De onafhankelijke analist Clean Energy Pipeline heeft de activiteiten van grote financiële instellingen in beeld gebracht. Het rapport heeft tot doel de meest actieve arrangeurs in de schone energiesector onder de aandacht te brengen. Daarbij ligt de nadruk op het aantal transacties dat banken (mede)financieren en op de totale transactiewaarde.

Jacco Minnaar, CCO bij Triodos Bank, zegt: “Het is ons al tientallen jaren duidelijk dat energiesystemen moeten overschakelen van fossiel en grootschalig naar schone energie die voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is. Financiële instellingen zoals banken spelen een cruciale rol bij het verwezenlijken van deze transitie naar een koolstofarme en energie-efficiëntere toekomst.”

“Triodos Bank financierde in 1986 de eerste windturbine in Nederland en heeft inmiddels vele jaren unieke ervaring op het gebied van de financiering van duurzame energie. Wij verstrekken financiering aan kleine en middelgrote projecten die vaak op de gemeenschap zijn gebaseerd en waar veel andere banken misschien niet naar willen kijken. Deze zullen van cruciaal belang zijn voor het creëren van veerkrachtige en evenwichtige energieopwekkingssystemen die duurzaam en eerlijk zijn.”

De Clean Energy Pipeline-analyse omvatte de kredietverlening en ondernemingsfinanciering van de retail banking-tak van Triodos Bank NV, en investeringen gedaan door Triodos Investment Management. Enkele opmerkelijke transacties voor de bank in 2022 waren onder meer de bouw van het grootste thermische zonnepark in Nederland, lokale energiegemeenschappen en e-bike-infrastructuurprojecten in het Verenigd Koninkrijk, fotovoltaïsche zonne-energiecentrales in Spanje en projecten waardoor Belgische huishoudens kunnen profiteren van groene energie zonder te hoeven investeren in de installatie.

Remko de Bie van team Energie en Klimaat bij Triodos Bank Nederland: “Het is de zevende keer op rij dat we bovenaan deze ranglijst staat. Hiermee herbevestigt Triodos Bank haar rol als koploper in de duurzame economie. Ooit stonden we aan de wieg van de financiering van wind- en zonprojecten. Nu deze markten volwassen zijn, richten wij ons steeds meer op innovaties en onmisbare schakels in de energietransitie. Zo financieren we de krachtigste superbatterijen van Nederland.”

Triodos Investment Management, een wereldwijd actieve impactinvesteerder en 100% dochteronderneming van Triodos Bank NV, richt zich specifiek op het bijdragen aan de energietransitie via haar Triodos Groenfonds, Triodos Energy Transition Europe Fund en Triodos Emerging Markets Renewable Energy Fund.

Triodos Bank is al ruim 40 jaar actief in Europa. De bank betrad halverwege de jaren tachtig voor het eerst de markt voor duurzame energie met een focus op windenergie en heeft sindsdien haar focus verbreed. Triodos Bank ontwikkelt actief steun voor gedecentraliseerde en niet-reguliere projecten zoals zonne-energie op daken, geothermie, energieopslag en energie-efficiëntie. Triodos Bank verleent geen kredieten aan en investeert niet in fossiele energie. De bank is altijd voorstander geweest van een fossielevrije economie, zoals vastgelegd in haar vision paper ‘Towards a low-carbon economy’. De wereld heeft niets minder nodig dan een volledige transformatie van het energiesysteem dat de basis vormt van onze economieën en toekomstige duurzame ontwikkeling.

Over Clean Energy Pipeline

Clean Energy Pipeline, opgericht in 2005, is de toonaangevende onafhankelijke bron van nieuws, gegevens en analyses voor de financiële sector voor hernieuwbare energie. Abonnees van het platform krijgen toegang tot een realtime dataplatform dat financieringstransacties op het gebied van schone energie op elke wereldmarkt omvat, inclusief projectfinanciering, fusies en overnames, publieke markten, groene obligaties en durfkapitaal en private equity. Clean Energy Pipeline is eigendom van Venture Business Research Limited, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde mediaorganisatie.