Ga naarhoofdnavigatie, zoekvak of decontent

Uitgelicht uit de portefeuille: Keurig Green Mountain

09-03-2015 | Private Banking selecteert duurzame koplopers voor uw beleggingsportefeuille. Elke maand vertellen we u meer over een van deze bedrijven. Deze maand meer over Keurig Green Mountain. Een pionier in de sector consumentengoederen die duurzaam geproduceerde koffie en andere dranken produceert.  

Keurig Green Mountain 610x200

In de Verenigde Staten en Canada biedt Keurig Green Mountain meer dan100 verschillende varianten koffie, thee en andere dranken aan. Daarnaast produceert het bedrijf, dankzij de aankoop van Keurig Inc. in 2006 ook éénkops- koffiezetters. Dit systeem, waarbij door middel van een koffiepad of cup, de koffie wordt gezet, is in Nederland heel gebruikelijk maar nog vrij nieuw in Noord-Amerika.

Keurig Green Mountain is in de Verenigde Staten marktleider in de verkoop van deze éénkops cups. Behalve de eigen merken, maakt het bedrijf ook cups voor 60 andere merken zoals Starbucks, Twinings, Lipton en Lavazza, zodat deze dranken ook met de Keurig machine gemaakt kunnen worden. Door kleinere, duurzame koffiemerken ook van het Keurig systeem gebruik te laten maken, biedt het bedrijf deze pioniers de mogelijkheid om een groot publiek te bereiken.

Nieuw systeem

De nieuwste innovatie van het bedrijf is een machine waarmee de consument thuis koude, koolzuurhoudende dranken kan maken. Dit systeem wordt samen met Coca Cola, voor 16% eigenaar van Keurig Green Mountain, ontwikkeld en zal ook veel verschillende soorten dranken kunnen maken.

Fair Trade

Ongeveer een kwart van de koffiemerken die Keurig Green Mountain aanbiedt, zijn Fair Trade gecertificeerd. Het bedrijf is de grootste koper van Fair Trade koffie ter wereld en importeerde vorig jaar ongeveer 103 miljoen kilo duurzaam geproduceerde koffiebonen.

Waterschaarste

Aangezien water onmisbaar is in de productie van koffiebonen, thee en de andere ingrediënten van haar dranken, richt het bedrijf haar duurzaamheidsactiviteiten in het bijzonder op watermanagement. Keurig Green Mountain werkt samen met haar leveranciers, vaak kleine coöperaties van boeren, om waterbronnen te beschermen en na te denken over waterbesparing.

Recycling

Het bedrijf heeft ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld voor 2020. Zo wordt druk gewerkt aan het volledig recyclebaar maken van de cups. Ook gaat het bedrijf 100% van het afval gegenereerd in haar kantoren, distributiecentra en productielocaties recyclen.

Marktaandeel

Keurig Green Mountain is actief in Noord-Amerika en heeft hier een sterk marktaandeel verworven. Meer dan 55% van de koffiezetters die eind vorig jaar in Amerika werden verkocht waren van Keurig. Twintig miljoen Amerikaanse huishoudens gebruiken inmiddels een Keurig machine voor warme dranken. De stevige groei van de verkopen van cups en Keurig machines zorgen voor extra investeringsruimte naast de stabiele inkomsten van de verkoop van gemalen koffie, losse koffiebonen en thee. Hierdoor kan Keurig Green Mountain blijven investeren in nieuwe partnerschappen om het aanbod van dranken verder uit te breiden.

Opnieuw geselecteerd

Het bedrijf is in 2006 al eens opgenomen in de portefeuille toen het net begon met de ontwikkeling van de koffiecups na de overname van Keurig Inc. De resultaten vielen toen tegen en de verkoopcijfers bleven achter. In de periode na 2010 was het onzeker of de nieuwe Keurig koffiemachines zouden aanslaan waardoor het rendement op de aandelen volatiel was.

Financieel bezien presteert het aandeel nu sterk, dankzij solide en groeiende verkoopmarges en succesvolle productontwikkeling en investeringen. Dit maakte Keurig Green Moutain recent weer geschikt voor opname in de modelportefeuille aandelen.

Beleggingsklimaat februari 2015

In februari 2015 konden beleggers wederom een mooi rendement bijschrijven.

Triodos Bank in dialoog

Triodos Bank gaat de dialoog aan met de bedrijven op de beurs.

Triodos Beleggingsfondsen groeien met 6% in 2014

Het totaal aan vermogen is in 2014 met 6% toegenomen tot EUR 2,7 miljard.