Dat is de essentie van de nieuwe ‘fossielvrij sparen’-campagne van Triodos Bank Nederland, die vrijdag 27 oktober start. Het uitgangspunt is dat spaargeld nooit stil staat. Verre van zelfs. Banken gebruiken het spaargeld van hun klanten voor het verstrekken van leningen aan bedrijven. In haar campagne wil Triodos Bank benadrukken dat je als spaarder een keuze hebt, dat je je spaargeld kunt laten werken aan de transitie naar hernieuwbare energie. Je bepaalt immers zelf welke kant je geld op moet rollen.

Pauline Bieringa, directeur bij Triodos Bank Nederland: “Elke euro op je spaarrekening heeft een effect op de economie en daarmee op de samenleving. Spaargeld is dus per definitie niet neutraal. De belangrijkste oorzaak van de klimaatcrisis is het gebruik van fossiele brandstoffen. Intussen staat de geldkraan naar olie, kolen en gas nog altijd wagenwijd open.* Naast dat we de financiële industrie willen stimuleren om bij de kredietverlening klimaatverandering tegen te gaan, willen we met het signaal van deze campagne ook mensen laten nadenken over wat er met je spaargeld gebeurt. De financieringen van vandaag bepalen de wereld van morgen.”

In haar campagne maakt Triodos duidelijk welke bedrijven de bank expliciet uitsluit van financiering en wat fossielvrij sparen is (en wat het niet is). We laten zien hoe we met spaargeld bijdragen aan de overgang naar hernieuwbare energie, zodat onze afhankelijkheid van fossiel snel naar beneden gaat, en hoe we zakelijke klanten helpen hun CO2-uitstoot te verminderen. De campagne is ontwikkeld door Triodos Bank in samenwerking met reclamebureau Springbok, digitaal marketingbureau Goldfizh en mediabureau Zigt.

*) In 2022 leenden de 60 grootste banken ter wereld zo’n 617 miljard euro uit aan fossiele bedrijven, zo blijkt uit het jaarlijkse "Banking on Climate Chaos"-rapport van een groep internationale ngo’s.