Ga naarhoofdnavigatie, zoekvak of decontent

Meer bio, minder GGO

08-01-2015 | Steeds meer consumenten kopen biologisch. Hoewel het marktaandeel van biologische producten nog steeds vrij klein is, stijgt de vraag. Grote voedselproducenten transformeren langzaam, maar gaan tegelijkertijd ook steeds vaker genetisch gemodificeerde organismen (GGO) gebruiken.

bio-producenten

Biologisch eten is hard op weg een ‘lifestyle’ te worden. In 2013 steeg de verkoop van biologisch eten in Nederland meer dan 5%. Dit bleek uit onderzoek van LEI Wageningen, het research instituut van  de universiteit. Volgens the Organic Trade Association (OTA) groeide de verkoop van biologische producten in de Verenigde Staten met meer dan 11%. 

Bewuster eten

Recente voedselkwesties zoals het paardenvleesschandaal in Europa leidden to een groeiend aantal consumenten dat meer wil weten over wat ze eten. Hierdoor steeg de verkoop van biologische producten. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de waarde van transparantie, versheid, dierenwelzijn, gezondheid en smaak. Ze geven de voorkeur aan veilig, natuurlijk eten dat geproduceerd wordt met minder pesticiden en dat niet genetisch gemodificeerd is. Biologisch eten voldoet aan al deze verwachtingen.

Grotere keuze biologisch

Het goede nieuws is ook dat de meeste grote producenten hun biologische assortiment uitbreiden. Veel bedrijven hebben biologische varianten van hun A-merken geïntroduceerd. Andere grote bedrijven hebben biologische merken of bedrijven overgenomen. Toch genereren voedselproducenten maar een klein deel van hun omzet uit biologische producten. De verkoop van verwerkte biologische producten loopt nog steeds achter bij de verkoop van verse producten. Dat kan de reden zijn voor de terughoudendheid van belangrijke producenten.

De stappen die de grote voedselproducenten nemen in de richting van biologisch, hebben een enorme impact op de hele sector. Daarom moedigt Triodos Bank deze stappen aan. Voedselproducenten die nog geen deel uitmaken van de biologische transformatie zijn genoodzaakt snel te volgen door de sterk toegenomen consumentenvraag.

GGO groeit ook

Er is een andere trend gaande in de voedselindustrie die we juist niet aanmoedigen. Steeds meer genetisch gemodificeerde voedingsgewassen vinden hun weg naar de voedselketen. In sommige markten, vooral in de Verenigde Staten, is het al heel moeilijk om producten te vinden zonder genetisch gemodificeerde ingrediënten.

Triodos Bank gelooft in biologische landbouw en investeert al sinds haar oprichting in deze sector. Het gebruik van genetisch gemodificeerde gewassen past niet bij biologische landbouw. In tegenstelling tot de technologie om gewassen genetisch te manipuleren, is biologische landbouw gebaseerd op natuurlijke ecosystemen en de instandhouding van biodiversiteit. Bovendien is Triodos Bank bezorgd over het gebruik van genetisch gemodificeerde gewassen. Ook omdat er te weinig bekend is over de lange termijn effecten op de menselijke gezondheid.

Impact beleggingsuniversum

Door dit toenemende gebruik van GGO’s heeft Triodos Research moeite met het selecteren van een grote voedselproducent voor haar duurzame beleggingsfondsen. Triodos Research kiest alleen bedrijven die er naar streven het gebruik van genetisch gemodificeerde gewassen te verminderen en er voor zorgen dat hun klanten kunnen kiezen voor GGO-vrije producten. Slechts één bedrijf, Danone, voldoet aan onze criteria ten aanzien van GGO’s, maar is helaas uitgesloten omdat ze niet voldoen aan onze criteria rondom dierproeven. Gelukkig hebben we niet alleen maar slecht nieuws. Er is een aantal kleinere bedrijven dat zich richt op de productie van biologische voeding. In augustus 2014 hebben we twee van deze bedrijven opgenomen in ons duurzaam beleggingsuniversum.
 Het eerste bedrijf is het Nederlandse Royal Wessanen. Bekend van merken als Zonnatura, Tartex en Clipper. Deze voedselproducent is een duidelijke leider in de Europese markt voor biologisch, vegetarisch en fairtrade voedsel. Het portfolio van Royal Wessanen bestaat voor 69% uit biologische voedingsproducten zonder genetisch gemodificeerde ingrediënten.

Het tweede bedrijf is WhiteWave Foods Company uit de Verenigde Staten dat plantaardige voeding, dranken en zuivelproducten maakt. Bekende merken zijn Horizon, Silk en Alpro. Ongeveer 25% tot 50% van de producten van dit bedrijf zijn gecertificeerd biologisch en dit cijfer stijgt naar verwachting. Het productaanbod van het bedrijf in de Verenigde Staten is niet volledig GGO-vrij, maar het bedrijf is gericht op de vermindering van genetisch gemodificeerde ingrediënten en bevordert duidelijke informatie op etiketten.