Willem&Drees bezorgt biologische maaltijdboxen en boodschappen door heel Nederland. De producten zijn biologisch geteeld en gaan direct van de Nederlandse boer naar de klant. Met deze manier van werken willen ze het voedselsysteem grondig hervormen.

Drees Peter van den Bosch, directeur Willem&Drees
Drees Peter van den Bosch, directeur Willem&Drees
We willen naar een voedselsysteem waarin andere waarden gelden
Drees Peter van den Bosch

“Eten is té belangrijk om over te laten aan de markt van vraag en aanbod”, stelt oprichter Drees Peter van den Bosch. Daarom introduceert hij de term Voedingswaarden. “Economische winst kan niet langer het doel zijn. We willen naar een voedselsysteem waarin andere waarden gelden, waar je een eerlijke prijs betaald en laat zien wat de werkelijke impact van een product op de aarde is.”

Meer dan een mooi verhaal

Maar wat is deze impact eigenlijk? Willem&Drees besloot het uit te zoeken en berekende de CO2-uitstoot van de producten in de maaltijdbox. “We willen niet alleen een mooi verhaal hebben, maar ook met cijfers kunnen onderbouwen waarom we bepaalde keuzes maken.”

Project C.V.

Willem&Drees

Drees Peter van den Bosch besloot in 2009 zijn baan bij Unilever op te zeggen. Hij wilde weer weten waar zijn eten vandaan kwam, en op een eenvoudige manier lokale en biologische producten kunnen kopen. Dit was het begin van Willem&Drees. In 2016 fuseerde Willem&Drees met Beebox, een biologische maaltijdbox met een EKO-keurmerk en werden ze onderdeel van een coöperatie van bedrijven, biologische boeren én consumenten. “Het is belangrijk om samen te onderzoeken hoe we de voedselketen kunnen hervormen.”

 

Ze hebben de totale CO2-uitstoot van al hun producten en maaltijdboxen berekend en de weg die ze daarvoor afleggen van boer tot consument. Van den Bosch: “Dat was meteen een eye-opener als het gaat over vlees. Voor je gevoel krijg je een box vol groente, maar dat ene stukje vlees bepaalt voor meer dan de helft de CO2-uitstoot van je maaltijd. De uitkomst van het onderzoek liet zien dat je met biologisch, lokaal geteeld eten het verschil kunt maken.”

14% minder C02

Als je kijkt naar groente en fruit dan wordt de CO2-uitstoot onder andere bepaald door het gebruik van kunstmest, wel of geen verwarmde kas en het gebruik van fossiele brandstof tijdens de productie en in het transport. Door hier bewuste keuzes in te maken levert de gemiddelde maaltijd van Willem&Drees 14 procent minder CO2-uitstoot op dan de gemiddelde maaltijd in Nederland. De uitstoot van de vegetarische box is 63 procent minder dan dit gemiddelde.

Willem&Drees heeft onderzoeksbureau True Price gevraagd uit te rekenen op welke manier ze de CO2-uitstoot het beste kunnen compenseren. Van den Bosch: “We wilden eigenlijk onze eigen boeren vragen om bomen te planten. Maar onderzoek wees uit dat het veel meer oplevert als je voor een klimaat kiest waar bomen sneller groeien. Daarom zijn we een samenwerking aangegaan met Groenbalans en compenseren we de CO2-uitstoot door te investeren in bosbehoud in Zimbabwe.”

25% korting op een vegetarische maaltijdbox

Een week geen vlees

Uiteindelijk is compensatie niet de oplossing. “We onderzoeken op welke manieren we de CO2-uitstoot verder omlaag kunnen brengen. Denk aan het transport van de boer naar de klant. In de binnensteden maken we op dit moment al gebruik van elektrisch vervoer. Maar zelfs als we al het vervoer elektrisch zouden doen, valt dit in het niet bij de CO2-uitstoot van vlees en zuivel. Daarom zit er in de maaltijdbox altijd een vegetarische maaltijd. Ook kun je per week van maaltijdbox wisselen. Zodat je eenvoudig en lekker een week zonder vlees kunt koken.”

25% korting

Op een vegetarische maaltijdbox

Meedoen met de Week Zonder Vlees? Maak het jezelf makkelijk en bestel de vegetarische maaltijdbox van Willem&Drees. Op de eerste maaltijdbox ontvang je 25% korting. Je kunt er ook voor kiezen om meteen 5 boxen te bestellen. Dan ontvang je 100 euro om te besteden in de webshop van Willem&Drees.

> Ga hier naar de actiepagina van Willem&Drees
> Kies van welk aanbod je gebruik wilt maken
> De actie is geldig tot en met 31 maart 2019