“Ik ben altijd op zoek naar het antwoord op de vraag wat mensen ten diepste motiveert”, zegt Philip van Nierop. “In mijn gesprekken met klanten van Triodos Bank is de kernvraag: wat vind je belangrijk in het leven en hoe kun je je geld daarvoor inzetten? Ik vind het mooi om te zien dat geld een positieve werking kan hebben in de wereld en in het leven van mensen.”
C.V.
Philip van Nierop
Philip van Nierop (1971) is sinds 2014 relatiemanager bij Triodos Bank Private Banking. Eerder werkte hij onder meer als financieel adviseur bij ING, en als vermogensbeheerder en beleggingsadviseur bij de Generale Bank.
“Mijn rol als relatiemanager is om mensen te helpen bij het vormgeven van die positieve werking. De vrije manier waarop ik mensen kan adviseren zorgt voor mijn werkplezier. Ik kan oprecht en open adviseren, want ik word door de bank niet afgerekend op targets in de zin van: je moet per maand zoveel nieuwe klanten binnenhalen. We kijken bij Triodos Bank wat goed is voor de klant, en niet primair wat goed is voor de bank.”
Wat is het mooiste aspect van je werk?
“De relaties die ik heb met klanten. Juist omdat wij werken vanuit de vraag wat klanten werkelijk willen, bouwen we intensieve en persoonlijke contacten met hen op. Die contacten blijven vaak jarenlang bestaan. We gaan voor het opbouwen van een langetermijnrelatie met onze klanten. Wat mij altijd drijft is de vraag of het goed gaat met de klant.”
Hoe geef je duurzaamheid vorm in je eigen leven? En heb je tips voor anderen?
“Ik heb de afgelopen jaren mijn gedrag aangepast. Zo eten we thuis geen vlees meer en woon ik op fietsafstand van mijn werk. Als ik bij klanten op bezoek ga, probeer ik dat zoveel mogelijk met het ov te doen. En we zijn thuis kritisch als het gaat om het kopen van nieuwe spullen. Want nieuwe spullen zoals meubels, elektronica en kleding hebben een erg grote negatieve impact op het milieu. Dat rekende onderzoeker Babette Porcelijn een aantal jaren geleden voor in haar boek De Verborgen Impact. Als je iets nieuws nodig hebt, raad ik aan om niet impulsief tot kopen over te gaan maar eerst na te denken over alternatieven. Heb je die ladder echt zelf nodig, of kun je hem van de buurman lenen? En die kapotte stofzuiger: is het te repareren in plaats van direct een nieuwe te kopen? En wat betreft je kleding: ga eerst eens shoppen in je eigen kast voordat je naar de winkel rent.”
Interessante links
> Interview met Babette Porcelijn: De verborgen impact van ons dagelijks leven
> Uitzending over de dilemma's van duurzaam leven: Tegenlicht - Worsteling van de Groenmens
Duurzaam leven kan betekenen dat je echte concessies moet doen. Vliegen heeft een grote milieu-impact, dus als je een verschil wilt maken stap je nooit meer in een vliegtuig. Maar dat betekent ook dat je nooit meer een reis kunt maken naar een ver land. Dat kan voelen als een verlies. Hoe ga jij daarmee om?
“Vliegen is inderdaad een dilemma. Ik worstel daar zelf mee, en ik denk dat ik daarin niet uniek ben. Zo hoor ik ook van klanten dat ze het lastig vinden om vliegen definitief af te zweren. Als ik met mijn gezin met vakantie ga, dan gaan we met de auto naar een camping in Frankrijk. Maar ik ga óók eens per jaar met een groep vrienden een weekend weg, en dan vliegen we. Niet heel ver want we blijven in Europa, maar de milieu-impact van zo’n weekend is toch fors. Natuurlijk kun je de CO2-uitstoot van je reis compenseren, maar dat voelt toch een beetje als het kopen van een aflaat. Wil je echt duurzaam leven, dan ontkom je denk ik niet aan forse concessies. Gelukkig groeit het bewustzijn in de samenleving dat we grote stappen moeten zetten, maar ik denk dat dat vooral het geval is in de groene bubble waarin ikzelf leef. 80% van de mensen is helemaal niet bezig met duurzaamheid. We hebben nog een flinke weg te gaan.”
Toch kunnen we met vertrouwen vooruitkijken, vindt Van Nierop. “Onlangs hadden we onze jaarlijkse klantendag van Triodos Bank Private Banking. Die ging over de circulaire economie en werd gehouden in BlueCity in Rotterdam: een broedplaats voor innovatieve, duurzame startups. We werden geïnspireerd door circulaire bedrijven die van afval kleding fabriceren of van mangopulp schoenen maken. Toen ik daar rondliep, voelde ik de kracht van al die ondernemers die werken aan een duurzame toekomst en aan positieve verandering in de samenleving. De energie van dit soort duurzame ondernemers geeft vertrouwen. En het is mooi dat wij met het vermogen van onze klanten de duurzame beweging kunnen ondersteunen en versterken.”
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.