Steeds meer klanten gebruiken Apple Pay en Google Pay om eenvoudig en veilig te betalen met hun smartphone of smartwatch. Deze betaalmethoden zijn betrouwbaar en goed beveiligd. Toch proberen criminelen hier soms misbruik van te maken.
Hoe vindt fraude met Apple Pay en Google Pay plaats?
Criminelen proberen jouw betaalpas aan hun eigen toestel te koppelen. Daarvoor hebben ze een bevestigingscode nodig. Die code proberen ze te krijgen via een sms, e-mail of telefoontje, waarin ze bijvoorbeeld doen alsof ze medewerker zijn van de bank. Zodra criminelen de bevestigingscode hebben, kunnen ze jouw pas gebruiken via hun apparaat.
Hoe herken én voorkom je deze vorm van fraude?
- Triodos Bank vraagt je nooit om pincodes of verificatiecodes. Deel deze gegevens met niemand.
- Klik niet op links in sms’jes of e-mails die je niet vertrouwt.
- Controleer in je toestel bij je Apple- of Google account regelmatig of er geen onbekende apparaten zijn gekoppeld.
- Word je gebeld of gemaild over het koppelen van je betaalpas? Verbreek het contact en bel Triodos Bank zelf op het officiële nummer.
- Zie je een betaling die je niet herkent of krijg je een verdacht bericht? Stop direct en deel geen gegevens.
- Bij verlies of diefstal van je toestel kun je Apple Pay of Google Pay blokkeren.
Op de website van Apple Support staan tips hoe je Apple Pay uit kunt zetten voor jouw iPhone én om je iPhone te kunnen vinden.
Op de website van Google staan tips hoe je Google Pay uit kunt zetten.
Lukt het niet om Apple Pay of Google Pay te blokkeren? Neem dan contact met ons op.