Ga naarhoofdnavigatie, zoekvak of decontent

Wat kunt u doen?

Bewust bankieren is veilig bankieren

De regels voor veilig bankieren zijn opgesteld om u te helpen zo veilig mogelijk elektronisch te bankieren en betalen.

Regels voor veilig bankieren:

  • Houd uw beveiligingscodes geheim.
  • Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
  • Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken.
  • Controleer regelmatig uw bankrekening.
  • Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

Deze uniforme veiligheidsregels  (PDF) zijn opgesteld door de Nederlandse Verenigingen van Banken in nauw overleg met de Consumentenbond.

Houd uw veiligheidscodes voor bankieren geheim

De codes die u gebruikt om (online) te bankieren zijn strikt persoonlijk. Vraagt iemand naar uw inlog- of pincode? Geeft deze dan niet af. Medewerkers van Triodos Bank zullen nooit naar uw beveiligingscodes vragen, niet persoonlijk, per e-mail of per telefoon.

Schrijf of sla uw codes niet op, maar probeer ze te onthouden. Bent u bang om uw codes te vergeten? Bedank dan een ezelsbruggetje of noteer ze op een manier dat ze voor anderen niet te ontcijferen zijn. De pincode van uw Identifier en de Triodos Bankieren app kunt u zelf aanpassen. Gebruik hiervoor verschillende toegangscodes.

Gebruik alleen zelf uw Wereldpas

Ga zorgvuldig om met uw betaalpas. Laat u niet afleiden als u de pas gebruikt en controleer of u uw eigen pas na gebruik terugkrijgt. Berg uw pas altijd op een veilige plaats op en zorg ervoor dat u hem niet gemakkelijk kunt verliezen. Controleer regelmatig of u uw pas nog in uw bezit heeft.

Contactloos betalen gemakkelijk aan- en uitzetten

Heeft u een pas met contactloos betalen en maakt u daar (tijdelijk) geen gebruik van? U kunt deze functie van uw Wereldpas op elk moment aan- en uitzetten in uw Internet Bankieren omgeving. Kies bij het Contactloos symbool de gewenste instelling 'Aan' of 'Uit’. Uiterlijk om 13.00 uur de volgende dag is de instelling actief.

Heeft u een gezamenlijke rekening, dan kan iedere pashouder zelf de contactloos betalen instelling wijzigen. Heeft u meerdere Wereldpassen? Dan kunt u per pas contactloos betalen aan- en uitzetten.

In uitzonderlijke situaties is het niet mogelijk om zelf via Internet Bankieren contactloos betalen aan of uit te zetten. In dat geval kunt u bellen met de mensen van Triodos Bank via 030-693 6511. Wij helpen u graag.

Zorg voor een goede beveiliging van uw apparatuur

Door de apparaten, waarmee u online bankiert, goed te beveiligen, geeft u criminelen geen kans.

Beveilig uw computer of laptop

  • Gebruik de legale en meest recente versie van uw besturingssysteem en internetbrowser.
  • Installeer alleen bekende of legale software.
  • Zorg ervoor dat er een firewall en antivirusprogramma op uw computer of laptop is geïnstalleerd.
  • Maak gebruik van een beveiligde internetverbinding. Controleer of uw verbinding gebruik maakt van https, u kunt dat zien in de adresregel van uw browser.

Beveilig uw mobiele telefoon of tablet

  • Beveilig uw toestel met een wachtwoord.
  • Log uit of sluit de app af als u klaar bent met het regelen van uw bankzaken.
  • Gebruik de nieuwste versie van de Triodos Bank app en van het besturingssysteem van uw toestel. Ga naar de instellingen op uw smartphone.
  • Gebruik alleen bekende of legale software uit bijvoorbeeld de App Store of Google Play. Als u de beveiligingsmaatregelen van het besturingssysteem van uw toestel omzeilt, is uw toestel slecht beveiligd.
  • Gebruik bij voorkeur een firewall en antivirusprogramma op uw smartphone of tablet.
  • Blokkeer Mobiel Bankieren wanneer u geen gebruik meer maakt van Mobiel Bankieren of als u uw toestel kwijt bent. U doet dat in Internet Bankieren.
  • Verwijder de Triodos Bankieren app als u geen gebruik meer maakt van Mobiel Bankieren of als u uw toestel verkoopt of weggeeft.

