Hoe Neleman de overstap naar duurzaam transport maakt

Biologisch, veganistisch en nu ook duurzaam thuis bezorgd

Reportage

Neleman-wijn staat al te boek als een duurzaam en bewust wijnmerk. Maar oprichter Derrick Neleman wil meer. Ook het transport van de wijn werd daarom fors verduurzaamd. Hoe kreeg de enthousiaste ondernemer dat voor elkaar?

Het is vroeg in Zutphen. Toch lopen er al meerdere klanten rond in de kleurrijke en stijlvolle wijnwinkel van Neleman. Het is tekenend voor het succes van het jonge wijnmerk, dat zowel nationaal als internationaal populair is.

Als je met z’n allen het idee hebt dat je iets uitzonderlijks aan het doen bent, kan je ook uitzonderlijk worden
Derrick Neleman, oprichter Neleman

Derrick Neleman wijst trots naar de nieuwe achterwand van zijn winkel. “Gemaakt van gerecycled kurk”, zegt hij. Het wijnmerk besloot recentelijk om gebruikte kurken zelf in te gaan zamelen, omdat dat in Nederland nog niet gebeurde. Die kurken krijgen inmiddels verschillende nuttige herbestemmingen (zie kader verderop).

Duurzaamheid

Het typeert de mentaliteit van de enthousiaste ondernemer: altijd op zoek naar kansen om te verduurzamen, altijd op zoek naar manieren om dingen net even anders te doen. “Als je met z’n allen het idee hebt dat je iets uitzonderlijks aan het doen bent, kan je ook uitzonderlijk worden.”

PROJECT CV

NELEMAN

Wijnmerk Neleman viert begin volgend jaar zijn 5-jarige jubileum, maar is nu al een internationaal bekende naam. Het wijnmerk produceert zijn eigen biologische en veganistische wijn in Valencia en verkoopt die in acht verschillende landen via een webwinkel. In Nederland heeft Neleman een winkel in Zutphen. Daarnaast is de wijn te vinden in de schappen van ruim 60 wijnspeciaalzaken. Triodos Bank financiert Neleman Wijnen.

Derrick-Neleman bio vega winkel

Die overtuiging zorgt ervoor dat Neleman zo duurzaam mogelijk invulling probeert te geven aan alle aspecten van zijn bedrijf.

Elektrische auto’s en fietskoeriers

Het was dan ook een logische stap voor Neleman om de CO2-uitstoot van zijn bedrijf zo ver mogelijk terug te dringen. Transport bleek een goed startpunt. Ruim een kwart van de totale CO2-uitstoot in Nederland wordt veroorzaakt door de transport- en mobiliteitssector, bleek vorig jaar uit een onderzoek van CE Delft. Verduurzaming van mobiliteit en transport is daarom één van de speerpunten van het Nationaal Klimaatakkoord.

Neleman heeft hier al belangrijke slagen in gemaakt. Zo schafte hij zowel een elektrische auto als een elektrische bestelbus aan, de Renault Zoë en de Renault Kangoo ZE, om emissievrij te kunnen leveren rondom de winkel in Zutphen. “We hebben de eerste 35.000 elektrische kilometers al afgelegd”, vertelt hij.

Daarnaast sloeg het bedrijf de handen ineen met Fietskoeriers.nl, een partij die per fiets (en dus emissievrij) pakketjes rondbrengt in 32 Nederlandse steden. “Dat vinden wij een erg sympathiek en belangrijk initiatief”, vertelt Neleman. “Luchtvervuiling in de stad wordt een steeds groter probleem. Dat kan anders.”

Fietskoeriers.nl haalt de wijn op bij Neleman’s magazijn in Tilburg, met bestelbusjes die op groen gas rijden. De wijn wordt afgeleverd bij een centrale hub in Amersfoort, waarna het, ook met voertuigen op groen gas, naar de verschillende steden wordt gereden. Per fiets vindt de wijn uiteindelijk zijn weg naar de consument.

CO2-uitstoot compenseren

Met deze simpele ingrepen slaagde Neleman erin om duizenden kilometers aan transportbewegingen fors te verduurzamen. Het transport van de wijngaarde in Valencia naar het magazijn in Tilburg bleek echter een lastiger verhaal. “Het is simpelweg nog niet mogelijk om transport over zulke afstanden op een duurzame manier te doen”, legt hij uit. “Elektrische trucks of trucks op waterstof zijn weliswaar in ontwikkeling, maar nog niet klaar voor de markt. We hebben zelfs nog onderzocht of we onze wijn per zeilschip konden vervoeren, maar ook dat bleek niet mogelijk.”

