App laat zien wat bank met je geld doet

Triodos Bank introduceert mobiel bankieren met info over kredietklanten

30-01-2013 | Triodos Bank introduceert als eerste bank ter wereld een app voor mobiel bankieren die tegelijkertijd laat zien welke ondernemers en initiatieven de bank in de directe omgeving van de gebruiker financiert. De app bevat een Google Map met markers. Als je klikt op een marker, verschijnt er een pop-up met een foto en korte omschrijving van desbetreffende kredietklant. Op deze manier kunnen rekeninghouders zich eenvoudig een beeld vormen van wat er met hun aan de bank toevertrouwde geld gebeurt. De app is een belangrijke volgende stap in het transparant communiceren over alle activiteiten van de bank.

De nieuwe en voor de bankenwereld unieke functionaliteit is een doorontwikkeling van de vier jaar geleden door Triodos Bank geïntroduceerde website 'MijnGeldGaatGoed ', die intussen volledig is geïntegreerd in de homepage van de bank.  Op deze website kan iedereen - klant of geen klant - bijvoorbeeld op postcode of sector opzoeken waar de bank in Nederland en daarbuiten als financier actief is.

Van de app kunnen alle particuliere en zakelijke spaar- en betaalrekeninghouders van de bank kosteloos gebruik maken. Vanzelfsprekend kan de gebruiker daarmee ook het saldo van zijn rekeningen inzien, bij- en afschrijvingen bekijken en eenvoudig overboekingen doen. De app is al geschikt gemaakt voor het gebruik van IBAN, het nieuwe langere Europese rekeningnummer dat iedereen vanaf 2014 moet gaan gebruiken. De Triodos Bankieren app is o.a. via www.triodos.nl/mobielbankieren te downloaden in de app store van Apple en Google.

Wat doet Triodos Bank met mijn spaargeld?

Triodos Bank leent ruim 70% van het aan haar toevertrouwde spaargeld uit aan ondernemers met initiatieven die een meerwaarde hebben op sociaal, ecologisch en cultureel gebied. Dit zijn bij elkaar duizenden duurzame bedrijven, verdeeld over de sectoren Sociaal (o.a. gezondheidszorg en fair trade), Milieu (o.a. biologische landbouw en duurzame energie) en Cultuur (o.a. kunstenaars, musea en onderwijs).

Triodos Bank is een van de zeer weinige banken ter wereld die uitgebreid laat zien wat zij met het geld van haar spaarders en beleggers doet. Onder andere met een speciale Google map op haar website . Deze kaart is nu dus ook ook te raadplegen via de Triodos Bankieren app. Ook kan iedereen zelf in ons online jaarverslag  nazoeken in welke sectoren wij investeren.

Wie zich daarnaast graag een beeld vormt op basis van het oordeel van een onafhankelijke partij, kan bijvoorbeeld de Eerlijke Bankwijzer  raadplegen. De Eerlijke Bankwijzer is een initiatief van Oxfam Novib, Amnesty International, Milieudefensie, FNV Mondiaal, Dierenbescherming en IKV Pax Christi.

Triodos Bank is een onafhankelijke, niet-beursgenoteerde en uiterst solide bank. Maar liefst 21.000 particuliere en daarnaast een aantal institutionele certificaathouders hebben een belang in de bank, maar geen stemrecht. Zie voor meer informatie het corporate governanceverslag . Anders dan de meeste grootbanken heeft Triodos Bank nooit aanspraak hoeven maken op enige (overheids)steun. Ook en juist in de moeilijke omstandigheden van de wereldwijde crisis, heeft de bank vanwege haar duidelijke missiegedreven keuzen steeds goede resultaten geboekt en groeit zij door met 20 a 25% per jaar. Haar bijzondere benadering van bankieren is dus ook in dat opzicht een goed tegenwicht gebleken tegen het soort bankieren dat in de ogen van velen de crisis heeft veroorzaakt. Overal in de wereld zie je banken opkomen zoals Triodos Bank, die winst niet zien als doel op zichzelf, maar als middel om hun impact op het verduurzamen van de samenleving verder te vergroten.

Net als alle andere banken moet ook Triodos Bank altijd voldoende liquide zijn om op elk moment aan haar verplichtingen te kunnen voldoen. Liquiditeit van een bank is geld dat een bank plaatst bij een andere bank, een centrale bank of in obligaties die voldoende snel te verkopen zijn. Daartoe houdt Triodos Bank een mix aan van korte termijntegoeden bij andere banken en beleggingen in staatsobligaties, uitsluitend in de landen waar de bank zelf een vestiging heeft (Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Duitsland). Triodos Bank voldoet overigens al ruim aan de solvabiliteits- en liquiditeitseisen van de Europese Basel III-wetgeving, die pas in 2019 van kracht zullen worden.

De mensen van Triodos Bank helpen u graag van maandag tot en met vrijdag
van 08.00 tot 18.00 uur.