Controleer regelmatig uw bankrekening

Bekijk uw af- en bijschrijvingen minimaal één keer per twee weken. Controleer dan of er geen bedragen zijn afgeschreven die u niet kunt thuisbrengen. Zo ontdekt u snel of u slachtoffer bent geworden van fraude of misbruik. Alleen u kunt beoordelen of er terecht geld van uw rekening is afgeschreven. Wees ook zorgvuldig met het maken van een overboeking.

Tip: met de Triodos Bankieren app heeft u altijd en overal snel inzicht in de laatste af- en bijschrijvingen.

Heeft uw kind een (betaal)rekening? Kijk dan regelmatig samen naar wat er op de rekening is gebeurd.

Meer grip op uw bankzaken, zelf online regelen

Via de instellingen in uw Internet Bankieren kunt u veel zelf instellen. Zo kunt u bepaalde bankzaken naar uw eigen behoefte aan- of uitzetten. Wilt u bijvoorbeeld een buitenlandbetaling doen, zet dan deze mogelijkheid (tijdelijk) aan. Ook kunt u de limiet van uw Wereldpas, voor pinbetalingen permanent verlagen.

Klopt er iets niet? Neem direct contact op met de mensen van Triodos Bank . Door fraude te melden, kunnen wij u en andere klanten helpen.

Meld incidenten direct

Denkt u dat u het slachtoffer bent van fraude, laat dit dan direct aan ons weten. Door fraude te melden, kunnen wij u helpen en direct ingrijpen om eventuele verdere schade te voorkomen.

Neem in de volgende gevallen direct contact op met de mensen van Triodos Bank :

  • U heeft uw bankpas niet meer in uw bezit of weet niet waar deze is.
  • U weet of vermoedt dat iemand anders uw codes voor bankieren kent of heeft gebruikt.
  • U ziet dat er transacties op uw bankrekening hebben plaatsgevonden, waarvoor u geen toestemming heeft gegeven.

Een verdachte e-mail ontvangen?

Heeft u een e-mail ontvangen die u niet vertrouwt? Klik niet op de link in het bericht en stuur de e-mail door naar valse-email@triodos.nl .

Heeft u per ongeluk toch ergens op geklikt, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de mensen van Triodos Bank.

Wat kunt u als ondernemer extra doen?

Triodos Bank doet er alles aan om bankieren veilig te maken. Ook als ondernemers kunt u de volgende zaken zelf regelen om fraude en misbruik te tegen te gaan:

  • Verlaag permanent het paslimiet voor betalingen met de pas. U doet dat in Internet Bankieren.
  • U kunt ‘gedeelde autorisaties’ en ‘limieten per gebruiker’ instellen. Zo kunt u voor overboekingen boven een bepaald bedrag een extra autorisatie instellen.
  • Leg de verantwoordelijkheid van het opvoeren en autoriseren van betalingen bij twee verschillende gebruikers. Waarborg op deze manier een correcte overboeking.
  • Maakt u gebruik van de mogelijkheid om wereldbetalingen te doen? Stel deze functie alleen wanneer dat nodig is. U stelt dat in in Internet Bankieren.

Met de Triodos Bankieren app heeft u altijd en overal snel inzicht in de laatste af- en bijschrijvingen. Lees meer over de Triodos Bankieren app .

Welkom bij Triodos Bank

team-klantcontent-2015
De mensen van Triodos Bank helpen u graag van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.

Pas kwijt, gestolen of defect?

1. Blokkeer direct uw Triodos Wereldpas:

  • Bel op werkdagen van 8.00 -18.00 uur Triodos Bank op 030-6936511.
  • Bel buiten kantooruren van Triodos Bank , de Bankpas Meldcentrale via 0800 0313 of bel vanuit het buitenland: 00 31 88 385 53 72.
    Houd uw IBAN bij de hand (zonder IBAN is blokkade niet mogelijk). Uw pas wordt dan direct geblokkeerd.

2. Vraag een nieuwe Triodos Wereldpas aan:

  • Op werkdagen van 8.00 -18.00 uur kunt u telefonisch tegelijk met het blokkeren van uw oude pas een nieuwe pas aanvragen.
  • Buiten kantooruren blokkeert u eerst uw pas via de Bankpas Meldcentrale en vraagt u op de eerstvolgende werkdag bij Triodos Bank op 030-6936511 een nieuwe Wereldpas aan.

Wees alert op fraude en misbruik

U kunt op verschillende manieren slachtoffer worden van fraude.

Hoe we bankieren veilig houden

Wij zijn voortdurend bezig met de veiligheid van uw geld.