Halfjaarcijfers 2014 Triodos beleggingsfondsen

Sterke groei voor Triodos Sustainable Funds

28-08-2014 | De Triodos Sustainable Funds (Triodos SICAV I) hebben in het eerste halfjaar van 2014 een bijzonder sterke groei doorgemaakt. Het beheerd vermogen van deze fondsen is met 26% gestegen tot EUR 846 miljoen. Het totaal aan vermogen van de door Triodos Investment Management beheerde beleggingsfondsen is in het eerste halfjaar van 2014 echter gedaald met 4% tot EUR 2,4 miljard. Deze daling is hoofdzakelijk het gevolg van de transfer van Ampere Equity Fund (EUR 221 miljoen) naar een andere fondsmanager per 1 januari 2014. Zonder deze transfer zou het totaal beheerd vermogen met 5% zijn gestegen. In dezelfde periode in 2013 was de groei 8%.

Michael Jongeneel, Managing Director van Triodos Investment Management: ‘De aanhoudende groei van de Triodos Sustainable Funds is een duidelijke afspiegeling van een toenemende interesse in duurzaam investeren via beursgenoteerde bedrijven. Dit is niet alleen het geval voor Triodos Investment Management, maar een ontwikkeling die binnen de gehele sector zichtbaar is. Wereldwijd kiezen beleggers steeds vaker voor positieve impact en niet meer uitsluitend voor rendement. Dit is een ontwikkeling die van grote toegevoegde waarde is voor een transitie naar een duurzamere samenleving.’

Triodos Organic Growth Fund heeft eveneens een positieve bijdrage geleverd aan het totaal beheerd vermogen. Het fonds, dat in januari 2014 is gelanceerd, heeft in het eerste halfjaar van 2014 EUR 28 miljoen aangetrokken. Triodos Fair Share Fund en Triodos Microfinance Fund groeiden met respectievelijk 9% tot EUR 219 miljoen en met 21% tot EUR 199 miljoen. Triodos Renewables Europe Fund realiseerde een bescheiden groei van 3% tot EUR 60 miljoen. Het beheerd vermogen van Triodos Groenfonds daalde met 8% tot EUR 601 miljoen als gevolg van een daling van het aantal uitstaande aandelen. Dit was tevens het geval voor Triodos Cultuurfonds, dat een daling van het beheerd vermogen noteerde van 4% tot EUR 98 miljoen. Het beheerd vermogen van Triodos Vastgoedfonds daalde met 2% tot EUR 70 miljoen als gevolg van een marginale negatieve herwaardering van de vastgoedportefeuille.

De Triodos beleggingsfondsen bieden beleggers de mogelijkheid om direct te beleggen in duurzame sectoren. Deze sectoren variëren van microfinanciering, duurzame energie en biologische landbouw tot culturele instellingen, duurzaam vastgoed en beursgenoteerde ondernemingen die bovengemiddeld presteren op sociaal- en milieubeleid. De directie over de beleggingsfondsen wordt gevoerd door Triodos Investment Management, een 100% dochter van Triodos Bank NV.

Het persbericht van het halfjaarbericht van Triodos Bank leest u hier .

Het gehele persbericht kunt u hieronder downloaden:

De mensen van Triodos Bank helpen u graag van maandag tot en met vrijdag
van 08.00 tot 18.00 uur.

Halfjaarcijfers 2014

Wilt u het halfjaarbericht van het fonds waarin u belegt lezen? Ga dan naar de pagina van het betreffende fonds en vindt de berichten onder het tabje downloads.
Ga hier naar de overzichtspagina beleggen>