Zeven jaar ervaring in de financiële sector bracht Leendert Schipper mee, toen hij anderhalf jaar geleden de overstap naar Triodos Private Banking maakte.
Wat zijn de belangrijkste verschillen?
“Triodos ziet bankieren als een middel om verandering op gang te brengen, om echt iets teweeg te brengen. Dat zit intrinsiek in het DNA van de bank. Da’s een mooi verschil, vind ik. Financieel rendement is en blijft belangrijk, maar staat gelijk aan de impact die gemaakt kan worden en dat kan prima hand in hand.’
Ook andere banken hebben duurzame fondsen en doen aan duurzaam beleggen.
“Dat klopt. Maar de vraag is: hoe definieer je duurzaam beleggen, wat wordt er onder verstaan? Veel klanten, ook die met vermogens die voor private banking in aanmerking komen, zien door de bomen het bos niet meer. Duurzaamheid is een containerbegrip geworden. Eigenlijk wordt er door andere banken alleen nog maar op basis van uitsluiting belegd – dit bedrijf of deze regio brengt te veel risico’s met zich mee - en soms in combinatie met het criterium ‘best in class’ – bedrijven die vooroplopen. Maar onderliggend heb je dan nog steeds geen oordeel over het bedrijf. Wat doet het bedrijf? Welke economische activiteiten ontplooit het echt? Triodos kijkt en beoordeelt bedrijven op de positieve bijdrage die ze leveren. Dat is een totaal andere benadering dan de klassieke manier van duurzaam beleggen en daar word ik wel enthousiast van. Natuurlijk juich ik elke stap naar meer duurzaam beleggen toe, maar er zijn wezenlijke onderlinge verschillen.”
Zijn de gesprekken op de werkvloer ook anders?
“Ja, met regelmaat hebben wij het met de collega’s over maatschappelijke vraagstukken en hoe je die volgens ons aan moet pakken, maar ook over de dagelijkse beslommeringen natuurlijk. Wij hebben ook met regelmaat een gesprek met elkaar over hoe je het beste een bepaalde casus kan aanpakken. We proberen ons echt te verdiepen in wat de vermogende klant drijft en welke wensen hij of zij heeft voor de toekomst. En daaropvolgend het gesprek aangaan wat voor dienstverlening passend is.”
Hoe ziet de private banking-klant er bij Triodos uit?
“Wat de private banking-klanten gemeen hebben is interesse in zowel financieel rendement als de impact van het vermogen. Zo zijn er vermogende particulieren of ondernemers die graag impact willen maken en daarnaast een marktconform financieel rendement willen. Er zijn ook Private Banking klanten voor wie het financieel rendement ondergeschikt is. Met die groep was ik niet zo bekend, maar de samenwerking vind ik wel erg interessant. Hierdoor heb je echt andere gesprekken met je klanten.”
Met de huidige lage rente is beleggen altijd een goede keuze voor vermogende klanten?
“Dat hangt ervan af. Het ouderwetse rentenieren is voorbij, leven van je spaargeld is eigenlijk niet meer mogelijk. Veel vermogende mensen zijn daardoor op zoek naar rendement. Risico en rendement zijn altijd aan elkaar gekoppeld. Omdat de rente nu zo laag is lijkt beleggen aantrekkelijk. Naast de inflatie zit je ook nog met de te betalen vermogensbelasting in box 3. Dan krijg je, kortom, koopkrachtverlies. De stap naar beleggen wordt daardoor sneller genomen. Als relatiemanager is het mijn taak om het gesprek aan te gaan met mijn private banking-klanten. Om ze goed te informeren. Hierbij is het enorm belangrijk om ook de risico’s van beleggen goed uit te leggen. Het is niet voor iedereen de beste optie, zeker als je van je vermogen moet leven of het vermogen op korte termijn nodig hebt.
Vanuit financieel oogpunt kan beleggen bijvoorbeeld passen bij een vermogende klant. Dat wil niet zeggen dat de klant het risico ook echt wil lopen. Beleggen doe je uiteindelijk voor de lange termijn en je moet tegen fluctuaties kunnen. Die kunnen, helemaal in de huidige markt, best heftig zijn. In mijn huidige rol heb ik het gevoel dat ik mijn klanten echt kan helpen en soms is dat ook nee verkopen en adviseren om niet te gaan beleggen.”
De berichten over een aanstaande recessie stapelen zich op. Bespeuren jullie al ongerustheid bij de private banking-klanten?
“Dat valt nog mee. Er zijn natuurlijk altijd vragen, maar niet veel meer dan normaal. Jaarlijks bespreken we met de klanten wat er op de financiële markten gebeurt en wat we daar als Triodos van vinden. De meeste klanten beleggen voor de lange termijn en ik denk dat dit hierin ook meespeelt. Er zijn altijd brandhaarden in de wereld, dat is niks nieuws. Het is belangrijk om daar niet van in paniek te raken, ook niet van een correctie op de financiële markten. Dagelijks volgen we de markten en kijken wat de invloed daarvan is op de portefeuille. Je hebt altijd risico’s en kansen. Economisch zwaar weer biedt ook weer perspectieven. Als het nodig is passen we de portefeuille aan. Dat is en blijft een continu proces.”
C.V.
Leendert Schipper
Leendert Schipper is sinds 2018 relatiemanager bij Triodos Bank Private Banking. Leendert heeft een financiële planningsachtergrond. Eerder werkte hij onder meer als beleggingsadviseur en accountmanager Private Banking bij ING.
Heeft de overgang naar Triodos ook impact gehad op de keuzes in je persoonlijke leven?
“Ik zou zeggen dat het die keuzes versterkt heeft. Thuis eten wij bijvoorbeeld aanzienlijk minder vlees en kopen wij veel meer biologische producten. Ik zit nu wel in een omgeving waarin je voortdurend over bewuste, duurzame keuzes spreekt, en via intranet, blogs en artikelen op trips en trucs wordt gewezen. Dat helpt mij wel. Het mooie van Triodos is dat we met de collega’s allemaal dezelfde kant op kijken.”
Zie jij mensen in je omgeving ook de omslag naar duurzaam werk en persoonlijk leven maken?
“Nog niet op grote schaal. Ik ga nu dagelijks in gesprek met mijn klanten over de missie en visie van Triodos. Daarvoor komen ze bij de bank. In het verleden sprak ik zelden of nooit met mijn klanten over de missie van de bank. Bij Triodos zit ik in een bubbel waarin ‘iedereen’ duurzaam is en dezelfde kant opkijkt. Dat is daarbuiten natuurlijk niet zo. Dat merk ik in mijn vriendenkring, familie, maar ook bij mijn oude collega’s. Gelukkig zie ik het tij wel keren en zien steeds meer mensen het belang in van duurzaam bankieren, maar we zijn er nog lang niet. Afgelopen weekend las ik nog een interessant artikel in het Financieel Dagblad: ‘Bedrijven zullen worden afgerekend op hun maatschappelijke missie’. Steeds meer bedrijven nemen hun verantwoording, soms intrinsiek gedreven, soms vanuit maatschappelijke druk. Dat is wel een verschuiving die een paar jaar geleden nog niet zichtbaar was.”
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.