Stayokay Egmond
De huiskamer van Stayokay Egmond. (Foto Taco van der Werf)

Waarom zijn jullie gaan innoveren?

“De jeugdherberg had een nogal stoffig imago.  Alsof je hier zelf de afwas moet doen en je alleen op een slaapzaal kan overnachten. Dat is al lang niet meer zo. Je kunt nu privékamers boeken met een eigen douche en toilet. Service staat bij ons voorop. In een hostel ontvang je gasten zoals je vrienden thuis ontvangt. De sfeer is informeel, mensen komen hier om tijd met elkaar door te brengen.”

En hoe hebben jullie invulling gegeven aan die transformatie?

“Duurzaamheid was vanaf de start een belangrijk criterium. Wij hebben de formele doelstellingen van een streng eco-label nageleefd én we hebben onze medewerkers gevraagd naar wat zij belangrijk vinden. Daar kwamen heel nuttige dingen uit. Tegelijkertijd zorgde die vraag ervoor dat iedereen betrokken werd bij de veranderingen die we doorgevoerd hebben. Duurzaam ondernemen doe je samen met je team, met je leveranciers én met je gasten. Stayokay heeft 24 vestigingen in Nederland en op iedere locatie hebben we een groene ambassadeur benoemd.  Zij zorgen ervoor dat er constant aandacht voor duurzaamheid is.”

Met het winnen van de Hart-Hoofdprijs zijn jullie bevestigd in jullie streven naar duurzaamheid. Waar liggen nu de uitdagingen voor jou als ondernemer?

“Het winnen van de prijs heeft ons veel energie gegeven. Het is een aanmoediging om verder te gaan met waar we al mee bezig waren: ieder element van de keten onderzoeken en kijken of het beter kan. Van duurzame bedrijfskleding tot een groen dak voor de vestiging in Amsterdam Zeeburg. De grootste uitdaging ligt in het versterken van ons merk. We zeggen wel eens dat we het best bewaarde geheim van Nederland zijn.”

De transformatie moet echt in het DNA van je organisatie gaan zitten
Marijke Schreiner

Hoe ga je hier verandering in brengen?

“Je moet relevant zijn voor je doelgroep. In ons geval is dat ook een sociale en maatschappelijke relevantie. We willen toegankelijk zijn voor mensen van jong tot oud.

Stayokay Haarlem
Bij Stayokay Haarlem worden bijen gehouden.

Dat betekent dat je betaalbaar bent, maar ook dat je open staat voor de wensen van je gasten. Het gaat om de ervaring. Onze hostels hebben huiskamers waar gasten tijd met elkaar doorbrengen. En als bezoekers inchecken vragen we altijd: eet je met ons mee?”

Heb je tips voor andere ondernemers in een transformatieproces?

“De transformatie moet echt in het DNA van je organisatie gaan zitten. Hiervoor heb je draagvlak nodig bij je medewerkers. Betrek hen bij de veranderingen in het bedrijf. Daar gaat misschien iets meer tijd in zitten, maar uiteindelijk zal er iets gaan borrelen en dan wordt veranderen leuk.”

PROJECT C.V.
STAYOKAY
De vroegere Nederlandse Jeugd Herberg Centrale (NJHC) is sinds 2003 Stayokay. De 25 locaties zijn bijzonder: van de kubuswoningen in Rotterdam tot een oud landhuis in Bunnik en de oevers van de Maas in Maastricht. Stayokay profileert zich als duurzaam hostel. Dat zit hem onder andere in het internationale Ecolabel en alle sociale programma’s. Lees meer op de website van Stayokay.

Tekst: Daphne Rieken