Hoe vraag ik als zakelijke klant een bankverklaring aan?

Je kunt twee soorten bankverklaringen aanvragen:

  1. Referentieverklaring. Soms vraagt een zakelijke tegenpartij om een Referentieverklaring van de bank. Een Referentieverklaring wordt ook Solvabiliteitsverklaring genoemd. Hierin staat:
    1. het IBAN
    2. de naam en het adres van de rekeninghouder
    3. het saldo op de rekening op een specifieke datum
  2. Standaardbankverklaring. Voor de jaaropgave kan je accountant om een Standaardbankverklaring vragen. Hierin staan:
    • alle rekeningen, producten of diensten die je bij ons afneemt
    • de bevoegdheden van de gebruikers op de rekening(en)

Referentieverklaring aanvragen

Heb je een referentieverklaring nodig, dan vraag je deze kosteloos aan via Internet Bankieren:

  1. Log in op Internet Bankieren
  2. Klik op Zelf regelen
  3. Klik op Downloads
  4. Klik op Bankverklaring 
  5. Kies of je de verklaring in het Nederlands of Engels wilt downloaden
  6. Kies of je wel of niet je banksaldo op de verklaring wilt hebben
  7. Klik op Download

Standaardbankverklaring aanvragen

Is er een rekeningbeheerder of zelfstandig bevoegd bestuurder? Dan vraagt deze de Standaardbankverklaring telefonisch aan.
Als er sprake is van een gezamenlijke bevoegdheid, vraag je de Standaardbankverklaring aan via het Aanvraagformulier Bankverklaring.

Er zijn kosten verbonden aan een  Standaardbankverklaring.

Vervolg aanvraag Standaardbankverklaring

  • Na ontvangst sturen wij binnen 5 werkdagen de Bankverklaring op
  • Je ontvangt een kopie
  • De kosten schrijven we af van je rekening


Meer veelgestelde vragen over dit onderwerp