkt hoe je het ontwerp daarop aan kunt passen. Welke onderdelen kun je daarvoor aanpassen?

Mud jeans
Bij Mud Jeans worden klanten geen eigenaar, maar betalen ze maandelijks een bedrag om de jeans te kunnen gebruiken.

Duijvestein licht een aantal strategieën toe die je kunt toepassen in het ontwerp. Hij noemt daarbij bijvoorbeeld hechting. “Een heel luxe horloge bijvoorbeeld met een speciaal design. De waarde is in het design toegevoegd en zorgt ervoor dat mensen eraan gehecht raken en het niet weg willen doen. Of je ontwerpt een product dat volledig remontabel is. Dan kunnen lossen onderdelen vervangen worden en gerecycled. En misschien is dit een open deur, maar producten hebben een langere levensduur als ze makkelijk te onderhouden zijn.”

Stap 5: Bepaal jouw routekaart

Over de laatste stap is Duijvestein kort. Hij raadt iedere ondernemer aan weer klein te beginnen: “Want nu je hebt nagedacht over het maken van een circulair product, of misschien over het verbeteren van het product dat je al maakt, bepaal je wat je eerst gaat doen. Waar kun je morgen al mee aan de slag? En wat is je eerste actie? Ga ervoor!”

CV

CIRCO

CIRCO is een beweging naar de circulaire economie. Het programma werd in 2015 opgericht en bestaat uit ondernemers en bedrijven uit de maak- en creatieve industrie. Daarnaast zijn er onderzoekers, beleidsmakers en studenten betrokken. Met dit team worden door heel Nederland trainingen gegeven aan ondernemers. CIRCO ontwikkelde een speciale aanpak om ondernemers te helpen. Deze aanpak richt zich op een nieuw ontwerp om circulair te ondernemen. Hoe ontwerp je een circulair product? Maar ook: welk businessmodel komt daarbij kijken? Kijk op de website wat CIRCO voor jou als ondernemer te bieden heeft.

Beeld: Gijs de Kruijf, Fairphone, Roetz-Bikes, Mud Jeans