Je kunt er terecht voor Zwitserse kazen. Voor handzeep met Alpenkruiden. Voor kiwi’s geteeld aan het Meer van Genève - en voor nog duizenden andere producten. De Zwitserse online supermarkt Farmy wil producten van regionale boeren net zo toegankelijk maken als de koopwaar van de winkel om de hoek. En dat gaat ze behoorlijk goed af: het bedrijf dat sinds 2014 bestaat, is momenteel de op twee na grootste online voedingswinkel in Zwitserland.

Farmy wil producten van regionale boeren net zo toegankelijk maken als de koopwaar van de winkel om de hoek

De oprichters van Farmy zijn Tobias Schubert en Roman Hartmann. Deze ict-ondernemers vonden elkaar in hun gedeelde droom: een digitaal verkoopkanaal opzetten, maar dan met een product van maatschappelijke waarde, iets wat écht voldoening zou geven. Beiden hebben goede herinneringen aan de oogsttijd bij hun grootouders op het platteland. Die van Schubert hadden een wijngaard; die van Hartmann woonden in de voormalige Sovjet-Unie, waar het heel gebruikelijk was om je voedsel zelf te verbouwen. Hartmann groeide later uit tot een fanatieke hobbykok die zijn producten het liefst direct van de (wijn)boer haalt. Dát gevoel wilde het duo naar de onlinewereld brengen. Ze kozen Zürich als basis voor hun bedrijf, omdat daar in Europa de grootste vraag was naar biologisch eten.

Farmy

Farmy is een Zwitserse online supermarkt die sinds 2014 bestaat. Het doel van oprichters Roman Hartmann en Tobias Schubert is om regionale en biologische producten toegankelijker te maken voor een groot publiek. De producten worden met elektrische autootjes thuisbezorgd.

Kaasfondue

De webshop telt momenteel een kleine 4.000 producten: groenten, fruit, zuivel, vlees, deegwaren, brood, wijn en bier en verzorgingsproducten. Het wordt klanten makkelijk gemaakt om in specifieke categorieën te zoeken: afkomstig uit Zwitserland, gecertificeerd biologisch en/of veganistisch. Niet alle producten vallen in een van die categoriën, maar het merendeel wel. Ook staat duidelijk vermeld of een product in het seizoen is, zodat het weinig moeite kost om met de seizoenen mee te eten. Met een elektrisch bezorgautootje wordt de bestelling aan huis geleverd, door een bezorger die getraind is in klantvriendelijkheid.

Een bezorger van Farmy
Een bezorger van Farmy

Farmy selecteert zijn producenten op kwaliteit, afstand tot het distributiecentrum en kleinschaligheid. Zoals Ursula Koch, een kaasfonduefan die haar vrienden vaak zelfgemaakte mixen op basis van Zwitserse kazen cadeau deed. Die sloegen zo aan dat ze een kaasfonduebedrijfje begon. Weer andere leveranciers van Farmy produceren in Zwitserland wat meestal van ver komt, zoals de eerdergenoemde kiwi’s en tofu van sojaboontjes uit de Alpen.

Toekomstbestendig

Als belegger investeer je in Farmy via Triodos Multi Impact Fund (TMIF) - dat via andere Triodos-fondsen belegt in duurzame landbouw en voeding, groene energie en microfinanciering. Het fonds dat in duurzame voeding belegt is Triodos Organic Growth Fund. Met investeringen in Europese koplopers in duurzame voeding wil dit fonds de broodnodige transitie versnellen naar een toekomstbestendig voedsel- en landbouwsysteem, op ecologisch en sociaal gebied. Daarvoor investeert het fonds in de hele voedselketen, dus niet alleen in de boer maar ook in bedrijven zoals Farmy die het voedsel naar de mensen brengen.

De coronaperiode heeft bij Farmy voor enorme groei gezorgd: door de toenemende interesse in lokaal en thuisbezorgd voedsel is de verkoop verdrievoudigd en het team verdubbeld

De coronaperiode heeft bij Farmy voor enorme groei gezorgd: door de toenemende interesse in lokaal en thuisbezorgd voedsel is de verkoop verdrievoudigd en het team verdubbeld. De volgende stap? Met het geld van beleggers van onder andere Triodos Multi Impact Fund wil Farmy haar elektrische wagenpark uitbreiden, in meer gebieden gaan bezorgen en hun opslagruimte vergroten. Ook wil Farmy meer diensten gaan aanbieden op ict-gebied, zoals voedselproducenten helpen hun aanbod te digitaliseren. Zo kunnen straks nog meer regionale producenten een graantje meepikken van de populariteit van online winkelen.

Duurzame Ontwikkelingsdoelen

Farmy sluit aan op de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (3) Goede gezondheid en welzijn door het aanbieden van (biologische) voeding van hoge kwaliteit, (12) Verantwoorde productie en consumptie en (15) Leven op het land door de keuze voor leveranciers met het hart op de juiste plek.

SDG 3, 12 en 15

Fotografie: Farmy