Jaarcijfers Triodos beleggingsfondsen 2014

03-03-2015 | Het totaal aan vermogen van de door Triodos Investment Management beheerde beleggingsfondsen is in 2014 met 6% toegenomen tot  EUR 2,7 miljard.

De Triodos Sustainable Funds (Triodos SICAV l), die beleggen in beursgenoteerde ondernemingen, wisten een indrukwekkende groei te realiseren van maar liefst 53%. Daarmee behaalden deze fondsen in 2014 de historische mijlpaal van EUR 1 miljard beheerd vermogen. Ook Triodos Fair Share Fund en Triodos Microfinance Fund groeiden aanzienlijk in 2014 met respectievelijk 26% en 40%. Triodos Renewables Europe Fund kon een toename van 7% van het beheerd vermogen noteren.

Marilou van Golstein Brouwers, Managing Director van Triodos Investment Management: ‘De toename van het beheerd vermogen van Triodos Investment Management vormt voor ons een duidelijke bevestiging van de toenemende interesse van beleggers in duurzame beleggingsmogelijkheden. Wereldwijd kiezen beleggers steeds vaker voor positieve impact en niet meer uitsluitend voor financieel rendement. Een positieve ontwikkeling die van enorme toegevoegde waarde is voor een transitie naar een duurzamere samenleving.’

In januari 2014 heeft Triodos Investment Management Triodos Organic Growth Fund gelanceerd, een lange termijn private equity fonds dat zich richt op investeringen in de koplopers in de biologische en duurzame consumentenmarkt in Europa. Het fonds is gestart met een fondsvermogen van EUR 25,3 miljoen en is gedurende 2014 met 16% gegroeid tot EUR 29,3 miljoen.

De op de Nederlandse markt georiënteerde fondsen Triodos Groenfonds, Triodos Cultuurfonds en Triodos Vastgoedfonds kenden een lichte daling van het beheerd vermogen van respectievelijk 6%, 5% and 2%. De afwaarderingen in de vastgoedsector hebben in 2014 minder impact gehad op Triodos Vastgoedfonds dan in andere jaren, met als resultaat een marginale daling van het beheerd vermogen. De portefeuille van Triodos Vastgoedfonds blijft uitzonderlijk goed presteren met een bezettingsgraad van meer dan 97% ultimo 2014. De instroom van nieuwe middelen in Triodos Groenfonds en Triodos Cultuurfonds was in 2014 lager dan verwacht.

De Triodos beleggingsfondsen bieden beleggers de mogelijkheid om direct te beleggen in duurzame sectoren. Deze sectoren variëren van microfinanciering, duurzame energie en biologische landbouw tot culturele instellingen, duurzaam vastgoed en beursgenoteerde ondernemingen die bovengemiddeld presteren op sociaal- en milieubeleid. De directie over de beleggingsfondsen wordt gevoerd door Triodos Investment Management, een 100% dochter van Triodos Bank NV.

Het gehele persbericht kunt u hieronder downloaden:

De mensen van Triodos Bank helpen u graag van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.