Ga naarhoofdnavigatie, zoekvak of decontent

Is H&M het voorbeeld?

03-04-2015 |

H&M is volgens Triodos Research een voorbeeldbedrijf voor andere bedrijven in de kledingsector. Ze zijn een van de weinige bedrijven die zich inzetten voor betere lonen voor de producenten van onze kleding. Daarnaast maakt het Zweedse concern als een van de weinige bekend waar precies de kleding vandaan komt.

H&M is een van de grote producenten in de kledingindustrie. In 2013 telde het bedrijf 872 leveranciers en 1.946 fabrieken in voornamelijk China, Bangladesh, India, Cambodja en Turkije. In deze fabrieken werken bij elkaar zo’n 1,6 miljoen mensen. Voor deze mensen zet H&M zich in de lonen te verbeteren.

H&M 610x200

Kunnen ze hiermee echt een verschil maken? En is het voldoende om de kleding die bij ons in de winkels hangen als ‘eerlijk’ te bestempelen? Triodos Research vindt dat H&M in ieder geval het goede voorbeeld geeft aan andere grote bedrijven. Al heel lang houdt het bedrijf zich aan de arbeidsnormen van de internationale arbeidsorganisatie (ILO) en controleert het naleving van deze normen door de leveranciers. Dat is in deze tijd niet meer genoeg en daarom neemt H&M zelf initiatief om de omstandigheden voor textielarbeiders te verbeteren. Onlangs stelde ze een stappenplan samen voor eerlijke lonen.

Veiligheid

Vlak na de ramp met de kledingfabriek op Rana Plaza werd er een veiligheidsakkoord in het leven geroepen om de veiligheid en gezondheid van arbeiders in fabrieken te waarborgen. 1.200 arbeiders kwamen bij de ramp in april 2013 om het leven. H&M ondertekende het akkoord en stelde een gedragscode voor haar fabrieken op. Alleen die fabrieken die deze code hebben ondertekend, mogen produceren voor H&M. Daarnaast probeert het Zweedse concern de veiligheid en gezondheid in de fabrieken verder te verbeteren door middel van trainingen, workshops en audits bij de werkgevers in de fabrieken.

Eerlijke lonen

Naast het debat over veiligheid, kwam er een discussie over de lonen van de textielarbeider op gang. Is het mogelijk dat er voor een shirt van 10 euro een eerlijk loon is betaald? H&M wil hier verantwoordelijkheid voor nemen als groot bedrijf. Het stappenplan moet een verbetering betekenen voor 850.000 textielarbeiders. Voor 2018 moeten deze arbeiders een eerlijk loon ontvangen. Voortdurende afstemming met de overheden van Bangladesh en Cambodja maakt onderdeel uit van de strategie. Het is een goed begin. Dat stelt ook de Schone Kleren Campagne, een van de grootste actiegroepen op het gebied van arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Het plan stelt volgens hen heldere doelen en deadlines. Maar tegelijkertijd vinden ze het jammer dat H&M geen definitie geeft van wat een eerlijk loon nu eigenlijk is.

Transparant

Onlangs publiceerde H&M een lijst met namen en locaties van alle kledingfabrieken. Iets dat zelden gedaan wordt in deze sector. Volgens het bedrijf draagt dit er aan bij dat de leveranciers hun verantwoordelijkheid nemen om hun fabrieken verder te verduurzamen. Dit laat volgens Triodos Research zien dat het bedrijf langdurige relaties aangaat met leveranciers in plaats van voortdurend de goedkoopste zoeken. Andere bedrijven durven deze stap nog niet aan omdat het voor journalisten en controleurs makkelijker wordt om tekortkomingen te vinden bij de leveranciers. H&M staat hiermee in de spotlight. Rosl Veltmeijer van Triodos Research hoopt niet dat ze zich hierdoor laten ontmoedigen. "Dat zagen we bij Nike. Nadat zij hun lijst van fabrieken inzichtelijk maakten, kregen ze zoveel kritiek te verduren dat ze de openbaarmaking weer terugdraaiden."

Het goede voorbeeld

De grootste bedrijven liggen vaak het meest onder vuur. Dat zie je in dit geval: H&M neemt in verhouding met andere grote kledinggiganten grote stappen. En toch ontvangen ze veel kritiek van actievoerders. Dit is volgens Veltmeijer niet erg: "De aandacht die H&M krijgt, helpt in het vergroten van de bewustwording van het probleem in de kledingindustrie. Daarnaast creëert het kansen voor meer verandering. Ja, er is nog veel te verbeteren in de landen waar H&M zijn kleding produceert, maar ze geven het goede voorbeeld. 850.000 textielwerkers plukken de vruchten van de veranderingen."

Wilt u meer lezen over het stappenplan naar betere omstandigheden voor textielarbeiders? Klik dan hier >

Uitgelicht uit de portefeuille: Henkel

Deze maand meer over Henkel.

Beleggingsklimaat maart 2015

Ook in maart behaalden de internationale aandelenmarkten een positief rendement.