Vrijdag 5 oktober start de Dutch Sustainable Fashion Week. Een mooie tijd om even stil te staan bij wie jou kleding maakt. Dit jaar is er vooral aandacht voor de stof waar kleding van gemaakt is. Waarom eigenlijk? Oprichter van DSFW Cecile Scheele beantwoordt vier belangrijke vragen en geeft ons haar persoonlijke tips.

1. Waarom organiseer je de Dutch Sustainable Fashion Week?

“Een jaar of acht geleden viel me op dat ik niet goed wist waar ik duurzame kleding kon krijgen, en hoe ik in een winkel kon checken in hoeverre de kleding duurzaam gemaakt was. Als er geen duurzaamheidslabels waren, waar moest ik dan op letten? Ik dacht: als ik daar al niet uit kom, dan zullen winkeliers het niet veel makkelijker hebben wanneer zij kleding inkopen. Vanuit die gedachte startte ik Goodbrandz, een inkoophuis voor duurzame kleding, schoenen en accessoires.

Beter weinig kleding van kwaliteit, dan veel en goedkoop. Echt, je hebt minder nodig dan je denkt

“Drie jaar later was Goodbrandz uitgegroeid tot een goedlopend bedrijf. Mooi, dacht ik, maar is dit nou de maximale duurzame impact die ik kan maken? Tijdens een vakantie las ik over een voorlichtingscampagne in Denemarken, die burgers (consumenten) duidelijk moest maken waarom duurzaamheid belangrijk is. Ik wist: dit is het. Ik moet de consument aan het denken krijgen. Want als de consument vraagt naar duurzame kleding, komen producenten en verkopers ook in beweging en maakt de kledingindustrie als geheel sprongen.”

2. Dit wordt de vijfde editie van de Dutch Sustainable Fashion Week. Wat maakt het evenement ook dit jaar relevant?

 “Toen we vijf jaar geleden begonnen, richtten we ons vooral op winkeliers. Waaruit bestaat het scala van duurzame kleding? Wat maakt die kleding duurzaam? En hoe leg je dat goed uit aan klanten?

C.V.

CÉCILE SCHEELE

Cécile Scheele is een van de initiatiefnemers en organisatoren van de Dutch Sustainable Fashion Week. Ze is ondernemer en vertegenwoordigt met Goodbrandz duurzame mode- en lifestylemerken die overwegend worden verkocht in ‘reguliere modewinkels’. Triodos Bank financiert Goodbrandz.

Cecile-Scheele
Cécile Scheele: “Ik moet de consument aan het denken krijgen” Fotografie: Lennert Antonissen gemaakt voor magazine Our World.

“In algemene zin is het begrip voor duurzame kleding bij winkeliers en consumenten gestegen. Een positieve ontwikkeling. Maar er is nog weinig kennis over stofgebruik. Katoen is nog altijd het meest gebruikte materiaal in kleding. Het is ook een van de meest vervuilende materialen. Hoewel er ook varianten duurzaam katoen bestaan, zijn er tal van alternatieve, recyclebare materialen voor kleding die nog erg onbekend zijn. Daar kunnen we nog stappen maken. DSFW besteedt hier dit jaar aandacht aan, in onder andere de modeshows.

“Daarnaast merk ik dat consumenten de afgelopen vijf jaar kritischer zijn geworden op de herkomst van hun kleding. Dat is goed. Tegelijkertijd willen ze ook nog altijd dat de kleding er mooi uitziet. Stijlvolle mode en duurzaamheid hoeven elkaar niet uit te sluiten, daar wordt nog wel eens aan getwijfeld.”

3. Hoe maakt DSFW mensen bewust van de kansen van alternatieve stoffen, en de overtuiging dat stijl en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan?

 “Bij onze modeshows kun je dit jaar de nodige contrasten verwachten. Een voorbeeld daarvan is de openingsshow, waar high-fashion – modebewuste ontwerpen van gerenommeerde designers – gemaakt van afvalmateriaal te zien is. Ook is er een modeshow van opkomende Nederlandse designers, die ieder een collectie duurzame kleding baseerden op één van de vier elementen – vuur, water, lucht en aarde.

