Ga naarhoofdnavigatie, zoekvak of decontent

Duurzame koploper: Hasbro

07-11-2016 | Private Banking kiest de meest duurzame bedrijven om in te beleggen. Deze maand meer over Hasbro, deze Amerikaanse producent van speelgoed is bekend van Transformers, My Little Pony en Disney Princess.

Hasbro artikel

Hasbro is het op twee na grootste bedrijf in de wereldwijde markt voor speelgoed. Media –merken als Transformers, My Little Pony en Disney Princess zijn de belangrijkste bron van inkomsten voor Hasbro. Van deze populaire films en televisieseries maakt het bedrijf onder andere poppen, knuffels en computerspelletjes. Behalve speelgoed maakt Hasbro ook tv-programma’s, apps en kaartspellen voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Het bedrijf omschrijft haar missie als het stimuleren van educatie en creativiteit en het verbinden van families.

Financiële koploper

Een deel van de merken waar Hasbro producten voor maakt zijn eigendom van andere bedrijven zoals Disney. Hasbro krijgt dan het recht om deze merken te gebruiken. Een te grote afhankelijkheid van externe merken is een risico. Daarom heeft Hasbro ook een goede selectie eigen merken. Van deze eigen merken maakt het bedrijf naast speelgoed ook haar eigen televisieseries en films. Van alle bedrijven in de markt voor speelgoed is Hasbro daarom het best gediversifieerd.

Voor een groot deel van de merken, bijvoorbeeld Star Wars, wordt de komende paar jaar veel publiciteit of nieuwe films verwacht. Bovendien hebben consumenten in opkomende markten ook steeds meer interesse in westerse films en series. Daardoor zijn de mogelijkheden voor omzetgroei voor Hasbro de komende jaren goed.

Hasbro heeft in de afgelopen jaren haar marges laten groeien dankzij hernieuwde aandacht voor haar eigen merken en interne kostenbesparingen. Daarnaast heeft het bedrijf de licentie voor een aantal waardevolle externe merken overgenomen van concurrenten.

Duurzame koploper

Hasbro staat op het gebied van duurzaamheid in de sector ‘leisure products’ op de tweede plek. Dat hebben ze onder andere te danken aan de veiligheid van producten. Dit is een van de grootste prioriteiten van Hasbro. De laatste vijf jaar heeft het bedrijf geen producten terug geroepen.

Arbeidsrechten van werknemers in de gehele keten zijn daarnaast ook prioriteit. De eisen aan leveranciers zijn vastgelegd in een ethische gedragscode en de naleving wordt door externe partijen gecontroleerd.

Hasbro werkt verder aan het verminderen van de milieubelasting van alle producten en aan een cultuur van duurzaamheid in het gehele bedrijf. Zo gebruikt Hasbro sinds 2013 geen PVC meer in alle verpakkingsmaterialen en in de producten zelf. In plaats van PVC maken ze gebruik van milieuvriendelijkere en recyclebare alternatieven zoals PET. In 2015 gebruikte het bedrijf al 90% van papier en kartonverpakking uit recycling en duurzaam geproduceerd papier.

10 jaar financiering van kunst en cultuur

Op de tiende verjaardag van het Triodos Cultuurfonds bespreekt fondsmanager Eric Holterhues de impact die financiering heeft op de culturele gemeenschap en de belangstelling van beleggers.

Beleggingsklimaat oktober 2016

De modelportefeuille aandelen daalde in oktober met 1,9% en bleef daarmee flink achter bij de wereldwijde benchmark MSCI All Countries, die met 0,8% steeg.

Welzijn buiten de boerderij

Dierenwelzijn is niet alleen een belangrijk thema voor bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie. Het is ook zeer relevant voor fabrikanten van cosmetica, medicijnen, huishoudelijke producten, kleding en accessoires.