Inmiddels is meer dan 90 procent van alle pinbetalingen in Nederland contactloos. Ook worden steeds meer contactloze betalingen met een mobiele telefoon of digitaal horloge gedaan, zonder fysieke betaalpas. Mobiel betalen is snel, gemakkelijk en veilig: je hoeft geen betaalpas in te voeren, geen pincode in te toetsen en je hebt geen contant geld nodig. 

Nu kunnen ook zakelijke klanten met een iPhone of Apple Watch contactloos betalen. In dit interview legt Christien van Meurs (verantwoordelijk voor betalen en sparen binnen Triodos Bank) uit waarom we deze dienst introduceren, en hoe dit past binnen onze digitaliseringsstrategie

Waarom heeft Triodos Bank ervoor gekozen om Apple Pay ook zakelijk te introduceren? 

“De belangrijkste reden is de grote vraag vanuit onze zakelijke klanten naar meer gebruiksgemak. Eind 2024 vond bijna de helft (45,4%) van alle betalingen plaats via een telefoon of wearables, zoals digitale horloges. We merken dat de app voor veel klanten het voorkeurskanaal is geworden om hun bankzaken te regelen. We werken dan ook hard aan het verbeteren van, en het steeds meer mogelijk maken binnen onze app. Eerder boden we Apple Pay en Google Pay al aan voor particuliere klanten. Nu breiden we deze mogelijkheid uit naar zakelijke klanten, die voortaan ook met Apple Pay mobiel kunnen betalen.” 

Christien van Meurs, verantwoordelijk voor betalen en sparen bij Triodos Bank.

Hoe past de introductie van Apple Pay voor zakelijke klanten binnen de digitaliseringsstrategie van Triodos Bank? 

“Onze focus ligt op gebruiksgemak voor onze klanten, zonder concessies te doen aan veiligheid. We willen dat zakelijke klanten eenvoudig hun bankzaken kunnen regelen via de app. Mobiel betalen draagt hieraan bij en maakt het mogelijk om snel, veilig en duurzaam te betalen met een telefoon of digitaal horloge.” 

Welke overwegingen waren belangrijk in het wel of niet introduceren van Apple Pay? 

“We hebben zorgvuldig afgewogen of we deze dienst wilden aanbieden. De behoefte onder klanten om zakelijk ook mobiel te betalen is dusdanig groot geworden, dat we die vraag niet wilden negeren. Een breed aanbod van betaalmethoden past bij onze ambitie om niet alleen een duurzame en sociale bank te zijn, maar ook een bank waar klanten gemak ervaren. Daarom breiden we onze betaaldiensten steeds verder uit.” 

Hoe zit het met veiligheid en privacy bij het betalen met Apple Pay? En hoe gaat Triodos Bank daarmee om? 

“We hebben natuurlijk kritisch gekeken naar privacy en datagebruik. Veiligheid en privacy staan bij ons voorop, en we zijn transparant over hoe wij met gegevens omgaan. Ook Apple heeft duidelijke voorwaarden over het gebruik van gegevens. Op basis van die informatie kun je als klant zelf beslissen of je gebruik wilt maken van Apple Pay. Wie liever niet mobiel betaalt, kan natuurlijk gewoon de fysieke betaalpas blijven gebruiken.” Bekijk om welke gegevens het gaat.

Waarom maken banken gebruik van betaalsystemen van big tech-bedrijven, in plaats van een eigen betaalsysteem voor mobiel betalen te ontwikkelen?

“Het ontwikkelen van een eigen betaalsysteem is extreem kostbaar en tijdrovend. Voor een bank van ons formaat is dat niet haalbaar. Meerdere grotere banken in binnen- en buitenland hebben dit in het verleden wel geprobeerd, maar zelfs voor hen was het niet haalbaar om te concurreren met techbedrijven. Zowel Apple als Google bieden mobiel betalen wereldwijd op grote schaal aan, wat hen efficiënter maakt. Daarom kiezen we ervoor om deze diensten aan te kopen, en daarmee een compleet aanbod op het gebied van mobiel betalen te hebben voor onze klanten.” 

Is Apple Pay toegankelijk voor iedere zakelijke klant? 

“Ja, elke zakelijke klant met een iPhone of Apple Watch en de Triodos Mobiel Bankieren app met minimaal softwareupdate 4.48 en een Apple ID kan Apple Pay gebruiken. Het is een hele gebruiksvriendelijke manier van betalen. Wij zorgen ervoor dat onze diensten zo toegankelijk mogelijk zijn, ook voor mensen met een visuele beperking, slechthorendheid of laaggeletterdheid. Toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid staan voorop bij alle keuzes voor het ontwerp van onze website en app. Zo hebben we bijvoorbeeld het contrast tussen de tekst en achtergrond vergroot zodat de tekst makkelijker te lezen is voor mensen die slechtziend zijn.” 

Wat kunnen zakelijke klanten verder nog verwachten? 

“Het heeft onze prioriteit om ervoor te zorgen dat zakelijke klanten zoveel mogelijk zaken eenvoudig online kunnen regelen. Denk aan het aanvragen van een nieuwe rekening, het wijzigen van limieten en het laten tekenen van mede-gebruikers. Alles om het bankieren niet alleen duurzaam en sociaal, maar ook eenvoudiger te maken.”