Story of Change - een bewuste, duurzame garderobe
Lonneke was een van de eerste ondernemers in Nederland die zich op duurzame, eerlijke mode richtte. In Haarlem maakte ze haar droom waar: kledingwinkel BrandMission opende hier in 2011 haar deuren. “De eerste vier jaar was het echt aanpoten,” vertelt ze.
Tot in 2015 in Bangladesh de grote kledingfabriek Rana Plaza in elkaar stortte. Deze tragedie was een wereldwijde wake up-call en vormde een keerpunt in de duurzame modebranche. “Waar ik eerst hard moest zoeken naar duurzame merken om de winkel mee te vullen, heb ik nu keuze genoeg. Duurzaam is fashionable. Nu is het de uitdaging om dat aan nog veel meer consumenten duidelijk te maken.”
Bewust koopgedrag creëren
Naast het verkopen van kleding zet Lonneke zich daarom in om meer bewustwording te creëren rondom ons koopgedrag. Tijdens de jaarlijkse Fashion Revolution Week vestigde ze met andere merken en winkels aandacht op de vraag ‘wat kun jij als consument doen, om misstanden in de kledingindustrie tegen te gaan’? Ook geeft ze persoonlijke stylingsessies en organiseert ze workshops en kledingchallenges. Hiermee wil ze laten zien dat een duurzame kledingkast en minder kopen helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn.