1. Nieuwe en creatieve businessmodellen

Dat het onzekere tijden zijn, staat als een paal boven water. Voor veel ondernemers bleek dat echter geen reden om bij de pakken neer te zitten. Zij gingen juist op zoek naar nieuwe businessmodellen en creatieve oplossingen.

Bij Het Faire Oosten in Amsterdam kun je bijvoorbeeld een één-op-één shopervaring bestellen, waardoor je de hele winkel dus voor jezelf hebt. En Chocolatemakers ontwikkelde een geschenkdoosje, speciaal voor de opa, oma of zorgverlener die wel een steuntje in de rug kan gebruiken.

Eten & drinken

Hoewel de deuren gesloten bleven, zat men in de horeca niet stil. Velen schakelden direct over op afhalen en bezorgen. De Klub in Utrecht en het Amsterdamse Vegabond bijvoorbeeld. De Buurtboer, die normaal gesproken bedrijfslunches verzorgt, pakt het ook net even anders aan en levert nu lunch aan huis.

Sommigen gingen nóg een stapje verder. Zij sloegen de handen ineen om Support your Locals op te zetten. Op dit platform kunnen consumenten een maaltijdbox bestellen, samengesteld met producten van lokale ondernemers.

Kunst & Cultuur

Het zal je niet verrassen: in de kunst- en cultuursector werd creatief gereageerd op de huidige situatie. Zo werd het platform Pay what you can opgericht, waar filmmakers hun diensten aanbieden voor een prijs die klanten zelf bepalen. Muzikanten stapten over op livestream-concerten. Filmmuseum Eye een gratis online kijkcollectie aan om klanten betrokken te houden.

Mode

Ook de modewereld verlegde de focus op online. Duurzaam modemerk Brand Mission biedt sinds de invoering van de Corona-maatregelen een online styling service aan. Bij de webshop van Omoda kun je een online personal shopper reserveren, die je gratis helpt in jouw zoektocht naar nieuwe schoenen.

#volgjehart

Steun initiatieven uit onze community

Wil jij organisaties helpen om mondkapjes te maken? Wil je lokale, duurzame ondernemers steunen? Of ben je op zoek naar zinvol thuisvermaak? Wij hebben alle initiatieven die in onze community zijn ontstaan vanuit de coronacrisis verzameld. Zodat we – juist nu – positieve verandering extra stimuleren.

Bekijk alle initiatieven

 

2. Hulp en advies

In moeilijke tijden kunnen we elkaars hulp goed gebruiken. Dat begreep ondernemend Nederland maar al te goed. Initiatieven om elkaar te helpen, schoten als paddenstoelen uit de grond.

Het digitale platform Blackbear, waar jong talent gekoppeld wordt aan bedrijven, is tijdelijk kosteloos opengesteld voor ondernemers. Educatieve uitgeverij ThiemeMeulenhoff geeft op zijn beurt gratis advies over lesgeven op afstand. En ketenorganisatie Bionext zette een meldpunt op poten, waar biologische ondernemers terecht kunnen met vragen. Op zoek naar inspiratie over duurzaam ondernemen in deze maanden van thuiswerken? Mud Jeans biedt gratis webinars aan.

Op ons #volgjehart-platform vind je een aparte categorie ‘Voor ondernemers’ met meer van dit soort initiatieven.

3. De kracht van de klant

Waardebonnen voor de klant

Ondernemers waren deze weken niet bang om de hulp van klanten in te schakelen. Logisch ook, want de kans is groot dat zij het verschil kunnen (en willen) maken. Bedrijven boden bijvoorbeeld waardebonnen aan (die klanten op een later tijdstip kunnen verzilveren), om een bron van inkomsten te behouden in deze onzekere tijd.

Vijftig duurzame modemerken en -winkels besloten de Sustainable Fashion Gift Card in het leven te roepen, op Help de Horeca bieden horecaondernemers hun waardebonnen aan en de gratis website Tegoedje.nu stelt álle ondernemers in staat om online waardebonnen te verkopen.

Donaties van de klant

Ondernemers die extra hard worden getroffen door de Coronacrisis vragen hun klanten om een donatie te doen. Onder het motto ‘Wees geen krent en red jouw favoriete eettent’ is zelfs een website opgericht voor dat doeleinde, waar consumenten hun favoriete restaurants financieel kunnen steunen.

4. Werkgevers en -nemers aan elkaar koppelen

Voor sommigen is het slim of zelfs noodzakelijk om (tijdelijk) ander werk te zoeken in deze onzekere periode. Die zoektocht hoeft, dankzij verschillende initiatieven, gelukkig niet lang te duren. Recruiters for Good matcht noodvacatures bijvoorbeeld aan ondernemers die nu juist om werk verlegen zitten. Uitzendbureau Manpower riep op zijn beurt de vacaturebank Werken voor Nederland in het leven en Hobij deed hetzelfde met FlexExchange.

Welke financiële steun is voor jou beschikbaar?

Welke financiële steun is er voor jouw beschikbaar? Verschillende instanties, van overheden tot banken, schieten ondernemers te hulp tijdens de Coronacrisis. De Rijksoverheid riep bijvoorbeeld verschillende regelingen in het leven. Benieuwd of je daarvoor in aanmerking komt en welke stappen je moet ondernemen? Bel dan het KvK-Coronaloket of bekijk de lijst van veel gestelde vragen van de Rijksoverheid. Gemeenten sprongen ook in de bres voor ondernemers, zoals Utrecht en Den Bosch. Hetzelfde gold voor de Belastingdienst, die verschillende maatregelen nam om ondernemers te ontlasten.