Kan ik met de Triodos Wereldpas betalen in het openbaar vervoer?
Op dit moment kun je nog niet met je Triodos Wereldpas betalen in het openbaar vervoer. In de tweede helft van dit jaar introduceert Triodos Bank een nieuw type betaalpas. Met deze nieuwe betaalpas kun je straks wel betalen in het openbaar vervoer.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Meer veelgestelde vragen over dit onderwerp
We blokkeren een pas als iemand drie keer de verkeerde pincode heeft ingetoetst. Je kunt dan niet meer pinnen of contant geld opnemen.
Je kunt de pas via onze mobiele app of telefonisch deblokkeren.
1. Via de app
Je ziet de blokkade de volgende werkdag na 11.30 uur in de app. Wacht totdat de blokkade zichtbaar is en volg dan deze stappen:
Is de Wereldpas geblokkeerd omdat je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingetoetst? Neem dan eerst een contant bedrag op bij een geldautomaat. Hierna kun je de Wereldpas overal weer gebruiken.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bel ons om je pincode opnieuw op te vragen. Houd de volgende gegevens bij de hand:
je rekeningnummer
je Identifiernummer
Vervolg
Je ontvangt de pincode binnen 5 werkdagen per post. Het is niet mogelijk om een andere pincode aan te vragen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je betaalpas is standaard geactiveerd voor gebruik in de onderstaande landen. Je kunt je pas in deze landen gebruiken bij alle geld- en betaalautomaten met een Maestro-logo. Controleer voor je vertrekt of er een geldautomaat in de buurt van je bestemming is. Lees ook onze tips voor reizen naar het buitenland.
Ga je naar een land dat niet in onderstaande lijst staat? Activeer dan eerst je betaalpas voor gebruik in dit land.
Europese landen
Albanië
Andorra
België
Bosnië & Herzegovina
Bulgarije
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Estland
Faeröer Eilanden
Finland
Frankrijk
Gibraltar
Griekenland
Groenland
Guernsey
Hongarije
Ierland
IJsland
Isle of Man
Italië
Jersey
Kosovo
Kroatië
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg
Macedonië
Malta
Moldavië
Monaco
Montenegro
Nederland
Noorwegen
Oekraïne
Oostenrijk
Polen
Portugal
Roemenië
San Marino
Servië
Slovenië
Slowakije
Spanje (met uitzondering van de Canarische Eilanden)
Spitsbergen en Jan Mayen
Tsjechië
Turkije
Vaticaanstad
Verenigd Koninkrijk
Zweden
Zwitserland
Heeft dit antwoord je geholpen?
Contant geld opnemen In het buitenland neem je maximaal 5 keer per dag contant geld op bij geldautomaten met het Maestro-logo. De opnamelimiet is 500 euro per dag. Lokale geldautomaten kunnen eigen limieten hanteren.
Voor een geldopname in vreemde valuta, betaal je in het buitenland altijd kosten
Sommige buitenlandse banken rekenen ook kosten voor een geldopname in euro's. In dat geval worden de kosten vermeld op of bij de geldautomaat
Als je vreemde valuta opneemt in het buitenland geeft de automaat je de keuze With conversion of Without conversion. Kies voor Without conversion. De optie With conversion kan namelijk extra kosten met zich meebrengen.
Betalen in het buitenland Je kunt bij elke betaalautomaat met het Maestro-logo tot maximaal 3000 euro per dag betalen. Betalen bij tolwegen bij Maestro-betaalautomaat met 'dip & go' tot € 100 (zonder pincode).
Gebruik de rekenhulp als je de wisselkoers die Triodos Bank berekent wilt vergelijken met de wisselkoers van de Europese Centrale Bank (ECB).
Contactloos betalen Als je contactloos betaalt, dan voer je geen pincode in bij betalingen tot 50 euro. Je betaalt contactloos tot een bedrag van 100 euro, of maximaal 24 keer achter elkaar.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt met je Wereldpas in Nederland maximaal 1500 euro per dag opnemen.
Bij geldautomaten van de Rabobank kun je 5 keer per dag geld opnemen tot maximaal 1250 euro per dag.
Bij automaten van Geldmaat kun je 5 keer per dag geld opnemen tot maximaal 1250 euro per dag.
Bij andere banken kun je 5 keer per dag geld opnemen tot maximaal 250 euro per dag.
Het is niet mogelijk om het totaalbedrag dat je kunt opnemen te verhogen. Heb je de paslimiet verlaagd, dan kun je maximaal het bedrag van je paslimiet opnemen.
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Als particuliere klant of eenmanszaak activeer je jouw Wereldpas voor gebruik buiten Europa via onze Mobiel Bankieren App.
Zo werkt het:
Log in
Tik rechts onderin op Meer
Tik op Betaalpassen
Tik op de betaalpas van de juiste rekening
Tik op Pasgebruik Buitenland
Kies voor Wereld
Kies een einddatum
De wijziging gaat per direct in
Geen app?
Maak je nog geen gebruik van onze app, download deze dan. Werkt de Mobiel Bankieren app niet op je apparaat en wil je toch je betaalpas op Wereld zetten, bel of mail ons dan.
Zakelijke klanten
Ben je een zakelijke klant met een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak? Bel ons om je betaalpas op Wereld te zetten.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je kunt je Wereldpas meteen gebruiken in landen binnen Europa. Dit kan bij alle geld- en betaalautomaten met een Maestro-logo.
Als je contactloos betaalt, dan kun je tot 50 euro zonder pincode betalen. Voor bedragen boven 50 euro heb je wel je pincode nodig.
