Ga naarhoofdnavigatie, zoekvak of decontent

Uitgelicht uit de portefeuille: Henkel

03-04-2015 | Private Banking selecteert duurzame koplopers voor uw beleggingsportefeuille. Elke maand vertellen we u meer over een van deze bedrijven. Deze maand meer over Henkel. Deze grote naam in huishoudelijke producten loopt voorop in de verduurzaming van de sector.

Henkel 610x200

De Duitse multinational is vooral bekend door zijn wasmiddelen, cosmetica en schoonmaakmiddelen. Ongeveer de helft van de verkopen komen uit dit bedrijfssegment. Bekende merken zijn bijvoorbeeld Persil en Schwarzkopff. De overige omzet bestaat uit kleefmiddelen en lijm (Pritt en Pattex) voor zowel consumenten en klussers als voor industriële toepassingen.

Palmolie en dierproeven

Het bedrijf is zich zeer bewust van de duurzaamheidsuitdagingen die spelen in haar productieketen. Zo werkt het bedrijf samen met toeleveranciers aan eenduidige standaarden voor productie, transport, veiligheid en arbeidsomstandigheden. Ook maakt Henkel haar controles en audits inzichtelijk voor alle toeleveranciers zodat ze van elkaar kunnen leren. Henkel en haar toeleveranciers testen geen producten op dieren tenzij dit verplicht is vanuit regelgeving. Hiervoor ontwikkelen ze dan wel alternatieven. Deze alternatieven worden waar mogelijk publiek beschikbaar zodat iedereen ze kan gebruiken of verfijnen.

Wateroplosbaar

Henkel volgt ook strenge criteria op het gebied van nanotechnologie en wil dit jaar overstappen op duurzame palmolie en volledig recyclebare verpakkingen. In samenwerking met haar productiepartners ontwikkelt het bedrijf ook innovatieve, besparende oplossingen zoals water-oplosbare verpakkingen voor afwastabletten en haarstyling poeder, in plaats van mousse in een spuitbus.

Ecologische voetafdruk

Deze laatste twee uitvindingen zijn belangrijk om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Want gemiddeld gezien ontstaat 90% van de voetafdruk tijdens het gebruik door de consument. Dit is het punt waarop veel water wordt gebruikt, CO2 vrijkomt of restdeeltjes via een afvoer in het milieu terecht komen. Om deze impact te minimaliseren blijft het bedrijf haar producten verbeteren zodat deze minder water of lagere temperaturen nodig hebben, minder reststoffen achterlaten of zelfs geheel biologisch afbreekbaar zijn.

Het bedrijf doet al sinds 1958 onderzoek naar de impact van haar producten op het milieu en in 1992 was Henkel één van de eerste bedrijven die een volledig milieurapport publiceerde.

Sociaal beleid

Voor haar medewerkers maakt Henkel tijd en middelen beschikbaar om naar eigen keuze lokale projecten te ondersteunen. Jaarlijks worden hiermee ongeveer 2000 kleine projecten geholpen. Daarnaast zet het bedrijf zich centraal in voor grotere projecten zoals de special olympics, schoolprojecten in Afrika, winteropvang voor daklozen in de V.S. en projecten voor Habitat for Humanity in Oost-Europa.

Marktaandeel

Henkel is breed gediversifieerd, zowel op het gebied van merkenaanbod als qua regionale spreiding. Meer dan 40% van de omzet van het bedrijf komt uit Opkomende Markten. Innovativiteit is zeer belangrijk in de productontwikkeling en het bedrijf is hier zeer succesvol mee. Dit draagt bij aan de actualiteit van de merkenportefeuille en aan de gezonde winstontwikkeling van het bedrijf. Hiernaast heeft het management ook laten zien dat het weloverwogen een overname aangaat en bereid is minder succesvolle merken af te stoten. De stabiele financiële positie en voortrekkersrol op het gebied van duurzame innovatie maken Henkel een interessante belegging.

Beleggingsklimaat maart 2015

Ook in maart behaalden de internationale aandelenmarkten een positief rendement.

Is H&M het voorbeeld?

H&M is volgens Triodos Research een voorbeeldbedrijf voor andere bedrijven in de kledingsector.