Groene plantjes, fleurig servies, houten schalen, geurige zeep, vintage opbergblikken, gevlochten tassen, in de WAAR-winkel in Leiden vind je een bonte collectie van vrolijk stemmend spul. En toch oogt het niet druk, er hangt zelfs een zekere sereniteit tussen de schappen.

Dat maakt de wereld een stukje mooier. En dat is onze missie.

“Dat komt doordat veel gemaakt is van natuurlijke materialen”, vertelt Marlies Kromwijk, die de winkel runt. “Bij ons vind je aardse tinten en dat zal ook zo blijven, want trends, die volgen we niet. Waarom zouden we onze producten ineens inruilen voor iets anders, alleen maar omdat de heersende mode dat voorschrijft?”

Niet veel maar goed

De meeste retailers krijgen wekelijks nieuwe goederen binnen zodat klanten vaker terugkomen en meer kopen. Maar niet bij WAAR. “Wij zijn een beetje tegendraads”, lacht Kromwijk. “Een winkel die oproept tot consuminderen. Veel van onze producten zijn bedoeld om het alsmaar kopen en weggooien van plastic tegen te gaan: herbruikbare boterhamzakjes, broodtrommels, rvsrietjes, bekers, flessen.

Project C.V.

Waar

WAAR is een keten van cadeauwinkels met vestigingen in heel Nederland. Marlies Kromwijk is creatief directeur en daarnaast franchisenemer van de vestiging in Leiden. Die winkel fungeert als proeftuin voor het assortiment dat zij samenstelt. WAAR verkoopt naast duurzame cadeauartikelen en verzorgingsproducten ook groene stroom. WAAR Nederland wordt door Triodos Bank gefinancierd.

Marlies Kromwijk, creatief directeur bij WAAR: “Wij willen helemaal niet zo veel mogelijk spullen verkopen, maar vooral goede spullen verkopen.”
Marlies Kromwijk, creatief directeur bij WAAR: “Wij willen helemaal niet zo veel mogelijk spullen verkopen, maar vooral goede spullen verkopen.”

Je schaft zoiets één keer aan en kunt er jaren mee doen. Wij verkopen producten waaraan de producent eerlijk verdient. Dan kan je gewoon niet gaan stunten met de prijs. Wij willen helemaal niet zo veel mogelijk spullen verkopen. Wij willen goede spullen verkopen.”

Olifantenpoep

Goede spullen, dus producten die fairtrade, gerecycled en of ecologisch geproduceerd zijn. Het ‘olifantenpoepboekje’ is een typisch voorbeeld. Van olifantenpoep kun je prima papier maken, daar hoeft geen boom voor gekapt te worden. De boekjes worden in Sri Lanka gemaakt door jonge mensen die een eerlijk salaris verdienen. Bovendien wordt een deel van de opbrengst besteed aan de bescherming van olifanten. Kromwijk: “Dat boekje maakt de wereld een stukje mooier. En dat is onze missie.”

Veel van onze producten zijn bedoeld om het alsmaar kopen en weggooien van plastic tegen te gaan

Schatzoeken

Kromwijk combineert haar ondernemerschap met haar baan als creatief directeur van WAAR. In die hoedanigheid is ze verantwoordelijk voor de samenstelling van het assortiment van de keten. “Ik voel me soms echt een schatzoeker. Dan struin ik een beurs af speurend naar spullen waarvan ik denk: leuk! Daarna ga ik kijken of het product wel echt bij ons past.”

Tekst loopt door onder de galerij

Kromwijk onderzoekt dan of het product voldoet aan een aantal criteria: de waarborgen van WAAR. Krijgt de producent eerlijk betaald? Is er geen sprake van kinderarbeid? Zijn de werkomstandigheden in orde? Is het product met respect voor het milieu gemaakt? Kloppen de keurmerken? Oftewel: is het lief voor de wereld? Want dat is waar het bij WAAR uiteindelijk om draait.

De groene boom

Vaak valt een product dan alsnog af. Kromwijk: “Laatst had ik mijn oog laten vallen op plantenpotten van gerecycled plastic. Maar toen kwam ik er achter dat het betreffende bedrijf maar twee procent van hun assortiment op die manier produceert. Dan weet je: ze zijn niet écht bezig met duurzaamheid.” Zo neemt Kromwijk de consument het zoeken uit handen. “Je kan een positieve impact maken op de wereld door duurzaam te consumeren. Maar soms zie je door de bomen het bos niet meer. Bij WAAR proberen we je dan op die ene écht groene boom te wijzen.”

Fotografie: Pieter van den Boogert