Triodos Bank is uitgeroepen tot duurzaamste Nederlandse merk. Dat blijkt uit de Sustainability Index 2021, onderdeel van het jaarlijkse BrandZ™-onderzoek naar de top-30 meest waardevolle Nederlandse merken die communicatiegroep WPP en onderzoeksbureau Kantar vandaag lanceerden. Triodos Bank behaalde dit jaar de hoogste score op deze index van alle gemeten Nederlandse merken en verdiende daarmee de Special Award ‘Most Sustainable Brand’.
Volgens de onderzoekers heeft Triodos Bank zich consistent weten te positioneren als koploper in duurzaam bankieren. “Dat doen ze door geld te investeren in positieve sociale, ecologische en culturele verandering. Met duurzaamheid als kernwaarde verankerd, is het niet verwonderlijk dat dit tot uiting komt in de perceptie van het merk door de consument. Gezien als een uniek en doelgericht merk, vertoont het een sterk potentieel voor toekomstige groei.”
Maud Pinckers, hoofd marketing bij Triodos Bank Nederland: “Triodos heeft altijd een eigen positie gekozen en durft een standpunt in te nemen. Het merk staat voor een groeiende beweging van mensen die niet wachten op verandering van bovenaf maar zelf handelen. De hoge merkwaardering zien we als een erkenning voor onze inspanningen en van al die mensen die net als wij geloven in de veranderkracht van geld.”
Pauline Bieringa, algemeen directeur Triodos Bank Nederland: “De missie van Triodos Bank is om geld te laten werken aan een eerlijker, menselijker en groenere samenleving. Dat is harder nodig dan ooit. Ons klimaat en onze samenleving raken steeds meer ontwricht. We zien het aan de stijgende temperaturen. De biodiversiteit die achteruit holt. De armen die arm blijven, terwijl een steeds groter deel van onze welvaart in handen komt van steeds minder mensen. Grote vraagstukken die vragen om financiering van positieve verandering, maar ook om een compleet ander financieel systeem. Daar zetten we ons als koploper in duurzaam bankieren al 40 jaar voor in. Deze mooie score op de BrandZ Sustainability Index werkt daarbij stimulerend.”
Triodos Bank deed het niet alleen het best op de Sustainability Index van alle onderzochte Nederlandse merken, de bank verbeterde ook de eigen Sustainability Index van vorig jaar het meest. Maud Pinckers: “Door visie te koppelen aan veranderende klantbehoeftes en handelingsperspectief, en dit op een inspirerende en geloofwaardige manier tot leven te brengen, wint onze invloed en ons merk nog steeds aan kracht.”
Onderzoeksmethodiek Sustainability Index
Voor de Sustainability Index vroeg Kantar ruim 12.000 Nederlandse consumenten welk merk goed omgaat met het milieu. Door de antwoorden binnen een bepaalde categorie met elkaar te vergelijken, ontstaat er een index waarmee merken zowel binnen een bepaalde categorie als over categorieën heen kunnen worden vergelijken. Naast de vraag over het milieu, krijgen consumenten ook vragen over hoe goed merken omgaan met de maatschappij, hun werknemers en hun logistieke keten. Deze vier elementen samen bepalen de ‘corporate responsibility’-score waarbij het element ‘milieu’ het zwaarst weegt (34%). In een tijdsbestek van 10 jaar is het belang van corporate responsibility voor de merkreputatie met een factor 3 toegenomen.
Over de BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands 2021
Met BrandZ™ stellen WPP en Kantar al 14 jaar lang vast welke merken wereldwijd het waardevolst zijn. Dit is het derde jaar dat er ook een ranglijst met enkel Nederlandse merken verschijnt. De BrandZ™ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken kwam op eenzelfde wijze tot stand als de jaarlijkse BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands. Door het ondervragen van consumenten en die gegevens te combineren met een uitgebreide analyse van de financiële en zakelijke prestaties van de uitgevraagde merken (Bloomberg). Door de jaren heen ondervroegen we voor BrandZ meer dan 3,8 miljoen consumenten in meer dan 51 markten wereldwijd, waaronder 41.300 Nederlandse consumenten over 579 merken in 44 branches. Download hier het rapport ‘BrandZ™ Top 30 Most Valuable Dutch Brands 2021’.