“Nieuw is dat we dit een regionaal programma hebben, met activiteiten uitgespreid over alle hoeken van het land. Denk aan een expositie, paneldiscussies en documentaire-vertoningen. Voor ondernemers organiseren we een evenement in samenwerking met de Kamer van Koophandel over het opstarten van een onderneming in duurzame textiel en mode.

Goodbrandz was een goedlopend bedrijf. Mooi, dacht ik, maar is dit nou de maximale duurzame impact die ik kan maken?

“Door alle partijen die deel uitmaken van de duurzame kledingindustrie – van ontwerpers tot fabrikanten, van inkopers tot de klant – in de verschillende programma-onderdelen van DSFW hun verhaal te laten doen, kunnen we de potentie van duurzame kledingmode tonen zonder activistisch te worden. Want mensen moeten het vooral ook leuk vinden zich meer duurzame kleding bezig te houden.”

> Bekijk het volledige programma

4. Duurzame merken zijn duurder dan kledingstukken van de meeste modeketens. Hoe kun je bijdragen als je die dure merken niet kunt betalen?

 “Beter weinig kleding van kwaliteit, dan veel en goedkoop. Eén op de drie kledingstukken in de kast wordt nooit gedragen. Echt, je hebt minder nodig dan je denkt. Bovendien zijn wij geneigd te denken dat goedkope kleding beter is voor onze portemonnee. Maar realiseer je dat goedkope kleding snel uit elkaar valt en minder lang mooi blijft. Je moet er meer van kopen, en bent er uiteindelijk meer geld aan kwijt. Investeer in kleding van natuurlijke materialen in plaats van synthetische stoffen. Van die kleding kun je jaren plezier hebben.”

TIPS

DUTCH SUSTAINABLE FASHION WEEK

Wat mag je absoluut niet missen tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week 2018? Initiator en organisator Cécile Scheele geeft alvast drie tips.

1. Bezoeken: Openingsshow Circular Fashion
“Oude legerkleding verwerkt tot extravagante haute-couture. Deze show laat zien dat kleding altijd te herbruiken is, ook als het om dienstkleding van de marine of de luchtmacht gaat. We organiseren deze openingsshow in samenwerking met het Ministerie van Defensie, op een speciale en zeer toepasselijke locatie: de Marine-kazerne in Amsterdam.”

2. Doen: Sustainable Shopping Tour Den Haag
“Den Haag is een van de meest verrassende steden wanneer het gaat om winkels met duurzame kleding. Dat zeg ik ook uit eigen ervaring. Het aanbod is er uiteenlopend; van kledingbibliotheken tot kleine boetieks. Daarom bieden we niet een maar twee tours aan: een door het hippe Zeeheldenkwartier en een door de binnenstad. Deelname is gratis, je hoeft alleen jezelf mee te nemen – en een winkelmaatje, als je dat leuk vindt.”

3. Bekijken: Documentaire The True Cost
“Deze documentaire is me altijd bijgebleven sinds ik hem gezien heb. Het is een aangrijpende weergave van wat het effect is van de kleding die je draagt. The True Cost toont de werk- en leefomstandigheden van de boeren en de fabrieksarbeiders die de goedkope kleding voor rijke westerse landen produceren; de uitbuiting, de armoede, de wanhoop. Deze documentaire zet je aan het denken.”

Openingsshow Circular Fashion
Documentaire The True Cost

Tekst: Mathijs de Groot
Fotografie: Lennert Antonissen gemaakt voor magazine Our World.

In het kader van de Dutch Sustainable Fashion Week (5 tot en met 14 oktober) geven wij op dit blog en via onze sociale media-kanalen speciale aandacht aan ondernemers die zich inzetten voor een duurzame en eerlijke kledingindustrie.

> Bekijk al onze verhalen over duurzame kleding