Blom pleit voor nieuwe maatschappelijke rol van banken

financiers van verandering

01-07-2010 | In het boek Het nieuwe bankieren geeft Peter Blom, directievoorzitter van Triodos Bank, zijn visie op de oorzaken van de financiële crisis. In dit boek pleit Blom voor een omslag naar een economie waarin het streven naar maximale duurzaamheid centraal staat, en het niet in eerste instantie gaat om het realiseren van maximale winsten. Blom doet daarbij een beroep op iedereen, niet alleen op bankiers.

Het nieuwe bankieren is geschreven door journalist Tobias Reijngoud en is gebaseerd op vele interviews die hij in de zomer en het najaar van 2009 met Blom had. Peter Blom (1956) is sinds de oprichting in 1980 verbonden aan Triodos Bank; in 1989 werd hij statutair directeur en in 1997 directievoorzitter van de bank.

Tobias Reijngoud (1970) is freelance journalist en schrijft onder meer voor NRC Handelsblad en nrc.next. Hij publiceert over economie, ontwikkelingssamenwerking en klimaatvraagstukken. Eerder verscheen van hem het boek Ontwikkelingshulp in 2 uur en 53 minuten.

Het Nieuwe bankieren: ISBN 978 90 215 4680.

U kunt onderstaand contactformulier gebruiken voor het versturen van een e-mail. Wilt u een bijlage meesturen? Gebruik dan dit e-mailadres: info@triodos.nl. Wij zullen binnen 48 uur op uw e-mail reageren.