Ga naarhoofdnavigatie, zoekvak of decontent

Boliviaanse bank verandert financieel landschap

06-05-2016 | Interview met Kurt Koenigsfest, directeur van BancoSol

Microfinancieringsinstelling BancoSol in Bolivia verstrekt niet alleen kleine leningen aan boeren, timmerlieden en straatverkopers. De bank heeft ook een aantal jeugdsymfonieorkesten waar de kinderen van bankklanten leren om samen te spelen en naar elkaar te luisteren. De bank groeit en zocht naar nieuwe investeerders. Triodos Fair Share Fund werd zo recent aandeelhouder.

banco sol 610x150

Een hechte familie, kleinschalig en persoonlijk. Dat zijn de woorden waarmee directievoorzitter Kurt Koeningsfest het Boliviaanse BancoSol typeert. “We begonnen eind jaren 80 van de vorige eeuw als kleine instelling met een handje vol medewerkers. Inmiddels zijn we de op vier na grootste bank van het land met 3.000 werknemers. Desondanks staan we nog steeds dicht bij onze klanten. We kennen ze veelal persoonlijk.”

Sol Amigos

Die persoonlijke benadering is volgens Koeningsfest de verklaring voor het succes van de bank die momenteel aan zo’n 250.000 klanten leningen verstrekt, en waar 650.000 mensen een spaar- of betaalrekening hebben. Koeningsfest: “Naast die klassieke bankproducten hebben we onder meer ook zorg- en levensverzekeringen, allemaal specifiek voor arme mensen die maar een paar dollar premie per maand kunnen betalen.”

“Het grootste deel van onze medewerkers werkt in een van onze ruim honderd lokale vestigingen in het land. Of ze hebben een loket in een benzinestation of lokale supermarkt. Die laatste groep medewerkers noemen we ‘Sol Amigos’: collega’s die op een plek werken waar dagelijks veel mensen langskomen, en die laagdrempelig en goed benaderbaar zijn. Ze kennen de mensen en weten veel van de lokale situatie.”

Ontwikkeling en onderwijs

Die lokale kennis maakt het mogelijk om de kleine ondernemers, zoals boeren en ambachtslieden, te begeleiden in hun ondernemerschap. Koeningsfest: “Veel van onze klanten hebben weinig onderwijs gehad. Ze bedrijven hun onderneming op intuïtie. Daar zijn ze vaak succesvol in, maar wij willen ze als bank helpen bij hun verdere ontwikkeling. Daarom helpen we ze bij het opstellen van een ondernemingsplan of het ontwikkelen van nieuwe producten. Zo ondersteunen we ze om hun bedrijf verder te laten groeien.”

‘Financial education’ noemt Koeningsfest deze benadering. “Maar onze ‘onderwijskundige’ aanpak gaat veel verder”, licht hij toe. “We zijn een ontwikkelingsbank en dus op de toekomst gericht. Dat betekent dat we ook specifiek aandacht hebben voor kinderen en jongeren. Want zij zijn de toekomst.”

“Hoe we dat doen? Het onderwijs in Bolivia is tamelijk basaal. Om de kinderen van onze klanten een betere opleiding te geven, organiseren we buiten de school om onder meer gymnastiekonderwijs. Maar we hebben ook een aantal jeugdsymfonieorkesten. Daar leren de kinderen een instrument bespelen. Muziek maken is een verrijkende ervaring. Je maakt samen iets moois. En je leert naar elkaar te luisteren en - letterlijk - op elkaar in te spelen. Door kinderen dit soort ervaringen mee te geven, investeren we in hun toekomst en in die van het land.”    

Maatschappelijk rendement

Terug naar de relatiegerichte manier van bankieren van BancoSol. Koeningsfest: “Bolivia is een van de armste landen van Latijns-Amerika. Er is enorme behoefte aan onze producten en diensten. Dat betekent dat we als bank snel groeien. Maar die groei stelt ons voor uitdaging. Want hoe meer klanten we krijgen, hoe lastiger het wordt om hen allemaal persoonlijke aandacht te geven.”

Om de uitdaging die de groei met zich meebrengt het hoofd te bieden, kijkt BancoSol naar de mogelijkheden die technologie biedt, legt Koeningsfest uit. “Zo kunnen we het proces om te bepalen of een ondernemer betrouwbaar is en een krediet verdient, deels automatiseren. Dit bijvoorbeeld met standaard digitale vragenlijsten. Dat scheelt onze medewerkers tijd.”

Maar het is wel van belang om heel bewust met de mogelijkheden van technologie om te gaan, zegt Koeningsfest. “Het mag de relatie met onze klanten niet in de weg staan, maar moet er een aanvulling op zijn.”

“Groeien en tegelijkertijd dichtbij onszelf en ons karakter blijven: dat is waar we de komende jaren voor staan. Daarbij is het goed dat we ons gedragen weten door onze aandeelhouders, zoals Triodos Fair Share Fund. Onze aandeelhouders ondersteunen onze sociale doelstellingen. Ze zijn net als wij gericht op zowel een goed financieel als positief maatschappelijk rendement.”

Hoe collectieve actie van beleggers leidt tot betere arbeidsrechten

De tragische instorting van de Rana Plaza-textielfabriek in Bangladesh in 2013 veroorzaakte grote verontwaardiging.

Bedrijf uitgelicht: WPP Groep

Dit Britse bedrijf omvat veel verschillende reclame– en mediabureaus.

Beleggingsklimaat april 2016

Ondanks de aanhoudende onzekerheid lieten de aandelenbeurzen een positief resultaat zien in april.