Ga naarhoofdnavigatie, zoekvak of decontent

Op weg naar nul

24-06-2014 |

De duurzame modulaire designvloerbedekking van Interface ligt wereldwijd in duizenden bedrijven en kantoren. “Tapijt kan de wereld niet veranderen, de mensen die erop werken wel,” zegt directielid Rob Boogaard.

Interface tapijt met stoel 

De koers van een succesvol bedrijf radicaal verleggen richting duurzaamheid, terwijl de aandeelhouders en het management dat niet gelijk zien zitten. Dan moet je wel sterk overtuigd zijn van je visie en het belang van de koerswijziging. En dat was Ray Anderson (1934-2011), oprichter van de grootste tapijttegelfabrikant ter wereld: Interface.

“Ray Anderson was altijd maar bezig met de beklimming van Mount Sustainability.”

Radicale ommezwaai

We spreken midden jaren negentig. “Anderson stond sinds de jaren zeventig aan het roer,” vertelt Rob Boogaard, CEO voor de regio’s Europa, Afrika en het Midden- Oosten. “Hij had het Amerikaanse bedrijf uitgebouwd tot multinational, en eind jaren tachtig onder meer tapijtfabrikant Heuga in Scherpenzeel overgenomen.” Het zou logisch zijn geweest om de succesvolle koers van het bedrijf gewoon vast te houden. Maar Anderson koos voor iets anders, zegt Boogaard.

“In 1994 kreeg hij een boek cadeau: The ecology of commerce van Paul Hawken, pionier van duurzaam ondernemen.” Dat boek opende hem de ogen. Boogaard: “Hij realiseerde zich dat hij weliswaar een winstgevend bedrijf had opgebouwd, maar wel een bedrijf dat de bronnen van de aarde plunderde.

Dat inzicht gaf Anderson aanleiding tot een radicale ommezwaai. Hij werkte een nieuwe strategie uit, onder de naam Mission Zero. Het doel: in 2020 heeft Interface geen enkele negatieve impact op het milieu en zal het zelfs een herstellende bijdrage leveren aan milieu en maatschappij.”

Portret Rob Boogaard, directeur Interface

CV Rob Boogaard

Rob Boogaard (1968) werkt sinds 2011 bij Interface. Hij is CEO voor de regio’s Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Hij werkte eerder 18 jaar in het
buitenland, onder meer bij Steelcase, een wereldwijde speler in kantoormeubilair.

Overtuigen

Inmiddels is het 2014 en is het bedrijf ver gevorderd richting het doel. Zo is de CO2-uitstoot sinds 1996 met 90 procent verminderd. Interface – wereldwijd 3500 medewerkers, waarvan 350 in Nederland – wordt internationaal erkend als duurzame koploper. Maar de omslag ging niet zonder slag of stoot. Integendeel, weet Boogaard. “Er was veel overredingskracht nodig, vooral om aandeelhouders en managers in beweging te krijgen. Die zaten niet te wachten op nieuwlichterij’.”

Toch is het gelukt om iedereen mee te krijgen, en daarnaast nieuwe beleggers te interesseren, waaronder Triodos Sustainable Equity Fund. “Mission Zero combineert prestaties op het gebied van duurzaamheid met kostenbesparingen.

Dat was zeker in het begin cruciaal bij het overtuigen van sceptici. Neem afval. We gooien tegenwoordig tijdens de productie niets meer weg. Goed voor het milieu, maar we hebben er ook miljoenen euro’s mee bespaard. Hetzelfde geldt voor ons energieverbruik, dat met 60 procent daalde.” Dit soort resultaten werd al binnen een paar jaar geboekt, vertelt Boogaard.

“Het snelle succes werkte enthousiasmerend. Anderson was geen dromer met een utopisch doel voor ogen. Hij was een praktische ondernemer die stap voor stap bezig was met de beklimming van ‘Mount Sustainability’, zoals hij het noemde. Bij die beklimming gaf hij medewerkers en managers veel ruimte om zelf innovaties uit te werken. Ook dat gaf zijn plannen energie.”

Visnetten

De tapijten van Interface bestaan tegenwoordig voor een groot deel uit gerecycled materiaal. Boogaard: “Zo gebruiken we het nylon van oude visnetten om garen te maken. We hebben daarvoor het programma Net Works in de Filippijnen. Veel stranden daar zijn vervuild met afgedankte visnetten. Samen met de Zoological Society of London stimuleren we de bevolking om die netten te verzamelen. Daarvoor wordt per kilo betaald. Zo werken we milieuherstellend.” Interface laat volgens Boogaard zien dat duurzame productie niet alleen mogelijk, maar ook commercieel interessant is. “Ons marktaandeel is de afgelopen jaren alleen maar gegroeid. We zijn voor klanten extra aantrekkelijk, juist vanwege ons duurzame.

www.interfaceflor.nl/