Je kunt contactloos betalen gebruiken totdat:
je bij elkaar een bedrag van 100 euro hebt betaald
je maximaal 24 keer achter elkaar contactloos hebt betaald
Bereik je 1 van deze limieten, dan wordt er om je pincode gevraagd. Dit is om misbruik te voorkomen.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Het is niet mogelijk om het maximale bedrag dat je dagelijks contant op kunt nemen te wijzigen. Je kunt wel het bedrag wijzigen dat je dagelijks kunt betalen met je Wereldpas. De standaard betaallimiet voor de Wereldpas is 3000 euro.
Heb je een particuliere rekening, of beheer je een Triodos Jongeren Rekening, dan wijzig je dit als via onderstaande stappen in onze Mobiel Bankieren app. Heb je een zakelijke rekening met een andere rechtsvorm dan een eenmanszaak, lees dan hier hoe je de limiet wijzigt.
Zo werkt het:
Log in
Tik rechts onderin op Meer
Tik op Betaalpassen
Tik op de juiste rekening
Onder Daglimiet geef je de gewenste limiet aan. De limiet is minimaal 50 euro en maximaal 10.000 euro
Je autoriseert de wijziging met je 5-cijferige inlogcode
Geen app?
Als je geen app hebt, wijzig je de betaallimiet via Internet Bankieren. Nadat je bent ingelogd, wijzig je de limiet via Gegevens wijzigen > Wereldpas.
Vervolg
Wijzig de paslimiet minimaal 1 werkdag voordat je het nodig hebt
De nieuwe paslimiet gaat in op de door jou gekozen datum. Die datum is maximaal 2 weken geldig nadat je de wijziging hebt geautoriseerd
Wijzig je de paslimiet voor 1 dag, dan geldt de wijziging van 's ochtends 09.00 uur tot 08.00 uur de volgende dag
Wil je meer weten over je limieten? Kijk dan op onze limietenpagina.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bel ons direct om misbruik te voorkomen of beperken. Wij blokkeren de Wereldpas meteen.
Buiten kantooruren
Je blokkeert je Wereldpas direct via de Bankpassen Meldcentrale op telefoonnummer 0800 0313. Vanuit het buitenland bel je +31 88 385 53 72
Bel ons de volgende werkdag. Vertel dat je denkt dat je Wereldpas is geskimd
We vragen meteen voor je aan. Houd daarvoor het volgende bij de hand:
Je rekeningnummer
Het nummer van je Identifier
Vervolg
Wij onderzoeken of je Wereldpas is geskimd.
Je krijgt binnen 5 werkdagen je geld terug als:
wij skimming vaststellen
je de uniforme veiligheidsregels hebt gevolgd
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je zet contactloos betalen zelf aan of uit via onze app:
Log in
Tik rechts onderin op Meer
Tik op Betaalpassen
Onder Contactloos betalen zet je deze mogelijkheid aan of uit
Vervolg
De wijziging gaat binnen 1 werkdag in
Contactloos betalen werkt nadat je de betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met pincode
Geen app?
Als je geen app hebt, wijzig je contactloos betalen via Internet Bankieren. Log in en klik op Naar het oude Internet Bankieren. Klik vervolgens op Gegevens wijzigen > Wereldpas. Klik aan de rechterkant op contactloos om de wijziging door te geven.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je bent je Wereldpas kwijt of deze is gestolen. Blokkeer de Wereldpas zo snel mogelijk om misbruik te voorkomen. Dit doe je via onze app of telefonisch. Je kunt via de app ook meteen een nieuwe Wereldpas aanvragen.
Let op: er zijn kosten verbonden aan een vervangende pas. De kosten zijn 6 euro per pas.
1. Via de app
Log in
Tik rechts onderin op Meer
Tik op Betaalpassen
Tik op de pas die je wilt blokkeren
Tik op Nieuwe pas aanvragen
Tik op Mijn pas is gestolen of verloren en tik op Doorgaan
Tik op Bevestigen
Tik nogmaals op Bevestigen in de pop-up die verschijnt
Vul je 5-cijferige pincode in
Je oude Wereldpas wordt automatisch geblokkeerd
2. Telefonisch
Bel de Bankpassen Meldcentrale op telefoonnummer 0800 0313. Vanuit het buitenland bel je +31 88 385 5372.
Vraag daarna telefonisch een nieuwe Wereldpas bij ons aan. Houd daarvoor het volgende bij de hand:
Je rekeningnummer
Het nummer van je Identifier
Vervolg
Je ontvangt binnen 5 werkdagen een nieuwe Wereldpas met nieuwe pincode.
Contactloos betalen werkt nadat je de betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met pincode
Je kunt direct met je Wereldpas betalen of geld opnemen.
Wil je contactloos betalen? Contactloos betalen werkt nadat je de betaalpas eerst een keer gebruikt hebt met pincode.
Heeft dit antwoord je geholpen?
Bel ons als het geld is afgeschreven van je rekening. Wij onderzoeken dan de geldopname. Wanneer de geldopname langer dan 120 dagen geleden is, kan deze niet meer onderzocht worden.
Vervolg
Je krijgt het geld terug als de mislukte geldopname wordt bevestigd:
binnen 4 weken bij een Nederlandse bank en 8 weken bij een Geldmaat
binnen 8 weken bij een buitenlandse bank
Heeft dit antwoord je geholpen?
Je persoonlijke cookievoorkeuren
Triodos Bank gebruikt cookies om je beter en persoonlijker van dienst te zijn. Daarnaast zetten we cookies in om de website goed te laten functioneren en om anonieme informatie te verzamelen waarmee we de website kunnen verbeteren. Door op ‘Akkoord’ te klikken geef je hier toestemming voor. Je kunt je cookievoorkeuren altijd aanpassen.