Daarom besloot Neleman deze CO2-uitstoot te compenseren, totdat er betere alternatieven voorhanden zijn. “Als die alternatieven er zijn, ben ik bereid om er meer voor te betalen. Voor nu hebben we een onderzoeksbureau in Valencia ingehuurd, dat precies uitrekent wat de CO2-uitstoot is van ons transport van Valencia naar Tilburg. Die CO2-uitstoot compenseren we vervolgens.”

Lukt iets niet? Stop er dan gewoon mee. Lukt het wel? Gas erop.
Derrick-Neleman
Derrick Neleman in de deurpost van zijn winkel in Zutphen

In één keer verpakken

“Je herkent dat aan dit symbooltje”, zegt de ondernemer. Hij trekt een fles Just fucking good wine uit het schap, een van de populairdere wijnen van Neleman, en wijst naar het symbool van een fiets. Die fiets is tegenwoordig op elke wijnfles van Neleman te vinden. “Het onderzoeksbureau berekent niet alleen hoe hoog onze CO2-uitstoot is, maar ook hoeveel bomen we moeten planten om het te compenseren. Die planten we vervolgens in een natuurpark in de buurt van Valencia.”

Hoewel duurzaam transport over lange afstanden vooralsnog lastig is, slaagde Neleman er toch in om al een belangrijke verduurzamingsslag te maken. “We verpakken onze wijn één keer. Zoals we het vervoeren, leveren we het dus ook af bij de consument”, legt hij uit. “Dat scheelt enorm in je grondstoffenverbruik en is een belangrijk verschil met andere retailers.”

KURKRETOUR

INZAMELING EN RECYCLING

Neleman wil dit jaar volledig afscheid nemen van de aluminium schroefdop, om terug te keren naar de oude vertrouwde kurk. “Het is een bijzonder product”, vertelt hij enthousiast. “Wist je bijvoorbeeld dat de kurkeik vijf keer zoveel CO2 opneemt als je hem pelt? De bomen worden gezien als de longen van Zuid-Europa.” Neleman ziet de terugkeer naar kurk dan ook als een logische stap.

In Nederland werd kurk echter nog niet ingezameld en gerecycled. Met het initiatief Kurkretour probeert het wijnmerk daar verandering in te brengen. De inzameltonnen van Kurkretour zijn op 40 plekken in Nederland te vinden en inmiddels zijn er tienduizenden kurken opgehaald. “Die brengen we naar een partij in België, die er een herbestemming voor vindt”, legt Neleman uit. “Het is een waardevolle grondstof. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt in de woningbouw. Maar ook in de kassenbouw, om onkruid tegen te gaan.”


> Kurkretour

Gas erop

Tot nu toe staat duurzaamheid voor Neleman gelijk aan hogere kosten, erkent hij. Dat kan voor veel bedrijven een reden zijn om niet met duurzaamheid aan de slag te gaan. Toch raadt Neleman aan om dat juist wel te doen, want duurzaamheid is ook een kans. “Uiteindelijk moet je jezelf de vraag stellen: wat voor bedrijf wil ik zijn? Een goed merk neemt de consument mee in zijn belevingswereld. Door bij te dragen aan een beweging en door constant te innoveren, onderscheid je jezelf. Daar ligt je kracht en dus uiteindelijk ook je verdienmodel. Duurzaamheid betaalt zich uit op de lange termijn, daar geloof ik heilig in.”

“Het is een kwestie van dingen gewoon doen; met de blote billen in het koude water springen”, besluit hij. “Als je iets met overtuiging doet en er voor durft te gaan, is succes een logisch gevolg. Lukt iets niet? Stop er dan gewoon mee. Lukt het wel? Gas erop.”

DOSSIER

ZAKELIJK VERKEER EN VERVOER

Dit is een artikel in een reeks over het verduurzamen van verkeer en vervoer. De reeks geeft achtergrondinformatie en praktische tips & trucs waarmee je als ondernemer de impact van personen- en goederenvervoer kunt verkleinen.

> Bekijk alle verhalen in dit dossier

Tekst: Hidde Middelweerd
Fotografie: Pieter van den Boogert

Blijf op de hoogte van al het nieuws over Triodos Bank

Ontvang onze nieuwsbrief in uw inbox

Schrijf u in

Gerelateerde artikelen