Ga naarhoofdnavigatie, zoekvak of decontent

5 dingen die ze je niet vertellen over de economie

En hoe jij die kunt veranderen.

01-12-2014 | Een kikker laat zich niet koken. Met deze korte film (55”) gaat vandaag de publiekscampagne ‘5 dingen die ze je niet vertellen over de economie’ van start. In de campagne wordt een aantal ingesleten denkbeelden over de economie ontkracht. En worden alle Nederlanders uitgedaagd zelf te blijven nadenken over hun persoonlijke rol in en bijdrage aan de economie. De film wordt maandag 1 december na het NOS Achtuurjournaal op NPO1 voor het eerst uitgezonden. De komende weken zullen varianten op de film op tv en radio worden herhaald.

Boiling frog mythe

De film is geïnspireerd op de zogeheten ‘boiling frog myth’. Deze wijdverbreide mythe stelt dat een kikker in koud water dat langzaam aan de kook wordt gebracht, blijft zitten tot hij sterft. Dit verhaal wordt daarom wel gezien als metafoor voor de gehele mensheid en haar onvermogen om zich aan te passen aan langzaam veranderende en uiteindelijk bedreigende omstandigheden, zoals de opwarming van de aarde of het disfunctioneren van de economie. In werkelijkheid laat een kikker zich echter niet koken. Door nu deze en een aantal andere ingesleten denkbeelden te ontkrachten, wil de campagne laten zien dat iedereen ook als het de economie aangaat tot veel meer in staat is dan algemeen wordt aangenomen.

Geen zorgen. Met de kikker gaat het goed

Even voor alle duidelijkheid. We hebben natuurlijk niet echt een kikker in kokend water gestopt. Dat is allemaal trucage. Dieren onnodig laten lijden gaat in tegen alles waar Triodos Bank voor staat. De kikker maakt het dan ook uitstekend. Tenslotte: we sporen mensen op geen enkele manier aan om dit te doen. Het is niet de bedoeling dat iemand dit thuis probeert. Dit geven we ook expliciet aan in de making-of

5dingen.org

Op het platform 5dingen.org worden de film en de varianten erop met alle vijf ‘dingen’ telkens toegelicht en van commentaar en een concreet handelingsperspectief voorzien. De campagne is in opdracht van Triodos Bank tot stand gekomen. De bank werpt onder andere ook de vraag op of je een bankier wel moet vertrouwen als het over geld gaat.

De campagne kan worden gezien als een logische vervolgstap van Triodos Bank op haar voorgaande campagnes ‘Klein. Het Nieuw groot’ (juli 2012) en ‘Groei is meer dan een cijfer’ (december 2013), die beide inspeelden op een breed gedragen behoefte de economie te vernieuwen. Deze leidden tot veel bijval van opinieleiders, de politiek en duizenden Nederlanders en er wordt tot op de dag van vandaag regelmatig aan gerefereerd.

Welkom bij Triodos Bank

team-klantcontent-2015
De mensen van Triodos Bank helpen u graag van maandag tot en met vrijdag
van 08.00 tot 18.00 uur.