Ga naarhoofdnavigatie, zoekvak of decontent

Uitgelicht uit de portefeuille: Kimberly-Clark

08-06-2015 | Private Banking selecteert duurzame koplopers voor uw beleggingsportefeuille. Elke maand vertellen we u meer over een van deze bedrijven. Deze maand meer over Kimberly-Clark, een wereldwijd actieve speler in consumentengoederen voor dagelijks gebruik. Kimberly-Clark (KC) maakt al sinds begin 2009 deel uit van de modelportefeuille aandelen.

Kimberly clark 610

Kimberly-Clark is gestart in Dallas (VS) in 1872 en heeft zich ontwikkeld tot de marktleider op het terrein van luiers, toiletpapier en allerlei andere producten voor het dagelijks gebruik, die gebaseerd zijn op papier. Een kwart van de wereldbevolking gebruikt producten van KC. Naast het optimaliseren van de productie en kostenbeheersing is de onderneming vooral sterk gebleken in het ontwikkelen en onderhouden van merknamen. Veel merken van KC hebben een nummer één of twee positie in de markt en een aantal merknamen boekt wereldwijd een omzet van meer dan 1 miljard euro. Hierbij kan gedacht worden aan namen als Huggies, Kleenex en Kotex.

Succesfactoren voor ondernemingen in de sector ‘Personal Care’ liggen deels in productontwikkeling, maar vooral in marketing. Door de kracht van grote internationale merken ontstaan schaalvoordelen en kunnen bedrijven als KC vrij eenvoudig een positie veroveren in opkomende markten zoals bijvoorbeeld in Azië en daarmee profiteren van de hogere groeicijfers in deze landen. In de modelportefeuille aandelen is KC één van de namen met een grote exposure op opkomende markten. In 2014 bedroeg de omzet uit opkomende markten z’n 40%.

Financieel

Kenmerkend voor ondernemingen in de markt voor verzorgingsproducten is dat de omzet- en winstontwikkeling relatief goed voorspelbaar zijn. De marktaandelen zijn over het algemeen stabiel en grote schokken daarin doen zich nauwelijks voor. De sector presteert vanuit beleggersperspectief dan ook vooral goed wanneer de economische groei achterblijft bij de verwachtingen en de rente daalt. De afgelopen jaren was dit duidelijk merkbaar. Daarnaast is de kwaliteit van het management uiteraard een belangrijke factor voor het succes van een bedrijf. Ook op dat terrein heeft KC de laatste jaren goed gepresteerd. De onderneming heeft een zeer goede reeks winstcijfers neergezet, waarbij zowel de omzetgroei als de margeontwikkeling bovengemiddeld positief waren. Over de periode 2004-2014 groeide de omzet gemiddeld met 4% en de winst per aandeel steeg met 6%.

Duurzaamheid

Cellulosevezels vormen het belangrijkste basismateriaal voor de producten van KC. Deze vezels zijn afkomstig van hout of worden teruggewonnen uit gerecycled papier. KC zet met zijn aankoopbeleid in op duurzaamheid aan de bron van dit materiaal. De houtvezels, die worden gebruikt in de productie van tissues, zijn voor 100% afkomstig uit gecertificeerde, duurzaam beheerde bossen, waarbij het FSC-keurmerk de voorkeur geniet. Daarnaast zoekt KC actief naar alternatieven en heeft zich ten doel gesteld om in 2025 vijftig procent van de gebruikte houtvezels te vervangen door vezels uit andere bronnen. Als eerste product lanceerde het bedrijf in 2013 papieren handdoekjes gemaakt van bamboevezels. Verder zet KC zich in om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, onder andere door het gebruik van duurzame energie, afkomstig van bijvoorbeeld houtafval en vuilstorten, te vergroten.

Gelijkheid tussen mannen en vrouwen

Bedrijven hebben de maatschappelijke verantwoordelijkheid om het verschil in economische positie te verkleinen.

Beleggingsklimaat mei 2015

Nadat de aandelenbeurzen in april een correctie lieten zien werd de stijgende trend in mei weer hervat.

Strategische match in Mongolië

Triodos Bank investeert in Khan Bank. Deze bank verstrekt kredieten aan het midden- en kleinbedrijf in Mongolië.